Elegantie, of de kunst van het subtiele

Actrice Kate Winslet is een van de ambassadeurs van Longines. © Longines
Longines
Advertorial

Advertorial verbindt organisaties met de lezers van en doet een beroep op de specialisten van Roularta Brand Studio voor tekst en illustraties. De inhoud wordt eventueel aangebracht door de partner en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

22 november 2018, 11:12 Bijgewerkt op: 9 maart 2023, 13:37

Alhoewel het om een subjectief begrip gaat, herkent iedereen wel het elegante in de medemens. Maar de omschrijving ervan vraagt om een subtielere aanpak.

Elegance is an attitude. Dat is de baseline van Longines. De slogan verklapt dat het Zwitserse horlogemerk het concept van elegantie perfect doorgrondt. Doorgaans namelijk wordt de fout gemaakt om elegantie te beperken tot het uiterlijk: een elegante jurk of elegant pak, een elegante haarsnit. Natuurlijk is dat uiterlijke aspect belangrijk, al kan het nooit meer dan een aanzet betekenen. Alleen al omdat het uiterlijk in onze moderne samenleving meer dan ooit maakbaar en koopbaar is. En dat is nooit het geval met elegantie. Elegantie is iets natuurlijks. Het is een talent. Een gave, een gift.

Neem bijvoorbeeld kleren. Die kunnen mooi zijn. En duur. Maar dat maakt ze niet noodzakelijk elegant. Om het niveau van elegantie te bereiken, is het zich goed voelen in de gekozen kledij een absolute must. Wie zich te veel verkleedt, in de hoop zichzelf daarmee een nieuw, voornamer imago aan te meten, kan veel verschillende indrukken maken, maar een elegante zal daar niet bij zijn. Als het hele plaatje niet klopt, zorgt dat voor het potsierlijke effect van ‘een vlag op een modderschuit’. Dat kan nooit de bedoeling zijn.

Neem hier deel aan de wedstrijd van Longines en maak kans op een duoticket voor de kerstjumping in Mechelen

Antilopen, poezen en ambassadeurs

Het perfecte voorbeeld van elegantie vinden we in de dierenwereld bij poezen en antilopen. Zowel statisch als dynamisch, want gracieus – ook in de beweging. Wie daar alles over weten, zijn de ontwerpers van hoge hakken. Ze hebben die sierlijke beweging vorm gegeven. En bestemd voor wie geleerd heeft om ermee om te gaan. Dat vergt oefening waarmee niet vroeg genoeg kan worden begonnen. Want geen oneleganter aanblik dan een vrouw die onbeholpen en plomp op hoge hakken voortstrompelt. Of die met een dikke zool enkele centimeters aan gestalte hoopt te winnen.

De verzameling van tijdmeters van Longines kan je best omschrijven als een erfgoed van elegantie.

Elegance is an attitude. Longines vertolkt zijn visie op elegantie niet alleen via een campagneslogan. Het draagt de ‘attitude van elegantie’ ook nog op andere manieren uit. In de eerste plaats vanzelfsprekend via zijn horloges. De verzameling van tijdmeters van Longines kan je best omschrijven als een erfgoed van elegantie.

En via zijn merkambassadeurs. Die kiest Longines bijzonder zorgvuldig. Een beroemde naam volstaat niet – zo ‘goedkoop’ gaan ze bij Longines niet te werk. Nee, het label kiest voor figuren met inhoud. Het linkt zich louter en alleen aan mensen met persoonlijkheid en klasse. Ze ontlenen hun betekenis aan de waarden en normen die ze vertegenwoordigen. Oké, ze zijn doorgaans ook elegant in hoe ze eruit zien, in wat ze dragen, en in de objecten waarmee ze zich omringen. Maar bovenal zijn ze elegant in hun doen en in hun zijn. In hun daden en hun woorden. Elegantie zit in hun DNA. Het bepaalt hun identiteit. Daarom zijn het ware ambassadeurs van elegantie. Zeer opvallend is ook de duurzame relatie die Longines met hen uitbouwt, want echte elegantie is uiteraard duurzaam.

Toonbeelden van elegantie

Namedropping? Hier volgt een bloemlezing, thematisch geordend.

De filmwereld is een dankbare vijver voor wie naar toonbeelden van elegantie hengelt. Kate Winslet is misschien wel (al van 2010) het bekendste boegbeeld van Longines: in uw spontane associatie verschijnt ze met gespreide armen aan de boeg van de Titanic, maar ze heeft nog talrijke andere glansrollen op haar cv. Voor de Australische acteur Simon ‘The Mentalist’ Baker (in 2012 tot ambassadeur van elegantie gepromoveerd lijkt het predicaat ‘gentleman’ uitgevonden. De Litouwse actrice Ingeborga Dapkunaite kan u kennen van ‘Mission Impossible’ en ‘Seven Years in Tibet’. In België koos Longines voor de acteur Louis Talpe en zijn verloofde Tiffany Ling-Vannerus, een Belgische met Zweedse roots, als referenties op het vlak van elegantie.

