Digitalisering: wie het juiste netwerk heeft, is een stap voor

© Getty Images/iStockphoto
SAP
Partner Content

Partner Content verbindt organisaties met de lezers van en doet een beroep op de specialisten van Roularta Brand Studio voor tekst en illustraties. De inhoud wordt eventueel aangebracht door de partner en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

22 mei 2017, 17:10 Bijgewerkt op: 20 juli 2022, 07:14

Omgaan met digitalisering en de juiste keuzes maken, inspelen op nieuwe opportuniteiten, zoeken naar nieuwe verdienmodellen, … Er schuilen vele valkuilen in de digitale transformatie waar onze economie voor staat. Maar er is ook positief nieuws: nooit eerder was het makkelijker om partners, leveranciers of klanten te vinden dankzij digitale businessnetwerken.

Waarde bij bedrijven wordt steeds meer gecreëerd buiten de bedrijfsmuren. Door de interactie met verkopers, leveranciers, partners, overheden, financiële dienstverleners en andere externe stakeholders te digitaliseren, worden er enorme marktplaatsen gecreëerd die de traditionele koop- en verkoopprocessen tussen bedrijven onder druk zetten.

“Digitale transformatie betekent dat bedrijven zich aanpassen en proberen technologie te benutten in hun relaties met de klant, in hun productiesystemen en -infrastructuur, in de volledige supply chain en in alles wat backoffice en boekhouding betreft. Op die vier domeinen zijn de cruciale vragen: waarin wil je investeren? Of nog beter: op welk gebied kan je echt een concurrentieel voordeel halen door nieuwe technologie in te zetten?”, stelt Marcell Völlmer, Chief Digital Officer bij SAP.

Elk bedrijf moet zichzelf in vraag stellen en teruggaan naar de corebusiness.

Het is niet meer of niet minder: back to basics. “Elk bedrijf moet zichzelf in vraag stellen en teruggaan naar de corebusiness: waarin kan je toegevoegde waarde bieden aan je klanten? Dat kan een zeer disruptief proces zijn en misschien moet je zelfs op zoek naar volledig nieuwe producten of services om relevant te blijven.”

Netwerken als hefboom

Een hulpmiddel in de digitale transformatie is big data. Thierry Loir, Solution Executive bij SAP Ariba: “Als bedrijf wil je uiteraard inspelen op je klanten. Je moet veel meer dan vroeger proactief zijn. Wel, big data laten toe om tendensen te zien, de markt beter te begrijpen en je daarop af te stemmen. En als je zelf niet over die data beschikt, kan een businessnetwerk de oplossing bieden om de juiste informatie te vinden.”

Big data laten toe om tendensen te zien, de markt beter te begrijpen en je daarop af te stemmen.

“Ariba is bijvoorbeeld het grootste B2B-platform ter wereld. Ons netwerk connecteert bedrijven, hun leveranciers en klanten inzake procurement en elektronische facturatie, maar helpt evenzeer om snel en doeltreffend informatie te vinden over marktconforme prijzen voor een bepaalde dienst of om een leverancier te zoeken voor een bepaald product”, vertelt Loir.

Netwerken als Ariba, die zakelijke gebruikers linken en nieuwe mogelijkheden aanreiken om sneller en efficiënter zaken te doen, zijn de toekomst. Bovendien vormen ze ook een hefboom voor innovatie. Marcell Völlmer: “We gaan in de toekomst op een heel andere manier zaken doen. Het netwerk wordt belangrijker want het zal ook toegevoegde waarde opleveren. Als je in een innovatietraject op een probleem botst, ga je via een netwerk op zoek naar de oplossing. Als je je probleem goed kan definiëren, vind je misschien wel een partner die het voor jou kan oplossen. Het netwerk wordt dan van strategisch belang: jij kan focussen op je sterktes en het netwerk helpt je om verder te innoveren en oplossingen te vinden voor je klanten. Ik geloof sterk in zulke trading platformen waar bedrijven elkaar samen vooruit helpen.”