Een crisis is een bedreiging voor de een, een opportuniteit voor de ander. Een consultant kijkt natuurlijk vooral naar het laatste, en dat is ook wat KPMG doet. "Eigen onderzoek toont aan dat de crisis die we meegemaakt hebben vier fasen telt", zegt Peter Lauwers, Managing Partner Advisory.

KPMG vat ze samen in vier R's: reaction (zorgen dat je alles onder controle hebt), resillience (zorgen dat je wendbaar bent en je aanpast aan de nieuwe situatie), recover (opnieuw opstarten en de opportuniteiten daarin detecteren) en new reality (werk maken van je positie in het nieuwe normaal). Peter Lauwers: "Op dit moment zitten we volop in de recover-fase, maar denken heel wat ondernemingen gelukkig al heel actief aan de new reality."

"Wij willen die bedrijven vooral helpen in hun zoektocht naar hun plaats in die vierde fase", vult Wim Ilsbroux aan. De Strategy Partner vindt het daarbij vooral belangrijk om een nieuwe visie te ontwikkelen of de bestaande visie aan te passen en de consequenties daarvan in te schatten. "Acht thema's zijn volgens ons strategisch zeer relevant om de komende periode in te schatten", zegt Ilsbroux. "Ze kunnen voor input zorgen om je bedrijfsstrategie richting te geven."

Het nieuwe werken

"Het zijn acht thema's die aangeven dat de wereld niet meer dezelfde is sinds 13 maart 2020", gaat Wim Ilsbroux er dieper op in. "Neem nu onze manier van werken. Telewerk is de norm geworden. We hebben gezoomd en geteamd als nooit tevoren en bedrijven die voorbehoud tegen thuiswerk aantekenden, zien in dat dat ongegrond was. Dat heeft natuurlijk gevolgen. Zo wil een klant van ons zijn activiteiten in de verschillende landen stroomlijnen. Anno 2019 zou het antwoord centralisering geweest zijn. Nu heeft hij beslist met virtual hubs rond bepaalde activiteiten te werken. Hierdoor hoeft hij minder te reorganiseren."

Werk is natuurlijk een breder thema. "De situatie van de afgelopen maanden heeft ons geleerd dat mensen kwetsbaar zijn", zegt Ilsbroux. "Automatiseren van wat kan is dus verstandig. Het geeft meer bedrijfszekerheid en meer efficiëntie. De uitdaging is evenwel hoe mensen met machines omgaan en samenwerken."

China niet langer fabriek van de wereld?

Daarnaast zijn ook nog thema's als de leveringsketen en veranderingen in het gedrag van klanten zeer actueel, net als het belang van purpose en de toekomst van globalisering.

Wim Ilsbroux: "Tot voor kort zagen we China als fabriek van de wereld, maar dat beeld is sterk bijgesteld. Heel wat bedrijven halen de productie terug naar het land van herkomst of bekijken alternatieven. Een klant van ons wilde zijn productie opdrijven. Vroeger zou hij bijna automatisch naar China uitgeweken zijn, maar nu is er meer twijfel. Wij bekijken op dit moment welke landen misschien meer in aanmerking komen. Omwille van Covid-19, maar ook omwille van de mogelijke handelsconflicten."

Tot slot zijn er de gevolgen van macro-economische trends. "De schulden van zowel overheden, bedrijven als individuen zijn toegenomen", weet Wim Ilsbroux. "De overheidsschuld in ons land maakt ons gevoelig voor een langdurige recessie. Komt daarbij dat niet elk bedrijf ongeschonden uit deze crisis komt. Dat betekent kosten beperken, reorganiseren en op iets langere termijn niet-kernactiviteiten afbouwen. Maar een dergelijke crisis legt ook het belang van risicobeheer bloot. Ik schat in dat dynamische risico-inschatting aan belang zal winnen bij strategische oefeningen."

Digitaliseren is cocreëren

Opvallend is dat digitalisering in heel wat van deze domeinen een deel van het antwoord is. Klanten zoeken meer en meer hun heil in e-commerce, voor telewerken heb je technologie nodig, robotica neemt aan belang toe, ...

"We zitten volop in de vierde industriële revolutie en die biedt heel wat kansen", zegt Digital Partner Öztürk Taspinar. "Alleen blijkt het voor bedrijven niet gemakkelijk om die te zien. Nochtans kom je door de combinatie van twee elementen al een heel eind: het hanteren van een bewezen methodiek en de durf om te experimenteren. Bovendien is een digitaliserings-journey 'fun', net omdat je vaak via cocreatie werkt."

Dat laatste blijkt een belangrijk element. "Het is vandaag een enorme kracht om een ecosysteem rond je te bouwen", zegt Taspinar. "Kijk maar naar het recente voorbeeld van Belfius en Proximus: door hun platformen te combineren, gaan ze samen nog meer waarde realiseren. Bovendien zullen ze nieuwe digitale producten en diensten kunnen ontwikkelen. Eigenlijk moet je jezelf continu heruitvinden. Durf te experimenteren in je organisatie. Enkel zo kan je een straffe customer experience (blijven) bieden."

Taspinar legt uit dat de company of tomorrow vooral connected is. Ze vertrekt vanuit de klant en bouwt de organisatie errond en zo verbindt ze de front, mid en back office naadloos met elkaar. Zo word je een customer first organisatie." KPMG werkte trouwens een quick scan tool uit, waar bedrijven hun customer first digitale maturiteit kunnen testen.

Peter Lauwers legt tot slot de nadruk op het momentum: "Vandaag zitten we op een scharniermoment. Als je nu niets doet, is de kans groot dat je je relevantie verliest. Ik hoop dat bedrijven die urgentie beseffen."

