Het Belgische Easyfairs, dat zorgt voor succesvolle beurzen als FACTS, Horeca Expo en Empack, heeft de toegevoegde waarde van technologie voor hun activiteiten al snel ontdekt, vertelt Stephan Forseilles, Head of Technology & Digital Transformation: "Op Dreamforce, het jaarlijkse event van Salesforce in San Francisco met 170.000 bezoekers, merk je meteen: alles draait om beleving. De registratie gebeurt in een oogwenk, elke bezoeker krijgt een persoonlijke opvolging, alle mogelijke pijnpunten zijn weggewerkt zodat de bezoeker volop kan genieten van het event zelf. Dat willen wij ook hier bereiken, en dat kan enkel met de juiste technologie."

Eén van de technologieën die Easyfairs daar nu al voor inzet voor haar B2B beurzen: de smart badges met NFC-chip waarmee je moeiteloos informatie kan uitwisselen met standhouders, zegt Stephan Forseilles: "Geen gedoe meer met visitekaartjes, zware brochures of invulformulieren voor bezoekers, en toch de meest relevante data ter beschikking stellen van de exposanten." Het is de bedoeling dit registratiegemak over de hele lijn door te trekken: "met een minimum aan clicks en in te vullen data ben je ingeschreven, even aangenaam als het beursbezoek zelf." Easyfairs heeft ook een digitaal lab opgericht, een virtuele omgeving waarin nieuwe technologieën worden uitgetest voor ze in concrete omgevingen worden toegepast. "Dat helpt voor een bedrijf als het onze dat zeer uiteenlopende producten en diensten uitrolt, met ruim 200 evenementen in maar liefst 17 landen", merkt Stephan Forseilles op.

Voor de exposanten wordt ook een platform aangereikt waarmee ze zich beter kunnen profileren bij de bezoekers en/of meer leads kunnen binnenhalen. Dat is geënt op het Salesforce platform dat Easyfairs al geruime tijd ter verbetering van de eigen processen inzet.

Open, flexibel en slim

"Met Marketing Cloud en sinds kort ook met Sales Cloud hebben we een omgeving ter beschikking die ons overal voorziet van de juiste informatie op het juiste moment, en die ook flexibel genoeg is om in te spelen op nieuwe business-opportuniteiten", aldus Stephan Forseilles. "De open architectuur maakt het bovendien uiterst eenvoudig om klanten en partners in onze digitale innovatie te betrekken. En met het ruime aanbod aan toepassingen van Salesforce in de app exchange liggen de vernieuwingen letterlijk voor het grijpen."

Ook de toekomst ziet er rooskleurig uit, dankzij het Salesforce-platform, weet Stephan Forseilles: "We kijken nu al uit naar de inzichten die Einstein (Salesforces gelauwerde AI-platform) ons op termijn zal aanreiken. Deze intelligente assistent bewijst nu al zijn waarde, onder meer bij het opstellen van de agenda voor het salesteam met een overzicht van wie ze best die dag bellen. Als het systeem dit voor hen doet, kunnen de verkopers gerichter prioriteiten stellen en zich concentreren op het uitbouwen van persoonlijke contacten. En die waarde zal alleen maar toenemen naarmate het aantal data toeneemt."

"Mensen dichter bijeen brengen met technologie? Het kan", besluit Stephan Forseilles, "maar dan moet je wel de juiste technologie inzetten, die nauw aansluit bij onze flexibele en klantvriendelijke aanpak. De open en modulaire Salesforce-omgeving met zijn gebruiksvriendelijke interface beantwoordt volledig aan die vereisten."

Lees hier meer info over Salesforce.