Volkswagen speelt een voortrekkersrol in de elektrificatie van de autowereld. "De transitie die we vandaag in de autosector zien, is maar één aspect van een veel grotere transitie naar een milieuvriendelijkere maatschappij", zegt Jean-Marc Ponteville, PR-manager van D'Ieteren Automotive, de Belgische invoerder van Volkswagen. "Van onze woningen tot de bedrijven: alles moet verbeteren. Met de elektrificatie past ook de automobielsector zich aan. Het is onze bijdrage aan de maatschappelijke challenge."

Nu al CO2-neutraal rijden

"Niet alleen met onze wagens, maar ook met onze fabrieken willen we naar CO2-neutraliteit evolueren", aldus Jean-Marc Ponteville. Hij geeft de fabriek in het Duitse Zwickau, waar de ID.3, ID.4 en ID.5 van de band rollen, als voorbeeld. "Die werkt nu al CO2-neutraal. We reduceren de behoefte aan energie en verbruiken groene energie van een lokale, hernieuwbare bron. De resterende uitstoot - bijvoorbeeld het transport van de wagens naar de dealers - compenseren we." Met andere woorden: door te kiezen voor een elektrische Volkswagen en die op te laden met groene stroom, kun je vandaag al CO2-neutraal rijden.

Volkswagen ontving al ruim 10.000 bestellingen voor de nieuwe ID. Buzz.

Bedrijven als motor

Met de ID.3, ID.4, ID.5 en ID. Buzz heeft de Duitse constructeur een uitgebreid elektrisch gamma dat interessant is voor fleetrijders. De nieuwste telg in de ID.-familie is de ID. Buzz. "De productie is net begonnen en we zien heel veel reservaties binnenkomen, zowel voor de personen- als cargoversie. Het is dan ook een iconische auto, die herinnert aan het legendarische Volkswagen-busje." In België zijn de bedrijven de motor achter de transitie naar elektrisch rijden. "Zij zijn de kracht voor de introductie van innovaties op onze markt. We kunnen rekenen op een dynamische fleetmarkt die massaal elektrische wagens koopt", zegt Jean-Marc Ponteville.

X²O Badkamers gaat elektrisch

Eén van die bedrijven die volop elektrificeert, is X²O Badkamers. "Met ons ESG-programma (Environmental, Social en Governance) willen wij als bedrijf zo weinig mogelijk CO2 uitstoten", vertelt Peter Demets, CEO van X²O Badkamers. "Eén van de beste manieren hiervoor is de elektrificatie van onze bedrijfswagens. Dit doen we vooral vanuit ecologisch oogpunt, al speelt het fiscale aspect ook een rol. Voor onze medewerkers ligt het Voordeel Alle Aard lager, waardoor ze een hoger nettoloon overhouden."

De Volkswagen ID.4 is één van de populairste bedrijfswagens in ons land. Hij zit ook in de vloot van X²O Badkamers.

X²O Badkamers beschikt over een vloot van ongeveer tweehonderd wagens en die worden allemaal elektrisch. "We verwachten dat ons volledige wagenpark over twee jaar elektrisch is. Sinds begin dit jaar nemen we alleen nog elektrische wagens, meer bepaald van de Volkswagen Group. Het gaat vooral om de ID.3 en ID.4 van Volkswagen. Ook de nieuwe ID.5 is enorm populair in de bestellingen."

Koudwatervrees

Hoe heeft X²O Badkamers de omschakeling aangepakt? "We hebben veel informatiesessies gehouden samen met Volkswagen. Daarnaast hebben we twee elektrische wagens aangekocht en de medewerkers die nog twijfelden aangespoord om er een week mee te rijden. Daarna waren de medewerkers zeker overtuigd. Elektrisch rijden vinden ze zalig maar er is nog wat koudwatervrees, vooral over het laden van de batterij."

Die vrees heeft X²O Badkamers weggenomen met de laadoplossingen van EDI die de elektrische Volkswagens perfect aanvullen. "Samen met EDI hebben we in onze 48 vestigingen in de Benelux laadpalen geïnstalleerd. Bovendien kunnen onze medewerkers een laadpaal van EDI thuis laten plaatsen. Hun tankkaart is vervangen door een laadpas."

Peter Demets, CEO van X²O

Energieprogramma

De elektrificatie van het wagenpark is niet de enige maatregel van X²O Badkamers om zijn verantwoordelijkheid te nemen. "We hebben een energieprogramma uitgewerkt om ons elektriciteitsverbruik te dekken met zonnepanelen en windenergie. Dit is work in progress. We bekijken ook wat de mogelijkheden zijn om onze vrachtwagens elektrisch te laten rijden. Het transport van onze containers van Antwerpen naar Gent gebeurt over het water omdat dat ecologischer is. Milieubewustzijn staat bij ons dus hoog op de agenda", besluit Peter Demets.

