Actiefilms: Die Hard, Ocean's Eleven. Sciencefiction: Interstellar, The Martian, 2001: A Space Odyssey, Spider-Man 2. Komedies: Legally Blonde, Blue Hawaii. Drama's: A Beautiful Mind, The Good German. En blockbusters zoals Men In Black... Het horlogemerk Hamilton is alom-tegenwoordig op het scherm.

De interactie tussen het merk en de zevende kunst ontstond in 1951 - onder water. De acteurs die de heroïsche duikers van de US Navy vertolkten in de film The Frogmen (van regisseur Lloyd Bacon, genomineerd voor de Oscars) droegen de Hamilton-duikhorloges die de soldaten van het Amerikaanse leger destijds effectief gebruikten.

Het merk Hamilton werd in 1892 opgericht in de Verenigde Staten, maar maakt tegenwoordig deel uit van de Swatch Group. Swiss Made dus, maar nog altijd met sterke Amerikaanse roots. Met de lancering van de nieuwe reeks duikhorloges Khaki Navy Frogman brengt Hamilton een hommage aan het model dat in 1951 om de polsen van de acteurs (o.a. Richard Widmark en Robert Wagner) zat. Voor de officiële voorstelling draafde Pierre Frolla op, de viervoudige wereldrecordhouder freediving uit Monaco. De vier modellen zweren trouw aan het origineel uit 1951. Ze zijn uitgerust met de beschermende kroon die Hamilton typeert. Het design is geïnspireerd op de dop van een militaire veldfles.

VAN DE SPOORLIJN NAAR HET LEGER

Het eerste horloge van Hamilton dateert van 1893. De eerste modellen werden verkocht aan de werknemers van de Amerikaanse spoorwegen en gepromoot als 'Watch of Railroad Accuracy'. Naar verluidt heeft de precisie van de uurwerken een halt toegeroepen aan een reeks ernstige ongevallen die vaak aan kleine tijdsafwijkingen op de spoorlijnen waren te wijten. Het succes van de Hamilton-horloges markeerde de start van de bloeiperiode van het spoor in Amerika. Zozeer zelfs dat Hamilton in 1923, dertig jaar na zijn oprichting, alleen nog modellen voor het personeel van de spoorwegen produceerde. De meeste, uitgerust met trommels, boden toen al een gangreserve van 42 uur.

Nadien, maar nog altijd in de jaren 20, verwierf Hamilton de titel van 'officieel leverancier van de Amerikaanse strijdkrachten'. Het merk stopte zijn productie van horloges voor burgers om zich volledig te wijden aan de creatie van militaire modellen. Uiteindelijk zou Hamilton meer dan een miljoen chronografen aan het Amerikaanse leger leveren.

Ook in de luchtvaart speelde Hamilton een belangrijke rol. In de jaren 30 ontpopte het zich tot leverancier van grote Amerikaanse vliegtuigmaatschappijen als Trans World Airlines, United Airlines, Eastern Airlines en Northwest.

OP VRAAG VAN ELVIS

Maar de terugkeer naar het grote publiek zou niet lang op zich laten wachten. De aanwezigheid op het witte doek, geïnitieerd door de Khaki Navy Frogman in 1951, draagt tot op vandaag bij aan het succes van Hamilton aan beide zijden van de Atlantische Oceaan. Voor zijn film Blue Hawaii (uit 1961) had Elvis Presley, The King himself, zijn oog laten vallen op een horloge van Hamilton: de Ventura, met zijn inmiddels legendarische afgerond driehoekige design. Het geldt als het eerste elektrische horloge ooit, aangedreven door een batterij. Het model maakte zijn opwachting in heel wat scènes en was ook in close-up te bewonderen toen Elvis (het filmpersonage) na zijn legerdienst terugkeerde naar Hawaï. Later droegen de MIB-agenten een Ventura in de trilogie Men in Black.

Toen het filmpersonage Elvis na zijn legerdienst terugkeerde naar Hawai, kwam de Ventura close-up in beeld.

