Drie jaar geleden lanceerde het whiskymerk Chivas Regal 'The Venture' - in deze context nog het best te vertalen als 'De Inzet'. The Venture is een competitie waarmee Chivas Regal sociaal ondernemerschap steunt met een fonds van 1 miljoen dollar. Er wordt gemikt op ondernemers die willen slagen in hun business maar tegelijkertijd een sociale impact op het leven van anderen willen hebben. Met The Venture wil Chivas Regal sociaal voelende ondernemers detecteren, selecteren, inspireren en connecteren.

De wereld verandert, beseffen ze bij Chivas Regal. "Mensen willen tegenwoordig merken en bedrijven steunen die niet louter op financieel succes focussen, maar die ook willen meewerken aan een betere wereld. Wij roepen alle businessmen van de wereld op om hun succes te delen en zich aan te sluiten bij een wereldgemeenschap van business die een betere toekomst creëert. Het is wat we vandaag doen dat de wereld van morgen zal veranderen. Win the right way, dat is ons devies. Door anderen te helpen om zich te verbeteren, slagen we allemaal beter. Als iedereen op de juiste manier wint, kan het nooit eenzaam aan de top zijn."

BOOTCAMP IN OXFORD

Sinds de lancering van The Venture in 2014 schreven al meer dan 3500 sociaal geëngageerde bedrijven zich in om in aanmerking te komen voor (delen van) het jaarlijkse fonds van 1 miljoen dollar. Dit jaar nemen 31 landen uit 6 continenten deel. Voor het eerst is België van de partij.

De eerste 250.000 dollar van het The Venture-fonds van 1 miljoen dollar wordt toegekend op basis van consumer voting. Vijf weken lang wordt het publiek aangemoedigd om voor hun favoriete finalist te stemmen op TheVenture.com. Voor de resterende 750.000 dollar pitchen de finalisten voor een publiek van media en influencers. Een panel van hoog geprofileerde juryleden, allen experts met veel geloofwaardigheid, beslist wie het fonds mag innen.

Succes wordt niet gemeten aan de rijkdom van een mens, maar aan hoeveel levens van mensen hij heeft verrijkt.

Op die pitch krijgen de geselecteerde ondernemingen (de beste kandidaten per land) een gedegen voorbereiding: de Accelerator Week, een partnership van Chivas Regal met het Centre for Social Entrepreneurship van Oxford University. De finalisten nemen er een week lang deel aan een bootcamp. Ze worden begeleid, gecoacht en geïnspireerd door experts van onder meer Google en het Skoll Center van Oxford University. Gespecialiseerde pitchcoaches helpen hen bij de voorbereiding van de finale van The Venture. A game-changing week van learning en mentorship, met topics als leadership, business modelling, impact measuring, marketing & branding, impact investment.

"Vanzelfsprekend spuwt niemand op een fonds van 1 miljoen dollar", beseffen ze bij Chivas Regal. "We richten ons vooral op start-ups en bedrijven in een groeifase. Het geld kan dit soort ondernemingen helpen om hun concepten te testen, klanten aan te trekken of competent personeel binnen te halen om hun business voort te ontwikkelen. Maar behalve het financiële krijgen de deelnemende bedrijven ook veel toegevoegde waarde aangereikt. Elke finalist kan zijn businessmodel aftoetsen bij experts, die advies en feedback verstrekken. In de Accelerator Week kunnen ze dankzij training en mentoring hun zakelijke inzichten optimaliseren."

De exposure van hun business op de website van The Venture en de digitale content die over dit initiatief wordt verspreid, zal ze wereldwijde erkenning opleveren. Ook na de finale laten we de ondernemingen niet in de steek. Met de winnaars onderhouden we geregeld contacten om na te gaan hoe het fonds en het mentorship van The Venture hen heeft geholpen om de impact van hun business te vergroten. Maar we volgen ook de finalisten. De zestien finalisten van het eerste jaar hebben samen al meer dan 200.000 interessante contacten gelegd, in 50 verschillende landen. Hun verhalen worden opgenomen in de blog van The Venture."

HET GOED DOEN DOOR GOED TE DOEN

"Wij stellen vast dat er een merkwaardige band bestaat tussen sociaal ondernemerschap, ons merk en de verwachtingen bij de moderne consument", zeggen ze bij Chivas Regal. "The Venture positioneert zich op het kruispunt van deze drie componenten."