Met de ID.3 begon Volkswagen een nieuw elektrisch offensief.

Alle info over elektrisch rijden (volkswagen.be)

Volkswagen speelt een voortrekkersrol in de elektrificatie van de autowereld. "De transitie die we vandaag in de autosector zien, is maar één aspect van een veel grotere transitie naar een milieuvriendelijkere maatschappij", zegt Jean-Marc Ponteville, PR-manager van D'Ieteren Automotive, de Belgische invoerder van Volkswagen. "Van onze woningen tot de bedrijven: alles moet verbeteren. Met de elektrificatie past ook de automobielsector zich aan. Het is onze bijdrage aan de maatschappelijke challenge." "Niet alleen met onze wagens, maar ook met onze fabrieken willen we naar CO2-neutraliteit evolueren", aldus Jean-Marc Ponteville. Hij geeft de fabriek in het Duitse Zwickau, waar de ID.3, ID.4 en ID.5 van de band rollen, als voorbeeld. "Die werkt nu al CO2-neutraal. We reduceren de behoefte aan energie en verbruiken groene energie van een lokale, hernieuwbare bron. De resterende uitstoot - bijvoorbeeld het transport van de wagens naar de dealers - compenseren we." Met andere woorden: door te kiezen voor een elektrische Volkswagen en die op te laden met groene stroom, kun je vandaag al CO2-neutraal rijden.Met de ID.3, ID.4, ID.5 en ID. Buzz heeft de Duitse constructeur een uitgebreid elektrisch gamma dat interessant is voor fleetrijders. De nieuwste telg in de ID.-familie is de ID. Buzz. "De productie is net begonnen en we zien heel veel reservaties binnenkomen, zowel voor de personen- als cargoversie. Het is dan ook een iconische auto, die herinnert aan het legendarische Volkswagen-busje." In België zijn de bedrijven de motor achter de transitie naar elektrisch rijden. "Zij zijn de kracht voor de introductie van innovaties op onze markt. We kunnen rekenen op een dynamische fleetmarkt die massaal elektrische wagens koopt", zegt Jean-Marc Ponteville.Eén van die bedrijven die volop elektrificeert, is X²O Badkamers. "Met ons ESG-programma (Environmental, Social en Governance) willen wij als bedrijf zo weinig mogelijk CO2 uitstoten", vertelt Peter Demets, CEO van X²O Badkamers. "Eén van de beste manieren hiervoor is de elektrificatie van onze bedrijfswagens. Dit doen we vooral vanuit ecologisch oogpunt, al speelt het fiscale aspect ook een rol. Voor onze medewerkers ligt het Voordeel Alle Aard lager, waardoor ze een hoger nettoloon overhouden."X²O Badkamers beschikt over een vloot van ongeveer tweehonderd wagens en die worden allemaal elektrisch. "We verwachten dat ons volledige wagenpark over twee jaar elektrisch is. Sinds begin dit jaar nemen we alleen nog elektrische wagens, meer bepaald van de Volkswagen Group. Het gaat vooral om de ID.3 en ID.4 van Volkswagen. Ook de nieuwe ID.5 is enorm populair in de bestellingen."Hoe heeft X²O Badkamers de omschakeling aangepakt? "We hebben veel informatiesessies gehouden samen met Volkswagen. Daarnaast hebben we twee elektrische wagens aangekocht en de medewerkers die nog twijfelden aangespoord om er een week mee te rijden. Daarna waren de medewerkers zeker overtuigd. Elektrisch rijden vinden ze zalig maar er is nog wat koudwatervrees, vooral over het laden van de batterij."Die vrees heeft X²O Badkamers weggenomen met de laadoplossingen van EDI die de elektrische Volkswagens perfect aanvullen. "Samen met EDI hebben we in onze 48 vestigingen in de Benelux laadpalen geïnstalleerd. Bovendien kunnen onze medewerkers een laadpaal van EDI thuis laten plaatsen. Hun tankkaart is vervangen door een laadpas."De elektrificatie van het wagenpark is niet de enige maatregel van X²O Badkamers om zijn verantwoordelijkheid te nemen. "We hebben een energieprogramma uitgewerkt om ons elektriciteitsverbruik te dekken met zonnepanelen en windenergie. Dit is work in progress. We bekijken ook wat de mogelijkheden zijn om onze vrachtwagens elektrisch te laten rijden. Het transport van onze containers van Antwerpen naar Gent gebeurt over het water omdat dat ecologischer is. Milieubewustzijn staat bij ons dus hoog op de agenda", besluit Peter Demets.Alle info over elektrisch rijden (volkswagen.be)