In 1969, na de overname door het bedrijf A. Huguenin Fils SA, zette Hamilton de productie van horloges in de Verenigde Staten stop. De nieuwe eigenaar verhuisde het merk en zijn hoofdzetel naar het Zwitserse Biel/Bienne. Hamilton zou er samenwerken met het inmiddels ter ziele gegane Buren Watch Co. Later werden beide bedrijven overgenomen door de horlogegroep SSIH, nadat die zich ook al Omega en Tissot had toegeëigend. Sinds 1985 behoort Hamilton tot de Swatch Group, zelf het resultaat van een fusie tussen de SSIH en de ASUAG-groep.

www.hamiltonwatch.com

TEKST SERGE VANMAERCKE

Actiefilms: Die Hard, Ocean's Eleven. Sciencefiction: Interstellar, The Martian, 2001: A Space Odyssey, Spider-Man 2. Komedies: Legally Blonde, Blue Hawaii. Drama's: A Beautiful Mind, The Good German. En blockbusters zoals Men In Black... Het horlogemerk Hamilton is alom-tegenwoordig op het scherm.De interactie tussen het merk en de zevende kunst ontstond in 1951 - onder water. De acteurs die de heroïsche duikers van de US Navy vertolkten in de film The Frogmen (van regisseur Lloyd Bacon, genomineerd voor de Oscars) droegen de Hamilton-duikhorloges die de soldaten van het Amerikaanse leger destijds effectief gebruikten. Het merk Hamilton werd in 1892 opgericht in de Verenigde Staten, maar maakt tegenwoordig deel uit van de Swatch Group. Swiss Made dus, maar nog altijd met sterke Amerikaanse roots. Met de lancering van de nieuwe reeks duikhorloges Khaki Navy Frogman brengt Hamilton een hommage aan het model dat in 1951 om de polsen van de acteurs (o.a. Richard Widmark en Robert Wagner) zat. Voor de officiële voorstelling draafde Pierre Frolla op, de viervoudige wereldrecordhouder freediving uit Monaco. De vier modellen zweren trouw aan het origineel uit 1951. Ze zijn uitgerust met de beschermende kroon die Hamilton typeert. Het design is geïnspireerd op de dop van een militaire veldfles.Het eerste horloge van Hamilton dateert van 1893. De eerste modellen werden verkocht aan de werknemers van de Amerikaanse spoorwegen en gepromoot als 'Watch of Railroad Accuracy'. Naar verluidt heeft de precisie van de uurwerken een halt toegeroepen aan een reeks ernstige ongevallen die vaak aan kleine tijdsafwijkingen op de spoorlijnen waren te wijten. Het succes van de Hamilton-horloges markeerde de start van de bloeiperiode van het spoor in Amerika. Zozeer zelfs dat Hamilton in 1923, dertig jaar na zijn oprichting, alleen nog modellen voor het personeel van de spoorwegen produceerde. De meeste, uitgerust met trommels, boden toen al een gangreserve van 42 uur.Nadien, maar nog altijd in de jaren 20, verwierf Hamilton de titel van 'officieel leverancier van de Amerikaanse strijdkrachten'. Het merk stopte zijn productie van horloges voor burgers om zich volledig te wijden aan de creatie van militaire modellen. Uiteindelijk zou Hamilton meer dan een miljoen chronografen aan het Amerikaanse leger leveren.Ook in de luchtvaart speelde Hamilton een belangrijke rol. In de jaren 30 ontpopte het zich tot leverancier van grote Amerikaanse vliegtuigmaatschappijen als Trans World Airlines, United Airlines, Eastern Airlines en Northwest.Maar de terugkeer naar het grote publiek zou niet lang op zich laten wachten. De aanwezigheid op het witte doek, geïnitieerd door de Khaki Navy Frogman in 1951, draagt tot op vandaag bij aan het succes van Hamilton aan beide zijden van de Atlantische Oceaan. Voor zijn film Blue Hawaii (uit 1961) had Elvis Presley, The King himself, zijn oog laten vallen op een horloge van Hamilton: de Ventura, met zijn inmiddels legendarische afgerond driehoekige design. Het geldt als het eerste elektrische horloge ooit, aangedreven door een batterij. Het model maakte zijn opwachting in heel wat scènes en was ook in close-up te bewonderen toen Elvis (het filmpersonage) na zijn legerdienst terugkeerde naar Hawaï. Later droegen de MIB-agenten een Ventura in de trilogie Men in Black.In 1969, na de overname door het bedrijf A. Huguenin Fils SA, zette Hamilton de productie van horloges in de Verenigde Staten stop. De nieuwe eigenaar verhuisde het merk en zijn hoofdzetel naar het Zwitserse Biel/Bienne. Hamilton zou er samenwerken met het inmiddels ter ziele gegane Buren Watch Co. Later werden beide bedrijven overgenomen door de horlogegroep SSIH, nadat die zich ook al Omega en Tissot had toegeëigend. Sinds 1985 behoort Hamilton tot de Swatch Group, zelf het resultaat van een fusie tussen de SSIH en de ASUAG-groep. www.hamiltonwatch.comTEKST SERGE VANMAERCKE