Maar wat zit er in voor het bedrijf zelf? "Chivas Regal is geen cynisch merk. We geloven dat de beste manier om succes te hebben, erin bestaat om de klanten te engageren op een manier die ze als zinvol ervaren. Onze klanten geloven dat business een drive kan zijn voor goede zaken. Zij zien daar mogelijkheden in en wij willen met hen samenwerken om dat potentieel waar te maken. We denken dat dit engagement ons succes zal stimuleren. Denken wij dat The Venture onze verkoop zal bevorderen? Zeker weten! Natuurlijk denken we dat. We brengen in de praktijk wat we preken: het goed doen door goed te doen."

www.chivas.com

TEKST BEN HERREMANS

Drie jaar geleden lanceerde het whiskymerk Chivas Regal 'The Venture' - in deze context nog het best te vertalen als 'De Inzet'. The Venture is een competitie waarmee Chivas Regal sociaal ondernemerschap steunt met een fonds van 1 miljoen dollar. Er wordt gemikt op ondernemers die willen slagen in hun business maar tegelijkertijd een sociale impact op het leven van anderen willen hebben. Met The Venture wil Chivas Regal sociaal voelende ondernemers detecteren, selecteren, inspireren en connecteren.De wereld verandert, beseffen ze bij Chivas Regal. "Mensen willen tegenwoordig merken en bedrijven steunen die niet louter op financieel succes focussen, maar die ook willen meewerken aan een betere wereld. Wij roepen alle businessmen van de wereld op om hun succes te delen en zich aan te sluiten bij een wereldgemeenschap van business die een betere toekomst creëert. Het is wat we vandaag doen dat de wereld van morgen zal veranderen. Win the right way, dat is ons devies. Door anderen te helpen om zich te verbeteren, slagen we allemaal beter. Als iedereen op de juiste manier wint, kan het nooit eenzaam aan de top zijn."Sinds de lancering van The Venture in 2014 schreven al meer dan 3500 sociaal geëngageerde bedrijven zich in om in aanmerking te komen voor (delen van) het jaarlijkse fonds van 1 miljoen dollar. Dit jaar nemen 31 landen uit 6 continenten deel. Voor het eerst is België van de partij.De eerste 250.000 dollar van het The Venture-fonds van 1 miljoen dollar wordt toegekend op basis van consumer voting. Vijf weken lang wordt het publiek aangemoedigd om voor hun favoriete finalist te stemmen op TheVenture.com. Voor de resterende 750.000 dollar pitchen de finalisten voor een publiek van media en influencers. Een panel van hoog geprofileerde juryleden, allen experts met veel geloofwaardigheid, beslist wie het fonds mag innen.Op die pitch krijgen de geselecteerde ondernemingen (de beste kandidaten per land) een gedegen voorbereiding: de Accelerator Week, een partnership van Chivas Regal met het Centre for Social Entrepreneurship van Oxford University. De finalisten nemen er een week lang deel aan een bootcamp. Ze worden begeleid, gecoacht en geïnspireerd door experts van onder meer Google en het Skoll Center van Oxford University. Gespecialiseerde pitchcoaches helpen hen bij de voorbereiding van de finale van The Venture. A game-changing week van learning en mentorship, met topics als leadership, business modelling, impact measuring, marketing & branding, impact investment."Vanzelfsprekend spuwt niemand op een fonds van 1 miljoen dollar", beseffen ze bij Chivas Regal. "We richten ons vooral op start-ups en bedrijven in een groeifase. Het geld kan dit soort ondernemingen helpen om hun concepten te testen, klanten aan te trekken of competent personeel binnen te halen om hun business voort te ontwikkelen. Maar behalve het financiële krijgen de deelnemende bedrijven ook veel toegevoegde waarde aangereikt. Elke finalist kan zijn businessmodel aftoetsen bij experts, die advies en feedback verstrekken. In de Accelerator Week kunnen ze dankzij training en mentoring hun zakelijke inzichten optimaliseren." De exposure van hun business op de website van The Venture en de digitale content die over dit initiatief wordt verspreid, zal ze wereldwijde erkenning opleveren. Ook na de finale laten we de ondernemingen niet in de steek. Met de winnaars onderhouden we geregeld contacten om na te gaan hoe het fonds en het mentorship van The Venture hen heeft geholpen om de impact van hun business te vergroten. Maar we volgen ook de finalisten. De zestien finalisten van het eerste jaar hebben samen al meer dan 200.000 interessante contacten gelegd, in 50 verschillende landen. Hun verhalen worden opgenomen in de blog van The Venture.""Wij stellen vast dat er een merkwaardige band bestaat tussen sociaal ondernemerschap, ons merk en de verwachtingen bij de moderne consument", zeggen ze bij Chivas Regal. "The Venture positioneert zich op het kruispunt van deze drie componenten."Maar wat zit er in voor het bedrijf zelf? "Chivas Regal is geen cynisch merk. We geloven dat de beste manier om succes te hebben, erin bestaat om de klanten te engageren op een manier die ze als zinvol ervaren. Onze klanten geloven dat business een drive kan zijn voor goede zaken. Zij zien daar mogelijkheden in en wij willen met hen samenwerken om dat potentieel waar te maken. We denken dat dit engagement ons succes zal stimuleren. Denken wij dat The Venture onze verkoop zal bevorderen? Zeker weten! Natuurlijk denken we dat. We brengen in de praktijk wat we preken: het goed doen door goed te doen." www.chivas.comTEKST BEN HERREMANS