In deze 6-delige reeks over SAP NOW Live laten we experten aan het woord over 2021 op vlak van digitalisering voor elke business unit. Deze week: wat houdt de toekomst in voor HR professionals?

Een van de zaken waar de huidige situatie waarschijnlijk het meeste impact op heeft gehad, is onze manier van werken. Van de ene dag op de andere zagen bedrijven zich verplicht om over te schakelen. We waren niet alleen bezorgd over onze eigen gezondheid en die van onze familie, plots moesten we ook nog van ons huis ons thuiskantoor maken.

Voor veel HR managers ging - en gaat dit nog steeds - met de nodige uitdagingen gepaard. Tijd om te luisteren hoe Tim Doetjes, HR Director SAP België & Luxemburg, deze switch heeft ervaren.

"Voor velen voelden die eerste maanden een beetje aan als witte broodsweken. SAP medewerkers waren al vertrouwd met thuiswerken, dus deze verplichting vroeg niet al te veel aanpassing. Er werden nieuwe initiatieven gelanceerd zoals coffee corners en virtuele drinks die door velen bijzonder op prijs gesteld werden. Maar hoe meer de zomer in zicht kwam, hoe meer die positieve vibes wegvloeiden. Doordat onze vooruitzichten op een einde van de lockdown steeds werden uitgesteld, kreeg iedereen mentaal veel te verduren. Het werd nog meer dan ooit belangrijk om te focussen op gezondheid en welzijn."

Een belangrijke uitdaging voor werkgevers en HR managers vandaag, en wellicht ook in de toekomst, zal erin bestaan om enerzijds de goede manier te vinden om mensen te helpen als 'individu' en anderzijds hen op de juiste wijze te begeleiden als werknemer. Doorslaggevend hierin is het vertrouwen in elkaar. Het mag niet zo zijn dat je van 's ochtends 8 tot 's avonds 8 achter de computer moet zitten om managers te laten zien dat je voldoende presteert. Het zijn de resultaten die tellen - result driven leadership - in plaats van 'time driven leadership'.

Tim Doetjes: "Persoonlijk vond ik de uitspraak van Professor Luc Bernard zeer relevant. Hij spreekt niet van 'employees' maar van 'stafleden'. Het is belangrijk om aan te geven dat mensen deel uit maken van een team, dat ze er niet alleen voor staan. Dat ze een rol vervullen als onderdeel van de organisatie. Essentieel hierin is de feedbackcultuur. Geef medewerkers de mogelijkheid om hun mening te formuleren, om met ideeën te komen. En... geef daar dan een vervolg aan."

Niet elk bedrijf staat hier al voor open of heeft deze cultuur reeds geadopteerd. In het kader van geconnecteerd en geëngageerd te blijven als team - als bedrijf - is het nochtans uiterst belangrijk om zo transparant mogelijk te zijn. Het installeren van deze cultuur, het verzamelen van feedback en er op de juiste manier mee omgaan, is cruciaal en zal één van de grote uitdagingen voor HR worden in 2021.

"Hoe zorg je ervoor dat mensen geëngageerd en verbonden blijven? Bij SAP gebruiken we één van onze eigen oplossingen om op regelmatige basis te peilen naar het welzijn van onze medewerkers. We zijn hier reeds een paar jaar mee bezig en gebruiken de resultaten hiervan ook effectief in ons beleid. Tijdens deze crisis vragen we frequenter naar wat onze mensen bezig houdt. Willen ze meer coffee corners? Wat is er nodig om hun thuiswerk te optimaliseren? Wat kunnen we doen om hun welzijn te verbeteren? Op basis van feedback van onze medewerkers hebben we onze meetings aangepast naar 25 of 50 minuten, zodat er ruimte overblijft om een kopje koffie te halen of iets anders. Een kleine aanpassing die zeer gewaardeerd wordt door onze medewerkers, alleen al als blijk dat er naar ze geluisterd wordt."

Het welzijn van de medewerkers blijkt trouwens de grootste bekommernis te zijn van de deelnemers aan een poll tijdens het panelgesprek tijdens SAP NOW Live. Voor 40% van de deelnemers is de impact van het op afstand werken dé grootste uitdaging voor de komende maanden. 28% gaf aan dat het trainen van hun medewerkers om optimaal te werken in deze nieuwe digitale wereld hun grootste bekommernis is. Voor 27% draait het om het aanwerven en houden van getalenteerde werknemers.

"Ook bij SAP staat de impact van het thuiswerken op het welzijn van onze medewerkers hoog op de agenda. Het is én blijft onze focus voor de komende maanden. Ik zou iedereen ook willen aanmoedigen om even na te denken, alvorens te antwoorden op de vraag: hoe gaat het met je? Wees niet bang om oprecht te zijn, geef aan wat er fout zit, zeg dat het niet goed met je gaat of net wel goed, uiteraard. Het is belangrijk dat organisaties dit onderwerp bespreekbaar durven maken. Het is OK, om niet OK te zijn!" besluit Tim.

