Vorsprung durch Technik zit al heel lang in het DNA van premiummerk Audi. De jongste jaren bleek dat onder meer uit de elektrificatie van het gamma. De fabriek Audi Brussels in Vorst speelt hierin een belangrijke rol en bouwt zelfs alleen nog zuiver elektrische wagens: de Audi e-tron en e-tron Sportback. Deze SUV's mochten het pad van de elektrische mobiliteit effenen. Daarna volgde de Audi e-tron GT als sportief vlaggenschip, terwijl de compactere SUV Audi Q4 e-tron elektrische mobiliteit toegankelijk maakt voor een groter doelpubliek en zich in ons land ontpopt als ideale bedrijfswagen.

Drie knappe studiemodellen

Om aan de top te blijven, moet je goed anticiperen en dat is precies wat Audi nu doet. Shaping the future. Audi wil binnen de premiummerken de trendsetter zijn voor technologische transformatie en volledig nieuwe, holistische mobiliteitsoplossingen. Het blijft niet bij dure woorden, Audi maakt zijn doelstellingen heel concreet. Drie elektrische prototypes die nagenoeg zelfstandig kunnen rijden illustreren deze toekomstvisie.

De Audi skysphere concept is een futuristische roadster, een open tweezitter. De Audi grandsphere concept is dan weer een luxueuze berline van 5,35 meter die ontspannen reizen naar een hoger niveau tilt. Als derde telg volgt in 2022 ook nog de Audi urbansphere concept, een visie op de stadswagen van de toekomst. Wat maakt deze studiemodellen zo bijzonder? Laten we even dieper ingaan op de Audi grandsphere concept.

Van binnen naar buiten

Zoals 'sphere' in de naam al aangeeft, staat de ruimte rond de inzittenden centraal. De ontwerpers kozen daarom voor een nieuwe, originele aanpak. "Het is de eerste auto die we echt ontworpen hebben van binnen naar buiten", vertelt Audi-designdirecteur Marc Lichte. "Het uitgangspunt is het interieur, de leef- en belevingssfeer van de inzittenden tijdens het reizen."

Nog voor je instapt, gebeurt er al iets bijzonders. De Audi grandsphere concept herkent zijn passagiers met stappenidentificatie en opent de deuren automatisch. De positie van de bestuurder en de passagiers wordt vanzelf gedetecteerd en persoonlijke comfortfuncties - zoals de klimaatregeling en de instellingen van de zetels - worden voor de individuele zetels aangepast.

Dan volgt een nieuwe verbazing. Hoe bedien je deze auto? Waar zijn het stuurwiel, de pedalen of het klassieke dashboard? Dit interieur kiest voor een digitale detox en straalt minimalisme uit. Geen klassieke schermen dus, maar wel geïntegreerde projecties op de mooie houten oppervlakken onder de voorruit. Een projectie van 180 graden, zoals in de cinema. Van achter een groot houten paneel komt het stuurwiel tevoorschijn.

Digitaal ecosysteem

De Audi grandsphere concept wil niet zomaar een auto zijn, maar een 'belevingsruimte' die zich helemaal aanpast aan de inzittenden. Die worden begroet met een persoonlijke boodschap en sfeerverlichting. Maar het gaat veel verder dan dat. Deze auto maakt deel uit van een digitaal ecosysteem en vormt één geheel met jouw persoonlijke toestellen. Je brengt jouw favoriete apps gewoon mee. De projectievlakken kun je gebruiken om informatie te tonen of videoconferenties te houden. Een video die een passagier op een tablet aan het streamen was, wordt automatisch afgespeeld in de auto. Als bestuurder kun je op een projectievlak het nieuws zien dat je aan het lezen was voor je instapte. De beleving van de inzittenden tijdens de reis staat centraal.

Reizen in first class

De Audi grandsphere concept neemt ook dagelijkse taken over die verder gaan dan de rit zelf. Zo pikt hij autonoom zijn passagiers op aan de hand van informatie over hun huidige bestemming en kan hij zelfstandig parkeren en opladen. Handig, toch? Dat de elektrische Audi grandsphere concept een ideale reisauto is, blijkt ook uit zijn rijbereik van ruim 750 kilometer. Amper tien minuten volstaan om met een snellader de batterij voldoende op te laden om meer dan 300 kilometer te rijden. Als dit de toekomst van autorijden is, mag ze vandaag beginnen. Ontwerper Marc Lichte is heel enthousiast: "Met de Audi grandsphere concept willen we vooroplopen en reizen in first class opnieuw definiëren. Welk detail ik nog zou willen aanpassen? Niets, hij is nu perfect."

