“Hier mag elke medewerker ‘preus’ op zijn”

© Tom Lesaffer
Deloitte Private
Partner Content

Partner Content verbindt organisaties met de lezers van en doet een beroep op de specialisten van Roularta Brand Studio voor tekst en illustraties. De inhoud wordt eventueel aangebracht door de partner en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

27 april 2018, 18:00 Bijgewerkt op: 20 juli 2022, 08:02

“Best Managed Companies staat voor een attitude. Wie deelneemt, gaat er per definitie niet van uit dat hij de grootste en de beste is, maar dat hij nog veel kan leren. Die houding dragen wij in ons bedrijf hoog in het vaandel: we moeten blijven leren, ook van onze klanten en gebruikers. Uit wat zij ons te vertellen hebben, worden de producten van morgen geboren”, zegt Carl Dewulf, CEO van LVD Company.

De drie letters van LVD Company staan voor de families die het machinebouwbedrijf in Gullegem oprichtten in de jaren 1950: Lefebvre, Vanneste en Dewulf. CEO Carl Dewulf benadrukt dat hij niet alleen de plak zwaait en dat hij en zijn vennoten als tweedegeneratiebedrijfsleiders ook kunnen voortbouwen op de strategische (technologische) beslissingen die hun vaders in de jaren 1980 namen. “Die vormen nog steeds een hoeksteen voor de successen van vandaag. Ik hoop dat we vandaag beslissingen nemen die even kwalitatief zijn en LVD Company en de volgende generatie familiale zaakvoerders en professionele managers, met even groot succes, diep in de 21ste eeuw zullen brengen.”

Blijven investeren

LVD Company haalde in maart nog het nieuws met een megaorder van het Japanse technologiebedrijf Kawasaki Heavy Industries voor een supergesofisticeerde plooipers om romppanelen voor de nieuwe Boeing 777X te maken. “Als we vandaag een dergelijk technologisch hoogstandje kunnen aanbieden, is dat omdat we jaar na jaar geïnvesteerd hebben in de lange termijn, in R&D en in moeilijke technologische toepassingen. Dat is het voordeel van een familiebedrijf. Als machinebouwer spelen we in een cyclische markt. Mochten we puur financieel gerund worden, zouden we nooit investeren in de technologie van morgen tijdens een laagconjunctuur. Dat doen wij wel, met succes, maar daarvoor moet je een lange adem hebben en vooral een langetermijnvisie.”

© Tom Lesaffer

Authentiek verhaal

“De kunst is om het juiste evenwicht te vinden tussen family owned en professioneel management. Te veel familie in het bedrijf neemt de ademruimte weg van je managers. Dat was een van de vier domeinen waar BMC naar peilde: de processen en de governance binnen het bedrijf. Terecht zoekt Deloitte naar het samenspel van die elementen. De strategie is het startpunt, de performantie is de resultante maar de betrokkenheid en de competenties zijn het hart en de ziel van de onderneming. Betrokkenheid, passie en goesting moeten in het DNA zitten. Dat begint aan de top van het bedrijf. Zeker als familiaal ondernemer moet je die betrokkenheid belichamen. LVD Company levert het bewijs dat die houding aanstekelijk werkt: al jaren is het personeelsverloop erg laag en voor velen zijn wij de eerste en laatste werkgever, soms zelfs in de tweede generatie. Het lijkt een beetje tegen de maatschappelijke trend in te gaan maar als het authentiek is, stappen mensen graag mee in het engagement.”

Betrokkenheid, passie en goesting moeten in het DNA zitten.

“Samen met het managementteam vond ik het interessant om de gebruikte processen, aanpak en methodes eens te onderwerpen aan een externe screening, een soort evaluatie. Niets is zo eenvoudig dan jezelf ervan te overtuigen dat je ‘goed bezig’ bent. Uiteindelijk kwam de erkenning als BMC niet als een echte verrassing. Vergelijk het een beetje met een sporter: als je niet gelooft in het eigen kunnen, kan je beter niet deelnemen aan de wedstrijd. De internationale context maakt het voor ons extra interessant. In Canada en Nederland vergelijkt Deloitte via BMC al jaren bedrijven over sectoren heen.”

© STANISLAV JIROUSEK

“Voor een bedrijf zoals LVD Company dat louter werkt in een B2B-context is het keurmerk BMC welgekomen. Wij kunnen het niet hebben van consumer-producten met een grote naamsbekendheid, wat een zekere handicap inhoudt als je op zoek bent naar jong talent. Het is veel moeilijker voor een kandidaat om zich te vereenzelvigen met een bedrijf als LVD Company dan met een top B2C-bedrijf. Zo’n titel geeft extra uitstraling en schept vertrouwen in de onderneming. Het is ook belangrijk voor onze medewerkers: zij zetten zich elke dag in voor LVD Company. BMC is een medaille voor elke medewerker, want zo’n titel verdien je samen, elk in zijn rol en functie. En dan mogen we daar samen best wel trots – of zoals we hier zeggen preus – op zijn.”

Benieuwd naar de verhalen van de andere Best Managed Companies? Ontdek ze in ons dossier.