“Crowdfunding is een enorme marketingtool”

KBC
KBC
Partner content

Partner content verbindt organisaties met de lezers van en doet een beroep op de specialisten van Roularta Brand Studio voor tekst en illustraties. De inhoud wordt eventueel aangebracht door de partner en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

29 mei 2015, 15:10 Bijgewerkt op: 20 juli 2022, 07:14

NeoScores ontwikkelt een eigen technologie om partituren digitaal ter beschikking te stellen. Dit systeem willen ze vermarkten via onder meer financiële crowdfunding.

Lang dachten de drie muzikanten annex oprichters van NeoScores dat de grote technologische jongens hun frustratie wel zou oplossen en partituren ‘en masse’ digitaal ter beschikking zouden stellen in een handig en bewerkbaar formaat. Moe van het wachten, namen ze het heft in eigen handen.

“We zijn met drie vennoten. Alle drie muzikant van opleiding. Alle drie deelden we eenzelfde frustratie, en tegelijk dus ook eenzelfde droom. We ergerden ons aan de rompslomp van onze papieren partituren. We schrijven 2008. We dachten toen: het zou fantastisch zijn mocht dat allemaal digitaal zijn? We dachten ook: iemand zal dat binnenkort toch wel doen, een gigant als Sony of zo. Wij, arme Belgen, wij kunnen dat toch niet”, zegt Bart van der Roost, CEO van NeoScores, over het ontstaan van de start-up. “We bleven wachten, maar er kwam niets. Er waren wel oplossingen met pdf’s en andere digitale formaten, maar eigenlijk is er tot op vandaag geen enkele partituur echt digitaal, die je multimediaal kan inzetten en met één klik kan kopen. En toen dachten we: we doen het zelf, en we doen het zoals het hoort. We maken een nieuw product dat aan al onze wensen voldoet en zetten het in de markt. Een systeem waarmee we alle partituren in ‘the cloud’ krijgen en die je kan raadplegen en gebruiken op elke smartphone, tablet, laptop, pc of smart tv. Altijd al je partituren bij de hand, naar analogie met de Spotify-filosofie.”

De oprichters annex muzikanten van NeoScores: Bart van der Roost, Jonas Coomans en Bob Hamblok.
De oprichters annex muzikanten van NeoScores: Bart van der Roost, Jonas Coomans en Bob Hamblok.

Van droom naar daad, vraagt toch specifieke kennis?

Van der Roost: “Samen hadden we ook alle nodige kennis. Zelf heb ik altijd in het muziekmanagement gewerkt, waaronder zes jaar als operationeel directeur bij Brussels Philharmonic. Ik zorg voor de contacten en contracten met de eigenaars van de muziek. Vennoot Jonas Coomans is professioneel muzikant (fagot) en eigenlijk onze ambassadeur van het product. Onze derde vennoot, Bob Hamblok, is niet alleen pianist maar ook IT’er. Hij schreef de code in MusicXML, een speciaal formaat dat ons onderscheidt van de concurrentie, die producten gebruiken die ofwel onhandig zijn, ofwel niet voldoende beveiligd zijn tegen kopiëren.”

Crowdfunding biedt een enorme extra troef: behalve een manier om aan kapitaal te geraken, is het ook een enorme marketingtool.

Welke struikelblokken kwamen jullie nog tegen?

“We zijn twee jaar bezig geweest met de technologische ontwikkeling. Een tweede tijdrovende klip om te nemen, was de muziekpartituren op onze nieuw ontwikkelde marktplaats krijgen. Een markt zonder producten is geen markt, natuurlijk. Anderhalf jaar ben ik bezig geweest om rechten op partituren te kopen bij de Warners en Sony’s van deze wereld. Het was soms niet eenvoudig om hen ervan te overtuigen dat we geen piraterijproduct gingen maken. Het tegendeel is waar: NeoScores heeft de potentie om de markt net te redden. We hebben nu elf contracten met de grote muziekuitgevers.”

Speelt financiële crowdfunding een cruciale rol voor de financiering van jullie onderneming?

Van der Roost: “We zijn al een tijdje bezig, hé. In het begin vroegen we familie om in te stappen in ons project. Nadien hebben we steun gekregen van iMinds en het IWT (Agentschap voor Innovatie door Wetenschap en Technologie). Tegelijk met de crowdfunding, halen we ook geld op bij business angels en venture capitalists. We streven dus naar een diversificatie in het portfolio aan financiële middelen. Crowdfunding biedt een enorme extra troef: behalve een manier om aan kapitaal te geraken, is het ook een enorme marketingtool. De mensen die in het project investeren, zijn zij die erin geloven en zijn meteen onze beste ambassadeurs. We geloven dat we via een crowd een community kunnen bouwen. We willen mensen warm maken om met onze producten te werken.”

“De samenwerking met KBC is voor ons de logica zelf. Niet alleen zijn ook wij gevestigd in de Boerentoren in Antwerpen, we weten dat Bolero een merk van vertrouwen is. We weten ook dat Bolero-klanten het al gewoon zijn om geld te investeren in (beursgenoteerde) bedrijven en al enige ervaring hebben om projecten zoals het onze te screenen en hun expertise op tafel te leggen.

Bekijk hier het interview met Bart van der Roost, CEO van NeoScores.