Stap 1: omarm disruptieve kracht

De vader van Gert Van Erum, Robert, maakte al sinds 1972 schoolborden. Maar toen Gert zijn vader als CEO opvolgde, in 1996, zag hij de samenleving digitaliseren ... en het schrok hem niet af. In tegendeel. Gert begon te dromen over hoe digitalisering het onderwijs kon veranderen, door het meer engaging te maken. En hij was vastberaden om die mogelijkheden te grijpen.

De les? Kijk de kansen die digitalisering biedt recht in de ogen. En droom dan, zoals Gert deed, over hoe ze ook jouw aanbod én jouw sector beter kunnen maken.

Stap 2: durf je product compleet te herdenken

Ja, we beseffen het: de mogelijkheden zien is één iets, de verandering in gang zetten is een hele andere uitdaging. Het vergt weer durf. Het krijtbord achter je durven te laten en vanaf nul vertrekken, om een interactief schoolbord uit te denken. Met de juiste technologie.

"Er bestonden al schermen die interactie toelieten via projectie en sensoren, maar die kenden ong hun beperkingen", vertelt Chris Colpaert, CEO van i3-Technologies. Dan werden grotere lcd-schermen betaalbaar en zag Gert het licht: wat als we schoolborden interactief maken door er touchscreens van te maken?

De les? Probeer niet krampachtig met je huidige technologie te innoveren, maar durf ze los te laten als het moet om je droom waar te maken.

Stap 3: think big enough and out of the Belgian box

Want een klein detail: er bestonden nog geen grote lcd-touchscreens die als digitaal schoolbord konden doorgaan. Dus moest i3-Technologies op zoek naar de juiste beeldschermfabrikanten in Azië. Niet evident, blikt Chris Colpaert terug.

We moesten hen warm maken om een nieuw product te ontwikkelen voor ons, een erg kleine start-up die zo weinig mogelijk geld wou uitgeven

Chris Colpaert, CEO i3-Technologies

Vervolgens moest i3-Technologies marktaandeel opbouwen. Door bijvoorbeeld eerst te verkopen bij grote bedrijven, waarna je met die succesverhalen scholen overtuigt. "Bovendien zochten we internationale uitbreiding. Wat niet goedkoop is..." Maar toch: het moest, en het lukte!

De les? Opnieuw: durf! Ga naar je fabrikanten en overtuig hen persoonlijk. Bouw marktaandeel op, waarbij elk succes een steppingstone is. En zie het groot genoeg, internationaal.

Zo veroveren interactieve schoolborden de markt

"De voorbije tien jaar hebben we ongeveer 10.000 borden in Belgische klassen geïnstalleerd. Een aantal dat we de komende vijf jaar nog eens verwachten te verdubbelen. Daarmee zou 80 à 90% van de scholen digitale schoolborden inzetten", gaat Chris Colpaert verder.

Als je leerlingen vandaag wilt laten leren, moet je hen entertainen en zo in de les zuigen

Chris Colpaert, CEO i3-Technologies

Dat lukt uitstekend met een digitaal schoolbord. En de digitale omwenteling gaat verder! Bijvoorbeeld via interactieve zitkubussen, waarmee leerlingen het juiste antwoord kiezen door met de kubus te bewegen. Of door kleinere groepen te laten samenwerken rond een kleiner interactief scherm.

Maakt digitalisering het onderwijs uiteindelijk beter?

"Niet beter, wel anders", besluit Chris. "Vroeger was onderwijs meer eenrichtingsverkeer, vandaag betrekken we de leerling veel meer. Het gaat ook meer over kennis vinden én gebruiken. Iets wat onze schermen ten volle ondersteunen, als venster op de wereld."

