Duitse hegemonie op de premium-markt

“En op het einde winnen de Duitsers”, zo luidt de legendarische uitspraak van de Britse voetbalinternational Gary Lineker. In de automobielwereld lijkt die wetmatigheid evenzeer op te gaan, als we een blik werpen op de verkoopcijfers van luxeauto’s in België. Al is er ook een opmerkelijke Amerikaanse ‘challenger’ die de laatste tijd stevig weet te scoren.

Ook op de markt van de premium-wagens wordt de honkvastheid van de Belg duidelijk. Al sinds mensenheugnis is de Duitse drievuldigheid (Mercedes, BMW en Audi) hier het te kloppen trio voor de concurrenten. Ook dit jaar was dat alweer niet anders, met Mercedes dat in de eerste negen maanden van dit jaar meer dan 32.000 wagens wist te slijten, BMW dat op iets meer dan 28.000 aftikt en Audi dat er ruim 24.000 verkocht. Het Zweeds-Chinese Volvo, de nummer vier in het ranglijstje, volgt al op een afstandje, met bijna 17.000 nieuw ingeschreven wagens.

NEDC

Mercedes-Benz kon op die manier voor het eerst sinds lang zijn grote concurrent BMW voorbijsteken op de Belgische markt, al zijn er wel enige vraagtekens te plaatsen bij de cijfers. De krant De Tijd pakte eind augustus uit met het nieuws dat Mercedes deze zomer nog snel en massaal auto’s op eigen naam heeft ingeschreven. Het bedrijf deed dat omdat wagens die nog volgens de oude uitstoottest NEDC zijn gehomologeerd sinds 1 september nergens meer in de EU mogen worden ingeschreven. Nadat ze op eigen naam zijn ingeschreven, verkoopt Mercedes deze auto’s als tweedehandswagens, wat nog altijd meer opbrengt dan ze naar de schroothoop te sturen. Nu is dit geen ongebruikelijke praktijk in België, maar het aantal ‘eigen’ inschrijvingen lag bij Mercedes deze zomer wel drie keer hoger dan bij Audi en zelfs acht keer hoger dan bij BMW, zo bleek uit cijfers die De Tijd te pakken kon krijgen.

Dalende cijfers

Hoezeer Mercedes dus ook ‘scoort’ in de tabellen, iedereen is het erover eens dat de automarkt niet bepaald zijn allerbeste jaar heeft beleefd. Ook de meeste premium-constructeurs moeten dalende cijfers slikken (zie tabel). Bij sommige merken zoals Land Rover en Porsche waren die dalingen zelfs behoorlijk stevig. De onzekerheid over de toekomst van de diesel, een algemene verzadiging van de markt, besognes over autofiscaliteit en de elektrische wagens die op het punt van doorbreken staan (maar meestal nog een stevig prijskaartje torsen) doen veel potentiële klanten hun aankoop uitstellen.

Buiten Mercedes en Volvo zijn er dan ook maar twee andere merken in de top-11 van premium-merken die een positieve balans kunnen voorleggen: het Franse DS door het succes van de DS 7 Crossback en zeker het Amerikaanse Tesla. Vooral dankzij de introductie van hun goedkopere Model 3 (vanaf-prijs: ongeveer 50.000 euro) konden zij hun afzet bijna verviervoudigen tegenover vorig jaar. Tesla verkocht in september bijvoorbeeld meer auto’s dan Nissan, Honda, Mitsubishi en Alfa Romeo.

Als er trouwens nog enige twijfel bestond over hoe honkvast de Belg is in zijn keuze van luxewagens, dan veegt het Japanse Infiniti die wel weg. Het luxemerk van Nissan kon nooit écht doorbreken in ons land, maar nu het lijkt wel stilaan gedecimeerd: welgeteld negentien wagens wist het bedrijf hier nog aan de man te brengen tussen januari en september. Zelfs Ferrari (101), Bentley (81) en Rolls-Royce (26) gingen daar vlotjes over.

Verkoopcijfers premium merken (eerste negen maanden 2019)

Duitse hegemonie op de premium-markt

Batterijprijzen gaan in vrije val

Een groot deel van de kostprijs van een elektrische auto zit hem in de prijs van de batterij. Dat is dan ook een belangrijke reden waarom veel elektrische wagens nu nog een stuk duurder zijn dan hun vergelijkbare broertjes met een ontploffingsmotor. Die batterijprijzen gaan de komende jaren echter wel flink zakken, zo weet AlixPartners. In een recente studie voorspelt het consultingbureau een prijsdaling van 35 procent over de komende vijf jaar. Momenteel komt een autobatterij nog op ongeveer 140 dollar per kWh, tegen 2024 moet die prijs onder de 100 dollar zakken. Ter vergelijking: in 2010 kostte een kWh nog zo’n duizend dollar. Eén factor kan de prijsdaling nog wel stokken in de wielen steken, waarschuwt AlixPartners: de onvoorspelbare prijsevoluties van zeldzame metalen als lithium, kobalt en nikkel die nodig zijn om batterijen te produceren. AlixPartners schat verder dat de automobielfabrikanten tussen 2019 en 2024 in totaal zowat 200 miljard dollar gaan investeren in het elektrificeren van hun aanbod. Het marktaandeel van elektrische auto’s, dat nu nog op 2 à 3 procent ligt, stijgt zo naar 15 à 20 procent in 2025 en stoomt dan door naar 30 tot 40 procent in 2030.