Het begon bij Berluti allemaal met elegante herenschoenen in leder. De Italiaan Alessandro Berluti besloot eind negentiende eeuw naar Parijs te trekken om er het vak van de schoenmakerij onder de knie te krijgen. De eerste veterschoen die hij creëerde, noemde hij 'Alessandro' en dan bleef voor de naam van de zaak die hij kort daarna zou oprichten al...

Het begon bij Berluti allemaal met elegante herenschoenen in leder. De Italiaan Alessandro Berluti besloot eind negentiende eeuw naar Parijs te trekken om er het vak van de schoenmakerij onder de knie te krijgen. De eerste veterschoen die hij creëerde, noemde hij 'Alessandro' en dan bleef voor de naam van de zaak die hij kort daarna zou oprichten alleen nog 'Berluti' over. Intussen is het label in handen van de LVMH-groep en bevindt het hoofdkwartier zich nog altijd in Parijs. Berluti mag dan niet de allures van een Balenciaga of Gucci hebben, het veeleisende cliënteel laat geen twijfel bestaan over het luxegehalte van het label. Van Andy Warhol over Dean Martin tot Frank Sinatra, Robert De Niro en Yves Saint Laurent: allemaal stapten zij op een bepaald moment rond in de lederen schoenen van Berluti. In 2005 werden het ambacht en de knowhow van de lederbewerking uitgebreid naar andere lederwaren en kwam de Berluti-koffer op de markt. Een instant stijlicoon voor de mannelijke zakenreiziger, want die kon zijn koffer nu zelfs aanpassen aan zijn schoenen. Hetzelfde leder werd gebruikt voor beide producten, zelfs het befaamde Scritto-leder. Dat leder wordt in de ateliers van Berluti gegraveerd. Wie goed kijkt, ziet dus een tekst op de koffer prijken. Wat er precies verteld wordt, is een geheim dat alleen eigenaars van zo'n koffer weten te ontsluieren, maar naar verluidt zou de tekst worden overgeschreven van een achttiende-eeuws manuscript dat Berluti ooit op een veiling kocht. Over kopen gesproken: de kans is groot dat deze koffer - die binnenin mooi is afgewerkt met een stofzak, een hangslot en een sleuteltasje - méér kost dan de reis die je ermee maakt.