Hoe is het allemaal begonnen? Maximilian Missoni: "Polestar 1 was in eerste instantie een concept car, ontwikkeld door Volvo. Een fantastische wagen maar hij leek te extreem voor het Volvo-gamma. Dus stelde zich de vraag: wat doen we hiermee? Een paar jaar later ontstond het idee om Polestar op te richten als een zelfstandig elektrisch prestatiemerk en deze auto paste perfect om het model als een halo-car te lanceren. Polestar was op dat moment de huistuner van Volvo en verantwoordelijk voor de sportieve versies van het merk. Onze Chinese eigenaar geloofde in het project en stelde financiële middelen ter beschikking. Vanaf dag één was ik als Design Director nauw betrokken bij de concrete uitwerking. Een nieuw merk in de markt zetten, het gebeurt niet elke dag. Wat een eer dat ik de geboorte vanop de eerste lijn heb mogen meemaken."

Full electric

Terwijl Polestar 1 een exclusieve plug-in hybride coupé is met een vermogen van 600 pk, is Polestar 2 een compacte full electric gezinswagen met nog altijd een vermogen van 408 pk. Kost Polestar 1 net geen 160.000 euro, hangt aan een compleet uitgeruste Polestar 2 een prijskaartje van 58.900 euro. In beide gevallen is de technologie ontwikkeld door Volvo. Missoni: "Al zijn we een nieuwkomer, we beschikken over bakken ervaring in het bouwen van solide en betrouwbare auto's. Wat nieuw is aan Polestar is de klemtoon op elektrisch aangedreven high performance, op duurzaamheid en puristisch design - bewuste keuzes om ons als nieuwkomer duidelijk te kunnen onderscheiden van alle andere premiummerken. Terzelfdertijd willen we een product van onze tijd zijn én anticiperen we op de razendsnel evoluerende samenleving. Elektrische aandrijving is vanuit die gedachtegang een must, het gebruik van gerecycleerde materialen een manier om duurzaamheid te verbinden met premium en luxe. Minimalistisch design dat zich oriënteert op technologie biedt ons de mogelijkheid een eigen merkidentiteit te ontwikkelen die afwijkt van de heersende perceptie van premium."

Online only

Polestar is enkel online te koop. Een gewaagde zet? Missoni: "Helemaal niet. Wij stellen kandidaat- kopers in staat hun droomwagen online te configureren en te bestellen. Vervolgens wordt die aan huis geleverd. Gemak boven alles. Wie vooraf informatie wil inwinnen of een testrit maken, kan terecht in een van onze toonzalen in een aantal grote steden. Die zogenaamde Spaces zijn opgevat en ingericht conform onze merkidentiteit. Onze medewerkers ter plaatse antwoorden op alle vragen, on site auto's verkopen mogen ze niet. Het zijn adviseurs in de echte betekenis van het woord. Ons businessmodel kadert in de nieuwe tijdsgeest en is zinvol omdat Polestar als nieuw merk niet beschikt over een uitgebreid dealernetwerk."

Extreem intuïtief

Binnenin Polestar 2 maken we kennis met een compleet nieuwe autowereld en ervaren wij wat Missoni verstaat onder puristisch design. Soberheid en functionaliteit overheersen, alles wat niet noodzakelijk is, is weggelaten. Alles wat nodig is, is aanwezig op het moment dat de bestuurder het nodig heeft. "Ons infotainmentsysteem draait op Android, is ontwikkeld in samenwerking met Google en is extreem intuïtief. De feedback van onze klanten is zeer positief."

Positief is ook onze ervaring achter het stuur. Perfecte ergonomie, goed zittende stoelen. het grote tabletvormige scherm op de imposante middenconsole is inderdaad gemakkelijk te bedienen. Het interieur is opgebouwd uit aangenaam aanvoelende en duurzame materialen. Polestar 2 beschikt over twee elektromotoren met een vermogen van 408 pk wat ruimschoots volstaat voor een sportieve vaart. De batterij met een capaciteit van 78 kWh bevindt zich in de vloer en creëert royaal veel zit- en plaatsruimte voor de inzittenden. Opladen kan thuis, op het werk of aan een publieke laadpaal én tot 150 kW aan een snellader.

Onze conclusie: Polestar opent nieuwe deuren op vele vlakken en verovert in zijn eerste jaar al de pole. De autowereld is een nieuwe ster rijker.

Chief Designer Maximilian Missoni

Maximilian Missoni

"Ik ben een bevoorrechte getuige van een wonderbaarlijke geboorte"

Maximilian Missoni, 'Max' voor de vrienden, is geboren in het Oostenrijkse Graz en studeerde industrieel design aan de universiteit van Linz en het Royal College of Art in Londen. Hij startte zijn carrière bij Volkswagen Group, waar hij op merken als VW en Audi werkte. Daar leerde hij Thomas Ingenlath kennen, die hem in 2012 overhaalde om Exterior Design Chief van Volvo in Göteborg te worden. Sinds 2018 is Max Missoni ook Design Director van Polestar en tekent hij de krijtlijnen uit voor de designerteams die onder zijn leiding vorm geven aan de toekomstige modellen van Polestar. De Oostenrijker wordt bestempeld als een van de talentrijkste designers van zijn generatie.

