Crowdfunding neoScores vervroegd afgesloten wegens megasucces

KBC
KBC
Partner content

Partner content verbindt organisaties met de lezers van en doet een beroep op de specialisten van Roularta Brand Studio voor tekst en illustraties. De inhoud wordt eventueel aangebracht door de partner en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

3 juli 2015, 15:18 Bijgewerkt op: 20 juli 2022, 07:14

‘Overgefinancierd’ staat te lezen op de Bolero Crowdfundingwebsite, láng voor de inschrijvingsperiode voor het project van neoScores is verstreken. Bart Van der Roost, CEO van ‘de iTunes voor muziekpartituren’ is blij verrast: “Dit is de fijnste manier om geld op te halen.”

Er zit duidelijk muziek in crowdfunding.

Van der Roost: “We hadden op voorhand wel ingeschat dat we ons doel gingen bereiken, maar dat het zó snel ging gaan en we het dubbele zouden ophalen, durfden we niet te dromen. We wilden 50.000 euro bijeenkrijgen en zagen het ook als een try-out om te testen hoe crowdfunding precies werkt. Veel vroeger dan verwacht rondden we de kaap van 100.000 euro, waarna we de inschrijving – wegens succes – hebben afgesloten. Je moet niet meer ophalen dan wat je nodig hebt.”

“Maar stel dat we volgend jaar opnieuw een kapitaalboost nodig hebben, dan sluit ik niet uit dat we opnieuw een crowdfundingactie op het getouw zetten. We hebben nu voldoende kapitaal bijeengebracht voor de expansie van neoScores in Europa. Mochten we volgend jaar de Amerikaanse markt willen veroveren, kan ik mij voorstellen dat we dat niet doen via de traditionele financieringskanalen, maar via het Bolero Crowdfundingplatform. Misschien moeten we jaar na jaar een dergelijke actie opzetten. Ja, we dragen deze manier van werken een warm hart toe.”

Bart Van der Roost, CEO van neoScores (midden) naast zijn medevennoten.
Bart Van der Roost, CEO van neoScores (midden) naast zijn medevennoten.

Hoe verklaar je dat eclatante succes?

“Er zijn omgevingsfactoren die niets met neoScores te maken hebben, maar toch een rol spelen. Ten eerste is crowdfunding een nieuw fenomeen. En ten tweede is er ook de geloofwaardigheid van Bolero Crowdfunding, met KBC als platformpartner. Natuurlijk speelt ons eigen verhaal ook een cruciale rol. We wilden veel media-aandacht voor ons startend bedrijf en ons project, wat goed is gelukt. Speelde ook mee: dat professionele beleggers eerst instapten en daarmee een positief signaal gaven aan andere investeerders. Voor hen is het ook een unieke kans om op het juiste moment in te stappen in een start-up met enorm groeipotentieel – een kans die je als investeerder niet elke dag krijgt. Ten slotte moet je ook de kracht van ons eigen netwerk niet onderschatten.”

We gaven professionele beleggers een unieke kans om op het juiste moment in te stappen in een start-up met enorm groeipotentieel.

Wie heeft in neoScores geïnvesteerd?

Van der Roost: “Als ik kijk naar de vragen en reacties die we via mail en chatbox kregen, vermoed ik dat er veel mensen uit passie hebben geïnvesteerd – passion investments. Veelal muzikanten die goed weten waar neoScores mee bezig is en denken: ik wil investeren in een bedrijf dat mijn problemen oplost. Dat laatste is een extra troef van crowdfunding. Natuurlijk is het financiële doel essentieel (we hadden geld nodig), maar onze investeerders vormen meteen ook een krachtig sales- en marketingkanaal. We hebben er bijna 200 ambassadeurs van ons product bijgekregen.”

“We willen met onze crowd een relatie opbouwen. Hoe? Stel dat we een nieuwe feature willen inbouwen in onze app, dan willen we die in preview voorstellen aan onze crowd. Crowdfunding combineert zoveel leuke zaken: het financiële, de passie, het ambassadeurschap, early adopters… Noem mij nog eens zo’n fijne manier om geld op te halen.”

Raad je crowdfunding aan andere bedrijven aan? En waar moeten die dan op letten?

“Je moet het hele proces goed voorbereiden. Het is best wel wat werk om je dossier samen te stellen en het voor te leggen aan de FSMA. Je moet je businessplan sterk onderbouwen, zonder al je bedrijfsgeheimen prijs te geven, om je potentiële investeerders goed in te lichten. Er bestaat immers altijd een kans dat we over vier of vijf jaar moeten zeggen: “Dames en heren, bedankt voor uw kapitaal. Het is goed besteed, maar heeft niets opgeleverd.” Pas op, ik ben ervan overtuigd dat het geld dat nu geïnvesteerd is in neoScores goed besteed is – dat is evident. We zullen er alles aan doen om het flink te laten renderen, maar het is en blijft risicokapitaal. Gelukkig konden we altijd rekenen op de professionele ondersteuning van Bolero Crowdfunding, een nagelnieuw initiatief van KBC.”

We hebben nog niet één euro uitgegeven aan sales en marketing en we hebben al 5000 gebruikers.

Het kapitaal bijeenbrengen ging sneller dan verhoopt. Maar is er ook meer vraag naar jullie product zelf?

“Dat is het verhaal van de kip en het ei. We hebben een heel goed product, voor early adopters en mensen die sowieso al interesse hadden in een digitale muziekpartituur. Wat we nu gaan doen, is dat product naar de early majority en de massa brengen. We denken dat we met onze ‘iTunes voor muziekpartituren’ een dominante wereldspeler kunnen worden – dat is onze ambitie. Om dat waar te maken, moeten we zo snel mogelijk de nummer één zijn en daarvoor heb je geld nodig. Veel geld. Vandaar de crowdfunding. De publieke belangstelling was meteen ook prima communicatie naar onze potentiële gebruikers. We hebben nog niet één euro uitgegeven aan sales en marketing en we hebben al 5000 gebruikers. We zitten op een fantastische golf.”