Meer weten over de toekomstvisie van KPMG?

Een crisis is een bedreiging voor de een, een opportuniteit voor de ander. Een consultant kijkt natuurlijk vooral naar het laatste, en dat is ook wat KPMG doet. "Eigen onderzoek toont aan dat de crisis die we meegemaakt hebben vier fasen telt", zegt Peter Lauwers, Managing Partner Advisory.KPMG vat ze samen in vier R's: reaction (zorgen dat je alles onder controle hebt), resillience (zorgen dat je wendbaar bent en je aanpast aan de nieuwe situatie), recover (opnieuw opstarten en de opportuniteiten daarin detecteren) en new reality (werk maken van je positie in het nieuwe normaal). Peter Lauwers: "Op dit moment zitten we volop in de recover-fase, maar denken heel wat ondernemingen gelukkig al heel actief aan de new reality.""Wij willen die bedrijven vooral helpen in hun zoektocht naar hun plaats in die vierde fase", vult Wim Ilsbroux aan. De Strategy Partner vindt het daarbij vooral belangrijk om een nieuwe visie te ontwikkelen of de bestaande visie aan te passen en de consequenties daarvan in te schatten. "Acht thema's zijn volgens ons strategisch zeer relevant om de komende periode in te schatten", zegt Ilsbroux. "Ze kunnen voor input zorgen om je bedrijfsstrategie richting te geven.""Het zijn acht thema's die aangeven dat de wereld niet meer dezelfde is sinds 13 maart 2020", gaat Wim Ilsbroux er dieper op in. "Neem nu onze manier van werken. Telewerk is de norm geworden. We hebben gezoomd en geteamd als nooit tevoren en bedrijven die voorbehoud tegen thuiswerk aantekenden, zien in dat dat ongegrond was. Dat heeft natuurlijk gevolgen. Zo wil een klant van ons zijn activiteiten in de verschillende landen stroomlijnen. Anno 2019 zou het antwoord centralisering geweest zijn. Nu heeft hij beslist met virtual hubs rond bepaalde activiteiten te werken. Hierdoor hoeft hij minder te reorganiseren."Werk is natuurlijk een breder thema. "De situatie van de afgelopen maanden heeft ons geleerd dat mensen kwetsbaar zijn", zegt Ilsbroux. "Automatiseren van wat kan is dus verstandig. Het geeft meer bedrijfszekerheid en meer efficiëntie. De uitdaging is evenwel hoe mensen met machines omgaan en samenwerken."Daarnaast zijn ook nog thema's als de leveringsketen en veranderingen in het gedrag van klanten zeer actueel, net als het belang van purpose en de toekomst van globalisering.Wim Ilsbroux: "Tot voor kort zagen we China als fabriek van de wereld, maar dat beeld is sterk bijgesteld. Heel wat bedrijven halen de productie terug naar het land van herkomst of bekijken alternatieven. Een klant van ons wilde zijn productie opdrijven. Vroeger zou hij bijna automatisch naar China uitgeweken zijn, maar nu is er meer twijfel. Wij bekijken op dit moment welke landen misschien meer in aanmerking komen. Omwille van Covid-19, maar ook omwille van de mogelijke handelsconflicten."Tot slot zijn er de gevolgen van macro-economische trends. "De schulden van zowel overheden, bedrijven als individuen zijn toegenomen", weet Wim Ilsbroux. "De overheidsschuld in ons land maakt ons gevoelig voor een langdurige recessie. Komt daarbij dat niet elk bedrijf ongeschonden uit deze crisis komt. Dat betekent kosten beperken, reorganiseren en op iets langere termijn niet-kernactiviteiten afbouwen. Maar een dergelijke crisis legt ook het belang van risicobeheer bloot. Ik schat in dat dynamische risico-inschatting aan belang zal winnen bij strategische oefeningen."Opvallend is dat digitalisering in heel wat van deze domeinen een deel van het antwoord is. Klanten zoeken meer en meer hun heil in e-commerce, voor telewerken heb je technologie nodig, robotica neemt aan belang toe, ..."We zitten volop in de vierde industriële revolutie en die biedt heel wat kansen", zegt Digital Partner Öztürk Taspinar. "Alleen blijkt het voor bedrijven niet gemakkelijk om die te zien. Nochtans kom je door de combinatie van twee elementen al een heel eind: het hanteren van een bewezen methodiek en de durf om te experimenteren. Bovendien is een digitaliserings-journey 'fun', net omdat je vaak via cocreatie werkt."Dat laatste blijkt een belangrijk element. "Het is vandaag een enorme kracht om een ecosysteem rond je te bouwen", zegt Taspinar. "Kijk maar naar het recente voorbeeld van Belfius en Proximus: door hun platformen te combineren, gaan ze samen nog meer waarde realiseren. Bovendien zullen ze nieuwe digitale producten en diensten kunnen ontwikkelen. Eigenlijk moet je jezelf continu heruitvinden. Durf te experimenteren in je organisatie. Enkel zo kan je een straffe customer experience (blijven) bieden."Taspinar legt uit dat de company of tomorrow vooral connected is. Ze vertrekt vanuit de klant en bouwt de organisatie errond en zo verbindt ze de front, mid en back office naadloos met elkaar. Zo word je een customer first organisatie." KPMG werkte trouwens een quick scan tool uit, waar bedrijven hun customer first digitale maturiteit kunnen testen.Peter Lauwers legt tot slot de nadruk op het momentum: "Vandaag zitten we op een scharniermoment. Als je nu niets doet, is de kans groot dat je je relevantie verliest. Ik hoop dat bedrijven die urgentie beseffen."Meer weten over de toekomstvisie van KPMG?