Meer info op www.audi.be

Vorsprung durch Technik zit al heel lang in het DNA van premiummerk Audi. De jongste jaren bleek dat onder meer uit de elektrificatie van het gamma. De fabriek Audi Brussels in Vorst speelt hierin een belangrijke rol en bouwt zelfs alleen nog zuiver elektrische wagens: de Audi e-tron en e-tron Sportback. Deze SUV's mochten het pad van de elektrische mobiliteit effenen. Daarna volgde de Audi e-tron GT als sportief vlaggenschip, terwijl de compactere SUV Audi Q4 e-tron elektrische mobiliteit toegankelijk maakt voor een groter doelpubliek en zich in ons land ontpopt als ideale bedrijfswagen.Om aan de top te blijven, moet je goed anticiperen en dat is precies wat Audi nu doet. Shaping the future. Audi wil binnen de premiummerken de trendsetter zijn voor technologische transformatie en volledig nieuwe, holistische mobiliteitsoplossingen. Het blijft niet bij dure woorden, Audi maakt zijn doelstellingen heel concreet. Drie elektrische prototypes die nagenoeg zelfstandig kunnen rijden illustreren deze toekomstvisie.De Audi skysphere concept is een futuristische roadster, een open tweezitter. De Audi grandsphere concept is dan weer een luxueuze berline van 5,35 meter die ontspannen reizen naar een hoger niveau tilt. Als derde telg volgt in 2022 ook nog de Audi urbansphere concept, een visie op de stadswagen van de toekomst. Wat maakt deze studiemodellen zo bijzonder? Laten we even dieper ingaan op de Audi grandsphere concept.Zoals 'sphere' in de naam al aangeeft, staat de ruimte rond de inzittenden centraal. De ontwerpers kozen daarom voor een nieuwe, originele aanpak. "Het is de eerste auto die we echt ontworpen hebben van binnen naar buiten", vertelt Audi-designdirecteur Marc Lichte. "Het uitgangspunt is het interieur, de leef- en belevingssfeer van de inzittenden tijdens het reizen."Nog voor je instapt, gebeurt er al iets bijzonders. De Audi grandsphere concept herkent zijn passagiers met stappenidentificatie en opent de deuren automatisch. De positie van de bestuurder en de passagiers wordt vanzelf gedetecteerd en persoonlijke comfortfuncties - zoals de klimaatregeling en de instellingen van de zetels - worden voor de individuele zetels aangepast.Dan volgt een nieuwe verbazing. Hoe bedien je deze auto? Waar zijn het stuurwiel, de pedalen of het klassieke dashboard? Dit interieur kiest voor een digitale detox en straalt minimalisme uit. Geen klassieke schermen dus, maar wel geïntegreerde projecties op de mooie houten oppervlakken onder de voorruit. Een projectie van 180 graden, zoals in de cinema. Van achter een groot houten paneel komt het stuurwiel tevoorschijn.De Audi grandsphere concept wil niet zomaar een auto zijn, maar een 'belevingsruimte' die zich helemaal aanpast aan de inzittenden. Die worden begroet met een persoonlijke boodschap en sfeerverlichting. Maar het gaat veel verder dan dat. Deze auto maakt deel uit van een digitaal ecosysteem en vormt één geheel met jouw persoonlijke toestellen. Je brengt jouw favoriete apps gewoon mee. De projectievlakken kun je gebruiken om informatie te tonen of videoconferenties te houden. Een video die een passagier op een tablet aan het streamen was, wordt automatisch afgespeeld in de auto. Als bestuurder kun je op een projectievlak het nieuws zien dat je aan het lezen was voor je instapte. De beleving van de inzittenden tijdens de reis staat centraal.De Audi grandsphere concept neemt ook dagelijkse taken over die verder gaan dan de rit zelf. Zo pikt hij autonoom zijn passagiers op aan de hand van informatie over hun huidige bestemming en kan hij zelfstandig parkeren en opladen. Handig, toch? Dat de elektrische Audi grandsphere concept een ideale reisauto is, blijkt ook uit zijn rijbereik van ruim 750 kilometer. Amper tien minuten volstaan om met een snellader de batterij voldoende op te laden om meer dan 300 kilometer te rijden. Als dit de toekomst van autorijden is, mag ze vandaag beginnen. Ontwerper Marc Lichte is heel enthousiast: "Met de Audi grandsphere concept willen we vooroplopen en reizen in first class opnieuw definiëren. Welk detail ik nog zou willen aanpassen? Niets, hij is nu perfect."Meer info op www.audi.be