Echte BMW-adepten wisten het al langer, en alle anderen weten het sinds kort: BMW lanceerde begin maart de nieuwe 7 Reeks in Europa, op het autosalon van Genève. Pers en publiek knipperden met de ogen bij de eerste blikken op zoveel elegantie, uitstraling en klasse: meteen klaar om in dit topsegment de nieuwe standaard te definiëren. We zijn enkele weken later, en de eerste klanten bestellen hun exemplaar van dit nieuwe topmodel uit de Beierse autostal.

Oase van rijplezier

Vooral de uitstraling - van het eerste zicht tot de laatste detailinspectie - werpt hoge ogen. In het segment van luxueuze limousines sprint BMW vlotjes weg van zijn directe concurrenten. Vooraan vallen de twee verchroomde niervormige grillen en de slanke maar elegante adaptieve ledlampen op. BMW is andermaal geslaagd in wat voor veel andere constructeurs een onmogelijke opdracht lijkt: stoerheid en sportiviteit koppelen aan verfijning en elegantie. Dezelfde uitstraling krijg je ook langs de flanken en aan de achterzijde. De auto heeft een vijf centimeter hogere frontlijn, en ook dat draagt bij tot een ongeziene sierlijkheid. Laten we even eerlijk zijn: wij zijn het niet gewoon om compromissen te sluiten. Gelukkig hoeft dat hier dus niet.

Nieuw vlaggenschip geeft ultieme luxe een extra duwtje.

Waar we ook niet graag water bij de wijn doen: luxe en comfort. Uiteraard kennen we BMW al langer als merk dat met Duitse Gründlichkeit aan luxe werkt. Dus ook de nieuwe BMW 7 Reeks laat nog weinig aan onze verbeelding over. Vernieuwde exclusieve Nappa lederen zetels, vernieuwd multifunctioneel stuurwiel, een grandioos 3D-audiosysteem van Bowers & Wilkins, twee 10 inch HD-aanraakschermen voor de passagiers, fijne houten interieurlijsten, draadloze gsm-lader, en zo kunnen we nog even doorgaan. We raken ook maar moeilijk uitgekeken op het digitale instrumentenpaneel en genieten zonder toom van het BMW Operating System 7.0. Weer bekruipt ons hetzelfde gevoel: we hoeven geen toegevingen te doen aan onze veeleisendheid. We stappen in, klappen de zware deuren met een deftig geluid toe en verdwijnen helemaal in onze cocon van ultieme luxe. We draaien de surround speakers de hoogte in en verdwalen in een cellosuite van Bach. De akoestische zij- en achterruiten verhogen het luisterplezier alleen maar. We vergeten haast dat dit een auto is, en dat we nog altijd op aarde vertoeven. Zoveel hemels genot zorgt voor instant ontspanning. En eerlijk: we hebben een drukke baan en dragen stapels verantwoordelijkheid, en dan doet het meer dan deugd om af en toe eens weg te kunnen vluchten in deze prachtige oase van automobielplezier.

Souplesse en plezier

Maar een auto moet rijden, en dus willen we een motor die evenzeer voor de perfectie gaat. BMW laat ons in dit topsegment kiezen uit diesel, benzine en plug-inhybride. Wie voor diesel gaat, krijgt met de BMW 730d ruim 265 pk vermogen, met de 750d xDrive 400 pk vierwiel-aangedreven rijplezier. In benzine is het aanbod breder: van de 740i met 340 pk over de 750i xDrive met 530 pk tot de M760Li xDrive, goed voor 585 paarden. Stuk voor stuk potentie, geruisloosheid, souplesse en verfijnd stuurplezier. Van bij de lancering maakt BMW ook een groene koerswijziging waar en lanceert het een plug-inhybride 745e en 745Le. Die motoren combineren een zescilinder benzinemotor met een bijzonder geavanceerde hoogspanningsbatterij. Volgens de nieuwste strenge normen haalt die een elektrische autonomie van bijna 60 kilometer. Deze plug-inhybride mag men voor 100 procent fiscaal inbrengen vermits zijn CO2-uitstoot netjes onder 50 g/km blijft.

Rijden wordt er in een nieuwe BMW 7 Reeks alleen maar makkelijker op, merken we als we de rijassistentiemogelijkheden uitproberen. Neem nu de 'Driving Assistant Professional': die voelt als een butler die rijweg en rijstrookcontrole uitvoert, of de auto zelf parkeert. Onze butler luistert - net als in het echte leven - altijd keurig naar onze eigen stem.

Rijden of gereden worden

En toch, er blijft wel degelijk een dilemma. Wat doe je als je over een BMW 7 Reeks beschikt? Rijden of gereden worden? Het is een probleem waar we soms van wakker liggen. Want BMW verheft rijden tot puur plezier, en doet dat al vele jaren met bijzonder veel succes. Maar bij de nieuwe 7 Reeks bekruipt ons evenveel zin om ons achteraan in de supercomfortabele passagierszetel neer te vlijen en ons te laten rijden. De butler reageert vast ook op de stem van onze chauffeur. Voor één keer stellen we het maken van die ene keuze nog even uit...