Interactieve schoolborden moesten even gebruiksvriendelijk en veelzijdig als een smartphone worden

Lars Van Sweevelt, directeur productontwikkeling en customer service

DIGITAL GAMECHANGERS SAMEN MET TELENET BUSINESS

In samenwerking met Trends selecteerde Telenet Business vijf digitale gamechangers. Tien weken lang gaan we op zoek naar de verandering die deze ondernemers in gang hebben gezet. Deze week: hoe een fabrikant van schoolborden het lesgeven ingrijpend veranderde.

"Scholen hebben de digitale transformatie massaal omarmd, wat vandaag resulteert in een mix van face-to-face-leeractiviteiten en digitaal onderwijs", aldus Dieter Vandenberghe, head of solutions mobile & fixed connectivity Telenet Business. "Daarvoor hebben scholen dan wel betrouwbare en veilige internetverbindingen, digitale didactische hulpmiddelen en goede begeleiding nodig. Bij Telenet Business maken we die digitale wereld voor iedereen toegankelijk."

Meer inspirerende verhalen van innoverende ondernemers lees je hier.

De vader van Gert Van Erum, Robert, maakte al sinds 1972 schoolborden. Maar toen Gert zijn vader als CEO opvolgde, in 1996, zag hij de samenleving digitaliseren ... en het schrok hem niet af. In tegendeel. Gert begon te dromen over hoe digitalisering het onderwijs kon veranderen, door het meer engaging te maken. En hij was vastberaden om die mogelijkheden te grijpen.De les? Kijk de kansen die digitalisering biedt recht in de ogen. En droom dan, zoals Gert deed, over hoe ze ook jouw aanbod én jouw sector beter kunnen maken.Ja, we beseffen het: de mogelijkheden zien is één iets, de verandering in gang zetten is een hele andere uitdaging. Het vergt weer durf. Het krijtbord achter je durven te laten en vanaf nul vertrekken, om een interactief schoolbord uit te denken. Met de juiste technologie."Er bestonden al schermen die interactie toelieten via projectie en sensoren, maar die kenden ong hun beperkingen", vertelt Chris Colpaert, CEO van i3-Technologies. Dan werden grotere lcd-schermen betaalbaar en zag Gert het licht: wat als we schoolborden interactief maken door er touchscreens van te maken?De les? Probeer niet krampachtig met je huidige technologie te innoveren, maar durf ze los te laten als het moet om je droom waar te maken.Want een klein detail: er bestonden nog geen grote lcd-touchscreens die als digitaal schoolbord konden doorgaan. Dus moest i3-Technologies op zoek naar de juiste beeldschermfabrikanten in Azië. Niet evident, blikt Chris Colpaert terug.Vervolgens moest i3-Technologies marktaandeel opbouwen. Door bijvoorbeeld eerst te verkopen bij grote bedrijven, waarna je met die succesverhalen scholen overtuigt. "Bovendien zochten we internationale uitbreiding. Wat niet goedkoop is..." Maar toch: het moest, en het lukte!De les? Opnieuw: durf! Ga naar je fabrikanten en overtuig hen persoonlijk. Bouw marktaandeel op, waarbij elk succes een steppingstone is. En zie het groot genoeg, internationaal."De voorbije tien jaar hebben we ongeveer 10.000 borden in Belgische klassen geïnstalleerd. Een aantal dat we de komende vijf jaar nog eens verwachten te verdubbelen. Daarmee zou 80 à 90% van de scholen digitale schoolborden inzetten", gaat Chris Colpaert verder.Dat lukt uitstekend met een digitaal schoolbord. En de digitale omwenteling gaat verder! Bijvoorbeeld via interactieve zitkubussen, waarmee leerlingen het juiste antwoord kiezen door met de kubus te bewegen. Of door kleinere groepen te laten samenwerken rond een kleiner interactief scherm."Niet beter, wel anders", besluit Chris. "Vroeger was onderwijs meer eenrichtingsverkeer, vandaag betrekken we de leerling veel meer. Het gaat ook meer over kennis vinden én gebruiken. Iets wat onze schermen ten volle ondersteunen, als venster op de wereld."