SAP NOW Live biedt gedurende 8 weken bedrijven live digitale webinars aan over nieuwe trends en concrete oplossingen voor Sales, Services en Marketing, HR, Supply chain, Finance en ICT. Benieuwd? Surf naar deze link en kies je sessie uit. Of herbekijk het panelgesprek met Tim Doetjes, Goele Goris & Luc Bernard.

Een van de zaken waar de huidige situatie waarschijnlijk het meeste impact op heeft gehad, is onze manier van werken. Van de ene dag op de andere zagen bedrijven zich verplicht om over te schakelen. We waren niet alleen bezorgd over onze eigen gezondheid en die van onze familie, plots moesten we ook nog van ons huis ons thuiskantoor maken.Voor veel HR managers ging - en gaat dit nog steeds - met de nodige uitdagingen gepaard. Tijd om te luisteren hoe Tim Doetjes, HR Director SAP België & Luxemburg, deze switch heeft ervaren. "Voor velen voelden die eerste maanden een beetje aan als witte broodsweken. SAP medewerkers waren al vertrouwd met thuiswerken, dus deze verplichting vroeg niet al te veel aanpassing. Er werden nieuwe initiatieven gelanceerd zoals coffee corners en virtuele drinks die door velen bijzonder op prijs gesteld werden. Maar hoe meer de zomer in zicht kwam, hoe meer die positieve vibes wegvloeiden. Doordat onze vooruitzichten op een einde van de lockdown steeds werden uitgesteld, kreeg iedereen mentaal veel te verduren. Het werd nog meer dan ooit belangrijk om te focussen op gezondheid en welzijn."Een belangrijke uitdaging voor werkgevers en HR managers vandaag, en wellicht ook in de toekomst, zal erin bestaan om enerzijds de goede manier te vinden om mensen te helpen als 'individu' en anderzijds hen op de juiste wijze te begeleiden als werknemer. Doorslaggevend hierin is het vertrouwen in elkaar. Het mag niet zo zijn dat je van 's ochtends 8 tot 's avonds 8 achter de computer moet zitten om managers te laten zien dat je voldoende presteert. Het zijn de resultaten die tellen - result driven leadership - in plaats van 'time driven leadership'.Tim Doetjes: "Persoonlijk vond ik de uitspraak van Professor Luc Bernard zeer relevant. Hij spreekt niet van 'employees' maar van 'stafleden'. Het is belangrijk om aan te geven dat mensen deel uit maken van een team, dat ze er niet alleen voor staan. Dat ze een rol vervullen als onderdeel van de organisatie. Essentieel hierin is de feedbackcultuur. Geef medewerkers de mogelijkheid om hun mening te formuleren, om met ideeën te komen. En... geef daar dan een vervolg aan."Niet elk bedrijf staat hier al voor open of heeft deze cultuur reeds geadopteerd. In het kader van geconnecteerd en geëngageerd te blijven als team - als bedrijf - is het nochtans uiterst belangrijk om zo transparant mogelijk te zijn. Het installeren van deze cultuur, het verzamelen van feedback en er op de juiste manier mee omgaan, is cruciaal en zal één van de grote uitdagingen voor HR worden in 2021."Hoe zorg je ervoor dat mensen geëngageerd en verbonden blijven? Bij SAP gebruiken we één van onze eigen oplossingen om op regelmatige basis te peilen naar het welzijn van onze medewerkers. We zijn hier reeds een paar jaar mee bezig en gebruiken de resultaten hiervan ook effectief in ons beleid. Tijdens deze crisis vragen we frequenter naar wat onze mensen bezig houdt. Willen ze meer coffee corners? Wat is er nodig om hun thuiswerk te optimaliseren? Wat kunnen we doen om hun welzijn te verbeteren? Op basis van feedback van onze medewerkers hebben we onze meetings aangepast naar 25 of 50 minuten, zodat er ruimte overblijft om een kopje koffie te halen of iets anders. Een kleine aanpassing die zeer gewaardeerd wordt door onze medewerkers, alleen al als blijk dat er naar ze geluisterd wordt." Het welzijn van de medewerkers blijkt trouwens de grootste bekommernis te zijn van de deelnemers aan een poll tijdens het panelgesprek tijdens SAP NOW Live. Voor 40% van de deelnemers is de impact van het op afstand werken dé grootste uitdaging voor de komende maanden. 28% gaf aan dat het trainen van hun medewerkers om optimaal te werken in deze nieuwe digitale wereld hun grootste bekommernis is. Voor 27% draait het om het aanwerven en houden van getalenteerde werknemers."Ook bij SAP staat de impact van het thuiswerken op het welzijn van onze medewerkers hoog op de agenda. Het is én blijft onze focus voor de komende maanden. Ik zou iedereen ook willen aanmoedigen om even na te denken, alvorens te antwoorden op de vraag: hoe gaat het met je? Wees niet bang om oprecht te zijn, geef aan wat er fout zit, zeg dat het niet goed met je gaat of net wel goed, uiteraard. Het is belangrijk dat organisaties dit onderwerp bespreekbaar durven maken. Het is OK, om niet OK te zijn!" besluit Tim.