Reden genoeg om Rik Hillaert, Vice President R&D, en Christine Riley Miller, Global Sustainability Director, uit te nodigen om de instap in de circulaire economie toe te lichten.

Rik Hillaert: "Onze eerste reiskoffer van gerecycleerd huishoudelijk afval is de Green Grey-editie van de S'Cure ECO productlijn. Voor de binnenbekleding gebruiken we een stof die voor 100% uit gerecycleerde petflessen bestaat, maar even duurzaam en betrouwbaar is als standaard polyester. De buitenste schalen van de koffer zijn gemaakt van gerecycleerd polypropyleen. Dat is afkomstig van huishoudelijk afval, 'post-consumer waste' in vaktermen. Ondertussen brachten we al 23 productlijnen op de markt die gemaakt zijn van gerecycleerde petflessen of gerecycleerd PP."

Waar komt het gerecycleerde PP vandaan?

Rik Hillaert: "We werken nauw samen met Quality Circular Polymers (QCP), een Nederlands bedrijf dat circulaire polymeren produceert. Die gerecycleerde kunststof wordt gebruikt om onder meer doppen, emmers en flessen te maken. Het basismateriaal moest aangepast worden aan onze specificaties om er koffers van te maken. Al in 2017 zaten we met QCP samen om de gerecycleerde kunststof op punt te krijgen. We zijn erin geslaagd om gerecycleerde materialen naar een hoger niveau te tillen om te voldoen aan de eisen van een reiskoffer."

Van yoghurtpotje tot reiskoffer

Waarom de keuze voor huishoudelijk afval?

Rik Hillaert: "We gebruiken lokaal huishoudelijk verpakkingsafval zoals yoghurtpotjes en roomijsverpakkingen, omdat die de juiste materiële specificaties bezitten en in regel zijn met de wettelijke bepalingen. De eigenschappen van het materiaal moeten een goed compromis zijn tussen stijfheid, impactsterkte en verwerkbaarheid. Een groot deel van ons huishoudelijk afval bestaat uit plastics van hoge kwaliteit. Die zijn heel geschikt om een tweede leven te krijgen."

Hoe ver staat België op het vlak van recycling en circulaire economie? U leest er alles over in de whitepaper "Belgische kunststofindustrie en circulaire economie: waar staan we?" van Agoria en essenscia Polymatters.

Kan je bijvoorbeeld geen oude reiskoffers recycleren?

Rik Hillaert: "Zo eenvoudig is het helaas niet. Oude koffers zijn in de meeste gevallen geproduceerd vóór de REACH-verordening, de procedures van de EU om met chemische stoffen om te gaan. Je kan dus niet zomaar koffers van 10 jaar oud recycleren. Het risico bestaat dat er stoffen of additieven in verwerkt zitten die vandaag niet meer aan de REACH-normen voldoen. Het zou trouwens ook niet echt duurzaam zijn om koffers uit pakweg Italië of Zweden naar hier te transporteren."

Recycleren voor een lange levensduur

Zijn de reiskoffers van gerecycleerde PP nadien opnieuw recycleerbaar?

Christine Riley Miller: "Sommige onderdelen wel, maar er is momenteel nog geen praktische methode om een koffer volledig te recycleren. Tot die technologie bestaat en op grote schaal toepasbaar is, blijven we het gebruik van gerecycleerd materiaal evalueren en uitbreiden waar mogelijk."

Wat was de grootste uitdaging bij het ontwikkelen van deze collecties?

Christine Riley Miller: "We moesten niet alleen een materiaal ontwikkelen dat de juiste eigenschappen heeft, maar wilden tegelijk ook verzekeren dat onze koffers een lange levensduur hebben. We weten dat onze klanten producten willen die ecologisch verantwoord zijn, maar ze hechten ook belang aan kwaliteit en stijl. Deze koffers voldoen dan ook aan de kwaliteitseisen van al onze koffers. De reacties op deze collectie zijn zeer positief."

Christine Riley Miller - Global Sustainability Director Samsonite

Minder afhankelijk van nieuwe materialen

Hoeveel afvalreductie realiseert Samsonite hiermee?

Rik Hillaert: "In totaal recycleren we ongeveer 100 ton plastic van hoge kwaliteit. Daarnaast recycleren we het afval van onze eigen fabrieken: het grootste deel van ons polypropyleen productieafval zetten we opnieuw in. Het doel is om naar 100% te gaan, maar we gebruiken ook andere materialen in een koffer die moeilijk herbruikbaar zijn."

Tot slot, wat zijn de ambities?

Christine Riley Miller: "In het Europese innovatie- en ontwikkelingscentrum in Oudenaarde voert het team voortdurend onderzoek naar innovatieve materialen. We willen de duurzaamste bagageproducent ter wereld worden. Daarvoor moeten we minder afhankelijk worden van nieuwe materialen. Door te focussen op technologische innovatie willen we nog meer afval van industrieën en consumenten hergebruiken dat anders op de afvalberg terechtkomt."

