Er waait een innoverende wind door de Belgische verzekeringssector. Verzekeringsmaatschappijen maken werk van nieuwe producten en applicaties en gespecialiseerde insurtech startups staan klaar met hele reeks tools om maatschappijen en makelaars te helpen in hun digitale transformatie. "Onze sector is in volle evolutie. We zien de vragen en noden van onze klanten veranderen en onze makelaars zijn op zoek naar goede en betrouwbare oplossingen om daarop in te spelen. Digitalisering is dus geen doel op zich, maar een middel om het nog beter te doen dan vandaag", stelt Hilde Vernaillen, CEO van Vivium.

De klant staat centraal

Digitale vernieuwing moet dus vooral de klant ten goede komen. "Onze klant wil vlot de juiste informatie vinden voor zijn vraag en snel een offerte krijgen voor zijn nieuwe polis. In geval van schade wil hij de afhandeling zonder veel administratie geregeld zien en verwacht hij liefst ook oplossingen voor een snel herstel. Samen met onze makelaars willen we daaraan tegemoet komen. Nieuwe technologieën zoals big data en artificiële intelligentie kunnen we dankbaar inzetten om onze processen te versnellen en klantvriendelijker te maken."

Om de klant centraal te stellen in de verzekeringswereld, worden almaar meer digitale toepassingen op maat ontwikkeld. Hilde Vernaillen: "Er is een positieve dynamiek op gang gekomen. Vivium wil een voortrekker zijn om die digitalisering te stimuleren, ook in het netwerk van de Belgische makelaars. Zij vervullen immers een belangrijke rol als aanspreekpunt en vertrouwenspersoon van onze verzekerden. We vinden het onze plicht om hen te helpen de efficiëntie in hun kantoor te verhogen en hun klanten nog beter van dienst te zijn met advies op maat. Vanuit die gedachte zijn de Vivium Digital Awards ontstaan."

Bepaal mee wie de publieksprijs krijgt

Eerder dit jaar lanceerde de verzekeringsmaatschappij een oproep naar makelaars en tech startups om hun projecten voor een betere kantoorefficiëntie en hogere klantentevredenheid in te sturen voor de eerste editie van de Vivium Digital Awards. Meer dan 70 kandidaturen werden ingediend. Het kon zowel om reeds bestaande tools gaan, als om nieuwe ideeën die nog in ontwikkeling zijn.

"We waren oprecht verrast door het hoge aantal inzendingen én door de kwaliteit van de ingediende projecten", verklapt Hilde Vernaillen. "Onze jury, die bestaat uit zes experts uit de sector, was onder de indruk. Ze koos telkens drie genomineerden in elk van de vier categorieën, waaruit straks een laureaat zal worden bekroond. Maar ook het publiek heeft een stem via de publieksprijs."

Wie de prijzen voor het beste en meest beloftevolle initiatief mee naar huis neemt, komen we te weten op de Vivium Digital Summit op 15 oktober. Dat wordt een evenement waar de hele sector kennis zal kunnen maken met de beste oplossingen voor de digitalisering van de makelaardij. "De ingediende initiatieven zijn veelbelovend en bieden tal van opportuniteiten. We geloven dat de Vivium Digital Awards een katalysator zullen vormen voor het innovatieve ecosysteem in de verzekeringssector. Er wacht onze makelaars die de kansen van digitalisering grijpen in elk geval een mooie toekomst", besluit Hilde Vernaillen.

De winnaar van de Publieksprijs krijgt 5 000 euro en een plek op het podium op de Vivium Digital Summit. Kies uit deze lijst met 12 genomineerden uw favoriet. Stemmen kan nog tot dinsdag 8 oktober via www.viviumdigitalawards.be