“De crowd én de funding zijn essentieel”

KBC
KBC
Partner content

Partner content verbindt organisaties met de lezers van en doet een beroep op de specialisten van Roularta Brand Studio voor tekst en illustraties. De inhoud wordt eventueel aangebracht door de partner en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

29 mei 2015, 15:11 Bijgewerkt op: 20 juli 2022, 07:14

BenSBugS is de eerste Belgische ondernemer die op het Bolero Crowdfundingplatform zijn project heeft gelanceerd. “We willen van de ‘crowd’ onze sympathisanten en ambassadeurs maken om de markt te ontwikkelen”, zegt gedelegeerd bestuurder Bart Mertens.

BenSBugS verwerkt al 1,5 jaar meelwormen in burgers (The Great Burgondy) en blokjes (The Fabulous Wokkings). BenSBugS zweert bij het onzichtbaar verwerken van de insecten in de producten. “Ook al eet 80% van de wereldbevolking insecten en wormen, bij ons blijft die fear factor een heikel punt”, verklaart Mertens. Reden om wormenburgers op het menu van de (nabije) toekomst te zetten, zijn gezondheid, duurzaamheid en smaak. “Als we mensen theoretisch bevragen, komt steeds naar voor dat ze schrik hebben van de gedachte insecten te eten. Wel, in de praktijk stellen wij iets helemaal anders vast. We staan met onze producten op beurzen, events, festivals, proeverijen… . Slechts 20% van de mensen wil niet proeven van producten waarin de insecten niet zichtbaar zijn verwerkt. De meesten vinden onze burgers en blokjes ook lekker en zeggen het wel op hun boodschappenlijstje te willen zetten.”

BenSBugS zweert bij het onzichtbaar verwerken van insecten in burgers en blokjes.
BenSBugS zweert bij het onzichtbaar verwerken van insecten in burgers en blokjes.© Stefanie Faveere

Dat is het traject dat BenSBugS voor ogen heeft? Via festivals en beurzen de modale keuken veroveren?

Mertens: “Daar zetten we echt op in. We geloven dat mensen laten proeven essentieel is om de markt te ontwikkelen. Bovendien: zien eten, doet eten. Op grote evenementen bereiken we zo erg veel potentiële klanten. Het kapitaal van de crowdfunding moet dienen om dit jaar op tal van grote evenementen aanwezig te zijn, waar mensen kunnen proeven en waar we een woordje uitleg kunnen geven. Een volgende stap is horeca en retail. Nu al beleveren we restaurants via de groothandel, maar tegen het derde kwartaal van dit jaar willen we in de retail aanwezig zijn en in de gemiddelde keuken op tafel komen. We werken daarom samen met chef-kok Peter Coucquyt van Foodpairing in Brugge, die voor ons recepten maakt. Eenvoudige recepten die de specifieke smaak van meelworm tot zijn recht doet komen. We willen directe hits in de keuken, die ook haalbaar zijn voor de mindere keukenprinsen en – prinsessen.”

Crowdfunding was top of mind omdat we een community willen creëren rond BenSBugS.

Hebben jullie meteen voor financiële crowdfunding gekozen, of hebben jullie eerst andere wegen bewandeld?

“Van in het begin stond crowdfunding bovenaan ons lijstje met mogelijke financiële kanalen, samen met ons privékapitaal en de goodwill van familie. Je moet weten: dat eerste anderhalf jaar rondkrijgen als startend bedrijf: geen inkomen en toch geld uitgeven, dat gaat tweemaal zo snel. Crowdfunding was top of mind omdat we een community willen creëren rond BenSBugS. Samen met de ‘crowd’ willen we de markt ontwikkelen. De connectie met de community laat ons toe in te spelen op specifieke wensen van onze klanten of bij te sturen op basis van reacties. Zo werken we niet in het luchtledige. De feedback van de crowd is met andere woorden even belangrijk als de funding.”

“KBC biedt ons de perfecte mogelijkheid om op een heel andere manier kapitaal te vergaren. Financiële crowdfunding heeft het voordeel dat er doorgaans grotere bedragen opgehaald kunnen worden, waarmee je als starter wat beter aan de slag kunt. Bij andere types van crowdfunding draait het veeleer om kleinere bedragen.

Bekijk hier het interview met Bart Mertens, gedelegeerd bestuurder van BenSBugS.