Hoeveel gerecycleerd kunststofmateriaal wordt in België hergebruikt om nieuwe producten te maken? Wat zijn de concrete aanbevelingen om het circulaire karakter van kunststoffen in de toekomst verder te vergroten?

Download de whitepaper: "Belgische kunststofindustrie en circulaire economie: waar staan we?"

Reden genoeg om Rik Hillaert, Vice President R&D, en Christine Riley Miller, Global Sustainability Director, uit te nodigen om de instap in de circulaire economie toe te lichten.Rik Hillaert: "Onze eerste reiskoffer van gerecycleerd huishoudelijk afval is de Green Grey-editie van de S'Cure ECO productlijn. Voor de binnenbekleding gebruiken we een stof die voor 100% uit gerecycleerde petflessen bestaat, maar even duurzaam en betrouwbaar is als standaard polyester. De buitenste schalen van de koffer zijn gemaakt van gerecycleerd polypropyleen. Dat is afkomstig van huishoudelijk afval, 'post-consumer waste' in vaktermen. Ondertussen brachten we al 23 productlijnen op de markt die gemaakt zijn van gerecycleerde petflessen of gerecycleerd PP." Waar komt het gerecycleerde PP vandaan?Rik Hillaert: "We werken nauw samen met Quality Circular Polymers (QCP), een Nederlands bedrijf dat circulaire polymeren produceert. Die gerecycleerde kunststof wordt gebruikt om onder meer doppen, emmers en flessen te maken. Het basismateriaal moest aangepast worden aan onze specificaties om er koffers van te maken. Al in 2017 zaten we met QCP samen om de gerecycleerde kunststof op punt te krijgen. We zijn erin geslaagd om gerecycleerde materialen naar een hoger niveau te tillen om te voldoen aan de eisen van een reiskoffer."Waarom de keuze voor huishoudelijk afval?Rik Hillaert: "We gebruiken lokaal huishoudelijk verpakkingsafval zoals yoghurtpotjes en roomijsverpakkingen, omdat die de juiste materiële specificaties bezitten en in regel zijn met de wettelijke bepalingen. De eigenschappen van het materiaal moeten een goed compromis zijn tussen stijfheid, impactsterkte en verwerkbaarheid. Een groot deel van ons huishoudelijk afval bestaat uit plastics van hoge kwaliteit. Die zijn heel geschikt om een tweede leven te krijgen."Kan je bijvoorbeeld geen oude reiskoffers recycleren?Rik Hillaert: "Zo eenvoudig is het helaas niet. Oude koffers zijn in de meeste gevallen geproduceerd vóór de REACH-verordening, de procedures van de EU om met chemische stoffen om te gaan. Je kan dus niet zomaar koffers van 10 jaar oud recycleren. Het risico bestaat dat er stoffen of additieven in verwerkt zitten die vandaag niet meer aan de REACH-normen voldoen. Het zou trouwens ook niet echt duurzaam zijn om koffers uit pakweg Italië of Zweden naar hier te transporteren."Zijn de reiskoffers van gerecycleerde PP nadien opnieuw recycleerbaar?Christine Riley Miller: "Sommige onderdelen wel, maar er is momenteel nog geen praktische methode om een koffer volledig te recycleren. Tot die technologie bestaat en op grote schaal toepasbaar is, blijven we het gebruik van gerecycleerd materiaal evalueren en uitbreiden waar mogelijk."Wat was de grootste uitdaging bij het ontwikkelen van deze collecties?Christine Riley Miller: "We moesten niet alleen een materiaal ontwikkelen dat de juiste eigenschappen heeft, maar wilden tegelijk ook verzekeren dat onze koffers een lange levensduur hebben. We weten dat onze klanten producten willen die ecologisch verantwoord zijn, maar ze hechten ook belang aan kwaliteit en stijl. Deze koffers voldoen dan ook aan de kwaliteitseisen van al onze koffers. De reacties op deze collectie zijn zeer positief."Hoeveel afvalreductie realiseert Samsonite hiermee?Rik Hillaert: "In totaal recycleren we ongeveer 100 ton plastic van hoge kwaliteit. Daarnaast recycleren we het afval van onze eigen fabrieken: het grootste deel van ons polypropyleen productieafval zetten we opnieuw in. Het doel is om naar 100% te gaan, maar we gebruiken ook andere materialen in een koffer die moeilijk herbruikbaar zijn."Tot slot, wat zijn de ambities?Christine Riley Miller: "In het Europese innovatie- en ontwikkelingscentrum in Oudenaarde voert het team voortdurend onderzoek naar innovatieve materialen. We willen de duurzaamste bagageproducent ter wereld worden. Daarvoor moeten we minder afhankelijk worden van nieuwe materialen. Door te focussen op technologische innovatie willen we nog meer afval van industrieën en consumenten hergebruiken dat anders op de afvalberg terechtkomt."