Azië is een heel belangrijk gebied voor een horlogemerk, en dus droeg Longines een rist filmsterren van dat continent voor als ambassadeur van elegantie. Aaron Kwok, bijgenaamd ‘de Michael Jackson van Hongkong’, en de Chinese actrice Chi Ling Lin zijn er al van in 2005 bij. En voorts de Taiwanese acteur Eddie Peng (2014), de Zuid-Koreaan Jung Woo-Sung, ex-Miss World Aishwarya Rai Bachcha uit India (al vanaf 1999) en voor zijn 185e verjaardag voegde Longines vorig jaar de Chinese actrice Zhao Liying aan het lijstje toe. Inderdaad, veel Azië wat de klok slaat.

Sport vereist veelal elegantie. Daarom koos Longines ook in de sportwereld ambassadeurs die een toonbeeld van elegantie zijn.

Sport vereist veelal elegantie. In 2007 proclameerde Longines de Noorse skiër Aksel Lund Svindal tot ambassadeur van elegantie. De Amerikaanse skiester Mikaela Shiffrin hoort er sinds 2014 bij. De gewezen tennisser Andre Agassi en zijn vrouw Steffi Graf behoeven amper duiding. Vroeger helden van de tenniscourts, tegenwoordig iconen van liefdadigheid. Ze draaien al een tijdlang mee in dit keurkorps van elegantie. De 20-jarige Russische tweeling Arina en Dina Averina, wereldtop in ritmische gymnastiek, zijn in leeftijd de jongste ambassadeurs van Longines. De match tussen lenigheid en elegantie hoeft dan ook geen betoog. Geen wonder bijgevolg dat ook de naam van allround turnster Giulia Steingruber uit het Zwitserse thuisland opduikt als ambassadrice van elegantie. Passeert ook de revue: de Japanse gymnast, en meervoudig wereld- en olympische kampioen Kochei Uchimara. En aangezien Longines als partner alomtegenwoordig is in de wereld van de paardensport, galoppeert er in de stoet van elegantie ook een ruiter mee, nog iemand van het thuisfront van het merk overigens. De amazone Jane Richard draaft al op sinds 2003, duurzaamheid is ten huize Longines geen ijdel begrip.

De amazone Jane Richard
De amazone Jane Richard© Longines

Sprezzatura iemand?

Al deze mensen hebben elegantie gemeen. Vandaar dat Longines ze verheft tot zijn ambassadeurs van elegantie. Maar wat is dan elegantie precies? Op zoek naar een definitie zoekt vaak het aspect eenvoud op. En discretie. Elegantie is nooit bedoeld om in het oog te springen. Wel om herinnerd te worden.

Elegance is an attitude. Ook letterlijk. Een houding van het lichaam. Als die niet mee wil, wordt het moeilijk. Wie met afgezakte schouders door het leven sloft, kan aantrekken wat ie wil – lukken doet het nooit. Aan de houding van het lichaam kan worden gewerkt. In de gymzaal bijvoorbeeld.

Maar ook de dieper liggende oorzaak kan worden aangepakt: zelfvertrouwen. Wie zelfvertrouwen bezit, straalt dat uit en komt met een rechte rug alleen al een heel eind weg. Dat zelfvertrouwen herkent men aan de glimlach, de durf, de uitstraling, de manier van stappen. Niemand beter dan de Italianen hebben dat begrepen en er een eigen woord bedacht. Ze noemen dat soort van subtiele, nonchalante, schijnbaar niet bestudeerde elegantie sprezzatura. Een begrip dat zich misschien nog het best laat vertalen als ‘schijnbaar moeiteloos’ of ‘geoefend nonchalant’. Een soort van naturel waarop de hele wereld zich verkijkt.

Via het innerlijke naar het uiterlijke

Een onderdeel daarvan is de zorg voor zichzelf. Het zichzelf goed verzorgen. Het verzorgde. Het uit zich onder meer in de schoenen die je draagt, en hoe goed die gepoetst zijn. Of in hoe keurig je nagels bijgevijld zijn. Met maquilleren heeft dat niet veel te maken, tenzij het zo gebeurt dat het op een vrijwel onzichtbare (en vooral dus niet opzichtig) manier bijdraagt tot de uitdrukking van je persoonlijkheid.

De mode gaat voorbij, de stijl is voor het leven.

Elegantie kan alleen bestaan als het innerlijke er even mooi uitziet. Die boodschap van het innerlijke wordt niet alleen door de houding maar ook letterlijk door de taal verwoord. En taal is voor een groot stuk opvoeding. Dat weten de Engelsen maar al te goed want ze hebben de taal eeuwen lang gebruikt in de klassenstrijd. Luister naar het Engels van Prins Charles, en je weet het. Opvoeding natuurlijk, al kennen we mensen die zich dit upper class taalgebruik vanuit een belabberde opvoeding helemaal eigen hebben gemaakt – middels een forse portie wilskracht. We luisteren even naar de actrice Emma Watson: ‘Ik ben niet het product van wat me overkomen is, ik ben diegene die ik voor ogen had te zullen worden.’

De mode gaat voorbij, de stijl is voor het leven. Wie dat uit het oog verliest, blijft geloven dat elegantie in de winkel te koop staat en negeert dat toeters, bellen en pluimen niet helpen. Een advies voor je aankopen: vergeet het oppervlakkige en vluchtige wow-effect, ga voor subtiliteit, eenvoud en discretie. Die sorteren meer diepgang en meer duurzaamheid. Met andere woorden, meer elegantie.

Longines heeft het perfect begrepen. Elegance is an attitude.