Meer informatie op www.polestar.com

Hoe is het allemaal begonnen? Maximilian Missoni: "Polestar 1 was in eerste instantie een concept car, ontwikkeld door Volvo. Een fantastische wagen maar hij leek te extreem voor het Volvo-gamma. Dus stelde zich de vraag: wat doen we hiermee? Een paar jaar later ontstond het idee om Polestar op te richten als een zelfstandig elektrisch prestatiemerk en deze auto paste perfect om het model als een halo-car te lanceren. Polestar was op dat moment de huistuner van Volvo en verantwoordelijk voor de sportieve versies van het merk. Onze Chinese eigenaar geloofde in het project en stelde financiële middelen ter beschikking. Vanaf dag één was ik als Design Director nauw betrokken bij de concrete uitwerking. Een nieuw merk in de markt zetten, het gebeurt niet elke dag. Wat een eer dat ik de geboorte vanop de eerste lijn heb mogen meemaken."Terwijl Polestar 1 een exclusieve plug-in hybride coupé is met een vermogen van 600 pk, is Polestar 2 een compacte full electric gezinswagen met nog altijd een vermogen van 408 pk. Kost Polestar 1 net geen 160.000 euro, hangt aan een compleet uitgeruste Polestar 2 een prijskaartje van 58.900 euro. In beide gevallen is de technologie ontwikkeld door Volvo. Missoni: "Al zijn we een nieuwkomer, we beschikken over bakken ervaring in het bouwen van solide en betrouwbare auto's. Wat nieuw is aan Polestar is de klemtoon op elektrisch aangedreven high performance, op duurzaamheid en puristisch design - bewuste keuzes om ons als nieuwkomer duidelijk te kunnen onderscheiden van alle andere premiummerken. Terzelfdertijd willen we een product van onze tijd zijn én anticiperen we op de razendsnel evoluerende samenleving. Elektrische aandrijving is vanuit die gedachtegang een must, het gebruik van gerecycleerde materialen een manier om duurzaamheid te verbinden met premium en luxe. Minimalistisch design dat zich oriënteert op technologie biedt ons de mogelijkheid een eigen merkidentiteit te ontwikkelen die afwijkt van de heersende perceptie van premium."Polestar is enkel online te koop. Een gewaagde zet? Missoni: "Helemaal niet. Wij stellen kandidaat- kopers in staat hun droomwagen online te configureren en te bestellen. Vervolgens wordt die aan huis geleverd. Gemak boven alles. Wie vooraf informatie wil inwinnen of een testrit maken, kan terecht in een van onze toonzalen in een aantal grote steden. Die zogenaamde Spaces zijn opgevat en ingericht conform onze merkidentiteit. Onze medewerkers ter plaatse antwoorden op alle vragen, on site auto's verkopen mogen ze niet. Het zijn adviseurs in de echte betekenis van het woord. Ons businessmodel kadert in de nieuwe tijdsgeest en is zinvol omdat Polestar als nieuw merk niet beschikt over een uitgebreid dealernetwerk."Binnenin Polestar 2 maken we kennis met een compleet nieuwe autowereld en ervaren wij wat Missoni verstaat onder puristisch design. Soberheid en functionaliteit overheersen, alles wat niet noodzakelijk is, is weggelaten. Alles wat nodig is, is aanwezig op het moment dat de bestuurder het nodig heeft. "Ons infotainmentsysteem draait op Android, is ontwikkeld in samenwerking met Google en is extreem intuïtief. De feedback van onze klanten is zeer positief."Positief is ook onze ervaring achter het stuur. Perfecte ergonomie, goed zittende stoelen. het grote tabletvormige scherm op de imposante middenconsole is inderdaad gemakkelijk te bedienen. Het interieur is opgebouwd uit aangenaam aanvoelende en duurzame materialen. Polestar 2 beschikt over twee elektromotoren met een vermogen van 408 pk wat ruimschoots volstaat voor een sportieve vaart. De batterij met een capaciteit van 78 kWh bevindt zich in de vloer en creëert royaal veel zit- en plaatsruimte voor de inzittenden. Opladen kan thuis, op het werk of aan een publieke laadpaal én tot 150 kW aan een snellader.Onze conclusie: Polestar opent nieuwe deuren op vele vlakken en verovert in zijn eerste jaar al de pole. De autowereld is een nieuwe ster rijker.Meer informatie op www.polestar.com