Van de nieuw ingeschreven bedrijfswagens in 2020 was één op de vijf (20,5%) uitgerust met een elektromotor (15,3% hybridemotoren en 5,3% volledig elektrisch). Een nooit eerder gezien marktaandeel! Bij energieleverancier Luminus ruilden niet minder dan 100 medewerkers hun bedrijfswagen op diesel of benzine in voor een 100% elektrische wagen, zowaar een schoolvoorbeeld van deze nieuwe dynamiek. Het ziet ernaar uit dat de hele bedrijfswereld, van zelfstandigen en kmo's tot multinationals, overstag gaat voor de troeven van elektrisch rijden.

Bedrijfsimago

Deze trend zet zich wereldwijd door. Landen, staten en steden scharen zich volmondig achter de stelling dat "elektrische mobiliteit de toekomst is". De bestrijding van geluidsoverlast en de drastische verlaging van de CO2-uitstoot zijn immers de twee speerpunten voor een verlaging van onze ecologische voetafdruk. Elektrische auto's kunnen in die evolutie een hoofdrol opeisen. Daarnaast weekt een bedrijf dat de transitie naar elektrische bedrijfswagens openlijk steunt, niets dan positieve reacties los onder het publiek en zijn klanten.

Financiële voordelen

Naast dit positieve bedrijfsimago zijn er ook doorslaggevende argumenten die accountants en fleet managers als muziek in de oren klinken. Dat de aankoopprijs van een elektrische wagen momenteel nog hoger uitvalt, wordt ruimschoots gecompenseerd door talloze financiële voordelen. De aanzienlijke besparingen op onderhoud en brandstof zorgen ervoor dat de Total Cost of Ownerschip (TCO) van een elektrische auto globaal genomen voordeliger uitvalt. Dat elektrische wagens voor 100% fiscaal aftrekbaar zijn, is ook mooi meegenomen. En dat geldt zowel voor de aankoop- of leasingprijs als voor de banden, de installatie van laadpunten op de bedrijfssite, de elektriciteitskosten voor het opladen van de auto enz. Naargelang de Gewesten is de belasting op inverkeerstelling tot een minimum beperkt of zelfs volledig geschrapt. En last, maar zeker niet least: wie een elektrische auto als bedrijfswagen kiest en er ook privé mee rondrijdt, mag zich verheugen op een forse daling van het voordeel van alle aard. Bovendien zal een bedrijfswagenpark dat grotendeels uit elektrische auto's bestaat globaal genomen minder CO2 uitstoten, wat uiteraard een gunstig effect heeft op de taks op CO2-uitstoot.

Overal stroom

Op logistiek vlak merken we dat het aantal laadpalen de afgelopen jaren een enorme vlucht heeft genomen. Uw wagen 'voltanken' aan een laadpunt, dat zonder veel gedoe door een vakman wordt geïnstalleerd in uw privéwoning, is een kwestie van slechts een paar uur. Op een bedrijfssite volstaan een of meerdere laadpunten om de beroepsactiviteiten vlot te laten verlopen. Onderweg kunnen chauffeurs van elektrische voertuigen met hun Luminus Powerpass terecht bij zowat 1.300 laadpunten in België en 150.000 in Europa. Redenen genoeg dus om met een gerust hart elektrisch te gaan rijden.

Geïnteresseerd in elektrische mobiliteit? Lees dan het andere artikel over dit onderwerp.

Ontdek hoe Luminus uw overschakeling op elektrisch rijden aanpakt.

Van de nieuw ingeschreven bedrijfswagens in 2020 was één op de vijf (20,5%) uitgerust met een elektromotor (15,3% hybridemotoren en 5,3% volledig elektrisch). Een nooit eerder gezien marktaandeel! Bij energieleverancier Luminus ruilden niet minder dan 100 medewerkers hun bedrijfswagen op diesel of benzine in voor een 100% elektrische wagen, zowaar een schoolvoorbeeld van deze nieuwe dynamiek. Het ziet ernaar uit dat de hele bedrijfswereld, van zelfstandigen en kmo's tot multinationals, overstag gaat voor de troeven van elektrisch rijden.Deze trend zet zich wereldwijd door. Landen, staten en steden scharen zich volmondig achter de stelling dat "elektrische mobiliteit de toekomst is". De bestrijding van geluidsoverlast en de drastische verlaging van de CO2-uitstoot zijn immers de twee speerpunten voor een verlaging van onze ecologische voetafdruk. Elektrische auto's kunnen in die evolutie een hoofdrol opeisen. Daarnaast weekt een bedrijf dat de transitie naar elektrische bedrijfswagens openlijk steunt, niets dan positieve reacties los onder het publiek en zijn klanten.Naast dit positieve bedrijfsimago zijn er ook doorslaggevende argumenten die accountants en fleet managers als muziek in de oren klinken. Dat de aankoopprijs van een elektrische wagen momenteel nog hoger uitvalt, wordt ruimschoots gecompenseerd door talloze financiële voordelen. De aanzienlijke besparingen op onderhoud en brandstof zorgen ervoor dat de Total Cost of Ownerschip (TCO) van een elektrische auto globaal genomen voordeliger uitvalt. Dat elektrische wagens voor 100% fiscaal aftrekbaar zijn, is ook mooi meegenomen. En dat geldt zowel voor de aankoop- of leasingprijs als voor de banden, de installatie van laadpunten op de bedrijfssite, de elektriciteitskosten voor het opladen van de auto enz. Naargelang de Gewesten is de belasting op inverkeerstelling tot een minimum beperkt of zelfs volledig geschrapt. En last, maar zeker niet least: wie een elektrische auto als bedrijfswagen kiest en er ook privé mee rondrijdt, mag zich verheugen op een forse daling van het voordeel van alle aard. Bovendien zal een bedrijfswagenpark dat grotendeels uit elektrische auto's bestaat globaal genomen minder CO2 uitstoten, wat uiteraard een gunstig effect heeft op de taks op CO2-uitstoot. Op logistiek vlak merken we dat het aantal laadpalen de afgelopen jaren een enorme vlucht heeft genomen. Uw wagen 'voltanken' aan een laadpunt, dat zonder veel gedoe door een vakman wordt geïnstalleerd in uw privéwoning, is een kwestie van slechts een paar uur. Op een bedrijfssite volstaan een of meerdere laadpunten om de beroepsactiviteiten vlot te laten verlopen. Onderweg kunnen chauffeurs van elektrische voertuigen met hun Luminus Powerpass terecht bij zowat 1.300 laadpunten in België en 150.000 in Europa. Redenen genoeg dus om met een gerust hart elektrisch te gaan rijden.