Wie verder wil kijken dan benzine of diesel, heeft bij Audi nu al verschillende opties. Er zijn uiteraard de plug-inhybrides en de full electric Audi e-tron, maar er is ook CNG als interessant alternatief. Laten we beginnen met de plug-inhybride. Een plug-inhybride of PHEV kan zowel elektrisch rijden als op benzine. Net als een elektrische auto heeft hij een batterij die met een stekker moet worden opgeladen. Ze zitten dus tussen een volledig elektrische auto en een conventionele auto in en enthousiasmeren door hun veelzijdige karakter: zuiver elektrisch zonder uitstoot rijden in de stad of dankzij de gebundelde kracht van verbrandings- en elektromotor dynamisch en zonder 'range anxiety' lange afstanden afleggen.

PHEV

Dagelijkse verplaatsingen en woon-werkverkeer kunnen dankzij de autonomie van minstens 40 kilometer perfect enkel op stroom worden afgelegd. Als de accu onderweg toch leeg raakt, wordt er automatisch op de verbrandingsmotor overgeschakeld. "PHEV zijn ook fiscaal voordelig en mogen rijden in steden met een milieuzone. Hun gecombineerd verbruik is ook bijzonder laag", legt woordvoerster Sofie Luyckx van Audi-importeur D'Ieteren uit. "Er zijn ook aandachtspunten: de prijs ligt doorgaans iets hoger dan bij een klassieke verbrandingsmotor."

Bij Audi is van bijna elk model een PHEV-variant te vinden. Van de A3 Sportback over de A6 Berline en Avant (vanaf april 2020) en de A7 Sportback tot de A8 LWB. Ook de Q3 (vanaf eind 2020), Q5 en Q7 SUV's zijn met plug-intechnologie leverbaar.

Elektrisch rijbereik

Over naar de full electric-auto's dan. Wat zijn hier de kenmerken? "De elektrische wagen wordt vooral geprezen voor de ecologie, maar heeft veel meer te bieden", zegt Sofie Luyckx. "Hij is zeer efficiënt en heeft een bereik dat ruimschoots volstaat voor de dagelijkse ritten van de gemiddelde gebruiker. Met zijn vermogen en soepel rijgedrag biedt hij ook veel rijplezier. Tegelijk liggen de verbruiks- en onderhoudskosten erg laag."

De hamvraag voor veel kopers is natuurlijk hoeveel rijbereik hij heeft. "De gemiddelde rijafstand in ons land is 40 kilometer per dag", zegt Sofie Luyckx. "Bovendien zijn ook al meer dan 10.000 laadpalen geïnstalleerd. De 'range anxiety' van veel mensen is dus eigenlijk een beetje irrationeel. Natuurlijk: met een reis van 1.000 kilometer voor de boeg, moet u wel rekening houden met laadtijden en uw reis goed plannen. Ook de rijstijl heeft een invloed op het verbruik, meer dan bij verbrandingsmotoren. Hoe gelijkmatiger u rijdt (zonder hevig optrekken en bruusk remmen), hoe minder u verbruikt. Maar: een rijstijl afgestemd op de elektrische motor resulteert in een zeer comfortabele en rustige rijervaring. Meer nog: onze elektrische wagen is uitgerust met een vernuftig energierecuperatiesysteem. Hét nadeel is voorlopig nog de hogere kostprijs vooral door de prijs van de accu en de grondstoffen (lithium, kobalt...). We verwachten echter dat die prijzen de komende jaren sterk zullen dalen."

Wat de modellen betreft, is de e-tron SUV bij Audi momenteel dé blikvanger qua elektrische mobiliteit. Eind dit jaar krijgt hij gezelschap van de e-tron Sportback, een sportief gelijnde SUV-coupé met een actieradius van 400 kilometer (gemeten volgens WLTP). Volgend jaar en in 2021 breidt het gamma respectievelijk uit met de Audi Q4 e-tron en de Audi e-tron GT. Daar blijft het niet bij. Binnen zowat vijf jaar plant Audi dertig geëlektrificeerde modellen te hebben. Daarvan moeten er twintig volledig elektrisch zijn.

CNG

Naast al het elektrische geweld heeft Audi trouwens nog een interessante alternatieve brandstof beschikbaar: CNG (Compressed Natural Gas). CNG is hetzelfde als het vertrouwde aardgas voor huishoudelijk gebruik. Het grote voordeel is dat het zeer milieuvriendelijk is. Een CNG-auto stoot 90% minder fijne deeltjes en 30% minder CO2 uit dan een diesel- of benzinewagen. Aardgas is ook 20 tot 30% goedkoper dan klassieke brandstoffen. CNG wordt trouwens ook met benzine gecombineerd, zo kan u blijven rijden als de CNG-tank leeg is. In dat opzicht is het ook een soort 'hybride'.

Ook CNG biedt een zeer voordelige autofiscaliteit en lage verbruikskost. Het is bovendien net zo gemakkelijk te tanken als klassieke brandstoffen en u mag er perfect mee parkeren in ondergrondse parkeergarages. "In Vlaanderen is er al een groot netwerk van CNG-tankstations, in Wallonië is er nog werk aan de winkel, maar ook daar neemt het aantal wel snel toe", geeft Sofie Luyckx nog mee.

Fiscaliteit

Nog even over het fiscale aspect. PHEV's zijn 100% fiscaal aftrekbaar als ze minder dan 50 gram CO2 per kilometer uitstoten. Elektrische wagens zijn momenteel nog 120% fiscaal aftrekbaar en vanaf 2020 100%. In Vlaanderen bedraagt de BIV en de verkeersbelasting voor beiden nul euro. In Brussel en Wallonië is dat helaas niet. Voor full electric-auto's gelden in Wallonië en Brussel minimumbedragen: 61,50 euro BIV en 83,56 euro verkeersbelasting.