Creativiteit kan je aanleren

Randstad
Trends Information Services

Trends Information Services verbindt organisaties met de lezers van en doet een beroep op de specialisten van Roularta Brand Studio voor tekst en illustraties. De inhoud wordt eventueel aangebracht door de partner en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

3 februari 2020, 00:00 Bijgewerkt op: 20 juli 2022, 08:12

Je hoort de stelling meer dan eens: als robots routineuze taken overnemen, kunnen mensen focussen op creatieve en strategische taken. Maar hoe ontwikkel je die ‘future proof’ vaardigheden dan concreet bij je werknemers? Auteur Dirk De Boe schreef met Innoshock een inspirerend boek over creativiteit. Het boek schetst hoe bedrijven die creativiteit kunnen ontplooien in een snel veranderende omgeving .

Voor iedereen

Volgens Dirk De Boe kan elke organisatie zich omvormen tot een plaats waar creativiteit centraal staat en elke medewerker creatieve ideeën kan bedenken om van daaruit sterker te innoveren. In de praktijk is het vaak zo dat mensen zich erg ongemakkelijk voelen als ze binnen de organisatie verschuiven van een routineuze naar een creatieve job. “In tegenstelling tot wat vaak beweerd wordt, kan je creativiteit echt wel leren”, vindt Dirk De Boe. “De bron van creativiteit zit in het observeren. Daarom is het zo belangrijk om mensen ‘anders’ te leren kijken, iets wat we door ons onderwijssysteem vaak zijn verleerd.”

Anders kijken, betekent volgens De Boe mensen een nieuw palet aan indrukken bieden: beurzen of conferenties bezoeken, naar het buitenland gaan, workshops volgen, noem maar op. “Het is belangrijk om een reservoir van impulsen aan te leggen die ideeën laten binnenkomen.”

In zijn boek brengt Dirk De Boe nog een waaier aan andere tips waar bedrijven meteen mee aan de slag kunnen. We geven je hier graag de meest opmerkelijke tips mee!

8 tips om creativiteit te boosten

Maak rollen, geen functies

Installeer rollen in plaats van functiebeschrijvingen. Rollen en verantwoordelijkheden focussen op het doel en zijn veel flexibeler dan statische functiebeschrijvingen waarin taken exhaustief zijn opgesomd en expliciet zijn vastgeklikt. Werk met ad-hocteams en werkgroepen die voor een bepaalde tijd een uitdaging of een probleem aanpakken. Maak gebruik van projecten met korte afgelijnde periodes (sprints) waarbinnen je een bepaald doel wil bereiken.

Maak medewerkers robotproof

Klinkt simpel zo, maar is het uiteraard niet. Kijk proactief welke medewerkers zich moeten bijscholen om ook na de digitale transformatie inzetbaar te blijven. Zet in op het ontwikkelen van vaardigheden die niet door robots kunnen worden overgenomen zoals creativiteit, empathisch vermogen, ruimtelijk inzicht, design, marketing, interpretatie van informatie, goede beslissingen kunnen nemen, onderhandelingsvaardigheden, discipline, veerkracht en doorzettingsvermogen.

Beloon creativiteit

Dokter een gepaste beloningsstrategie voor creatief werk uit. Houd je ver weg van financiële waarderingen. Het is een extrinsieke motivator die slechts tijdelijk werkt. Bovendien zullen mensen geneigd zijn om hun ideeën minder of slechts half te delen (zodat niemand er mee wegloopt) en kan je jaloezie creëren over de grootte van het bedrag. Voor creatief werk is het meer aangeraden om mechanismen of platformen in te voeren waarbij ideeën van medewerkers structureel opgevolgd en gevoed kunnen worden. Zet een soort van “prototype lab” op waar medewerkers hun ideeën verder kunnen ontwikkelen en testen.

Weg met het jaarlijkse evaluatiegesprek

Stop met jaarlijkse prestatiebeoordelingen (lees ook: Weg met het evaluatiegesprek) en het vergelijken van medewerkers. Zorg dat ze een coach kunnen kiezen die goed kan observeren, spiegelen en een klankbord kan zijn. Observeer en ontwikkel de talenten van alle medewerkers, bijvoorbeeld via talentassessments. Stop met tevredenheidsanalyses als de werkgroepen nadien de echte oorzaak niet mogen aanpakken.

Verhoog de leersnelheid

Zorg voor een cultuur van wederzijdse en permanente feedback waar medewerkers getraind zijn in het geven en ontvangen van ervan. Zorg zo voor een hoge leersnelheid in je onderneming.

Maak tijd voor creativiteit

Bespaar tot 30% tijd door minder en efficiëntere vergaderingen. Stop direct met instant messaging. Zorg dat medewerkers structureel minder tijd besteden aan mails. Moedig hen aan om deze tijd te gebruiken om nieuwe ideeën te bedenken en te ontwikkelen.

Bouw een stimulerende werkplek

Zorg voor een actieve en motiverende inrichting van vergaderruimtes, gangen, toiletten, liftruimtes en trappen. Laat medewerkers hun persoonlijke werkruimte inrichten. Voorzie in een brainstorm- of creativiteitsruimte. Serveer uitstekende koffie en thee. Richt aangename koffiecorners in en verhoog zo de kans op toevallige ontmoetingen. Richt multifunctionele ruimtes in waar medewerkers in groep kunnen werken en zich ook kunnen afzonderen om geconcentreerd te werken. Voorzie in een stilteruimte.

Kruisbestuiving!

Zet je deuren van je onderneming wijd open en laat externe mensen bij jou werken. Zorg er ook voor dat je organisatie een spiegel is van de maatschappij.