Na tal van anderen sectoren, ziet de verzekeringssector in dat digitaliseren noodzakelijk is om efficiënter te werken. Zowat elke beleving is digitaal geworden en de verzekeringsmakelaar kan niet anders dan mee op de kar springen. Dat is ook wat de klant verwacht. Initiatieven als de Vivium Digital Awards stimuleren makelaars om na te denken over hun digitale toekomst.

Focussen op menselijke aanpak

Digitaliseren op zich is alvast niet voldoende. Het moet leiden tot een transformatieproces. "We gaan naar een wereld waar verzekeringen niet meer zichtbaar zullen zijn. Mensen gaan anders wonen, leven en werken. Zo worden nu al veel wagens in vloten aangekocht en is er veel minder rechtstreekse particuliere verkoop. Dat heeft gevolgen voor de producten die de verzekeraar aanbiedt. Hij moet ze volledig gaan herdenken", stelt Jo Caudron.Samen met zijn medewerkers begeleidt hij tientallen bedrijven uit binnen- en buitenland in hun digitale transformatie.

Zo zal het binnen enkele jaren heel eenvoudig zijn om een verzekering af te sluiten. "Tesla biedt nu al een verzekering aan bij de aankoop van een nieuwe wagen. Bij een ongeval komt de verzekeringsmakelaar of maatschappij er bijna niet meer aan te pas. Het is dan maar de vraag of er nog een toekomst voor hen is weggelegd. Ik meen alvast van wel, op voorwaarde dat ze meester worden van het menselijke proces dat aan het beroep verbonden is. Ze moeten meer coach en minder verkoper worden."

Nieuw boek als leidraad voor de toekomst

Jo Caudron houdt er dus een optimistische toekomstvisie op na en meent dat de makelaar digitale technologie moet omarmen om klaar te zijn voor de toekomst. Dat is ook de boodschap van zijn nieuwe boek 'De wereld is rond', dat binnenkort verschijnt. In dat boek focust hij op drie domeinen die ook voor de verzekeringssector van levensbelang zijn, namelijk werk, wonen en mobiliteit.

"De wereld evolueert razendsnel. Als we bijvoorbeeld zien dat 20% van het vastgoed in Zürich in coöperatieve handen zit, het aantal rijbewijzen in België de voorbije tien jaar met 10% gedaald is en steeds minder gezinnen in steden een auto kopen, denk dan na wat dat voor uw business kan betekenen en hoe u daar op kunt inspelen. De onderlinge krachten en verhoudingen tussen de domeinen bieden opportuniteiten, waardoor u een voorsprong kunt geven. Probeer dus als verzekeringsmakelaar een stapje hoger op de ladder te staan, verder te denken en een toekomstvisie te ontwikkelen."

Zoektocht naar het geniale probleem

In ieder geval is de verzekeringsindustrie wakker geschoten. Dat hebben de meer dan 70 inzendingen voor de Vivium Digital Awards bewezen. De inzendingen die niet in de prijzen zijn gevallen, hoeven alvast niet panikeren. "Een idee mag nog zo goed zijn, de implementatie is minstens even belangrijk. Eigenlijk gaat het niet over het vinden van het geniale idee, maar het vinden van het geniale probleem en daarvoor de best mogelijke oplossing uitdokteren: volledig gedigitaliseerd, agile, snel en responsief", besluit Jo Caudron.