Angel krijgt een nieuwe flacon

Georgia May Jagger, de dochter van Mick Jagger. Haar moeder, Jerry Hall, was twintig jaar geleden al het gezicht van Angel.

Grafische vormen en precieze lijnen : de flacons van Thierry Mugler zijn herkenbaar uit duizenden. De parfums groeiden intussen uit tot klassiekers en zijn wereldwijde bestsellers. Maar dat wil niet zeggen dat ze zichzelf niet herbronnen – letterlijk zelfs.

A new star is born. Angel, het mythische parfum uit het Mugler-gamma, is nu beschikbaar in een nieuwe flacon — Angel New Star is de naam. Het is een verrassend, fascinerend, asymmetrisch en driedimensionaal ontwerp geworden. “Een flacon van Mugler wordt bedacht en ontworpen als een echte sculptuur”, aldus Virginie Delpeuc’h en Stéphane Calvi. “Dit ster-ontwerp bedachten we alsof we Angel voor het eerst lanceerden. Maar we namen wel de emblematische ‘platte’ ster van de originele flacon als uitgangspunt. We wilden een ster creëren die de hemelse dimensie van Angel benadrukt en die tegelijk breekt met de wetten van de zwaartekracht. Deze ster is wel degelijk een hemellichaam : er is bijvoorbeeld geen vaste onderkant, je kan de flacon neerzetten op elk van de facetten. Binnenshuis hebben we de flacon trouwens ‘Gravity’ gedoopt. Je kan de vele glasfacetten ook zien als een weerspiegeling van de vrouwelijke persoonlijkheid.”

We wilden breken met de wetten van de zwaartekracht met deze nieuwe ster.

Voor de verpakking van de nieuwe editie van Angel — met fruitige en zoete toetsen — klopte Thierry Mugler net zoals 23 jaar geleden aan bij de Maîtres Verriers van het Maison Brosse, een van de oudste glasblazerijen in Frankrijk. “De vorm van de flacon is complex, zeer uitgerekt en asymmetrisch”, legt Raoul Chaves, chef van de groep Packaging-Ontwikkeling Axe Parfums, uit. “Vandaar de moeilijkheden om het glas te laten samenkomen in de punten van de twee grote ‘stralen’ van de ster en om een homogene verdeling te waarborgen. Zo moesten we onder andere een speciale mal maken met een verschuifbare opening, zeer ongewoon. De geometrie is complex : er zijn veel verschillende diktes en oppervlaktes. Smalle, afgeplatte zones flankeren dikkere stroken, dat maakt ook het risico op mis-vormingen veel groter. Voor de hechting maakten we gebruik van materialen die even kristalhelder en transparant zijn als het glas zelf.”

De nieuwe flacon wordt aan de al goedgevulde Angel-collectie (met de typische blauwachtige reflecties) toegevoegd. Afhankelijk van het formaat, van de kleinste die makkelijk in een zak of tas past tot de grote flacon van 100 ml, transformeert de ster subtiel.

Angel krijgt een nieuwe flacon

MUGLER, DE SPEKTAKELMAN

In 1992 markeerde Angel een keerpunt in de geschiedenis van de parfumerie én in de levensloop van Thierry Mugler : het is zijn eerste parfumcreatie. “Mijn enige roeping, dat is spektakel brengen. Ik probeer altijd om sensaties, om een gevoel over te brengen. En ik vertel altijd verhalen. Verhalen over mannen en vrouwen, geïnspireerd door alle giftige bloemen en kwaadaardige creaturen uit de mythologische wereld.”

Mijn enige roeping: dat is spektakel brengen.

Mugler toonde zich altijd al een estheet met een voorliefde voor schone kunsten en met de wens om de codes van de mode en de schoonheid te breken. Als adolescent volgde hij negen jaar lang klassieke dans (hij droomde ervan een sterdanser te worden) en later besloot hij zich in te schrijven aan de Arts Décoratifs in Straatsburg, zijn geboortestad. Hij werd modeontwerper, startte in 1973 (op 25-jarige leeftijd) zijn eigen huis en maakte naam met prachtige vrouwelijke creaties, met lijnen die nauw aansluiten op het lichaam.

Een kleine twintig jaar later nam hij dan de haute parfumerie in het vizier. En al snel besefte hij dat je om indruk te maken zowel de geur als de flacon moet verzorgen. Dat laatste koppelde hij aan zijn droom om naar de sterren te vliegen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content