Deze Gentse stampte haar eigen mannenlabel uit de grond: ‘Ik mag vooral niet te veel nadenken’
Ulrike De Maeseneire, de vrouw achter het jonge kledinglabel Six Edges, dacht nooit dat ze een eigen zaak zou opstarten. Ondertussen werkte ze net haar vierde collectie af. Tijd voor een gesprek.
Klassiekers hoeven er niet duf uit te zien: die visie inspireerde Ulrike De Maeseneire twee jaar geleden om Six Edges op te starten. Het werd een mannenlabel dat vertrouwde maar frisse stuks op de markt brengt. Dat het allemaal nog nieuw is, kun je zien. Een kantoor heeft Ulrike nog niet, waardoor haar kledingstukken gewoon in haar appartement op de Kouter in Gent omhoog hangen.
Op het moment van ons gesprek werkt Ulrike toe naar een capsulecollectie in samenwerking met Roundhouse, een Gentse sound agency. Het resultaat daarvan werd op 28 februari tentoongesteld. ‘Die samenwerking was eigenlijk heel logisch’, vertelt Ulrike. ‘De mannen van Roundhouse weerspiegelen voor mij echt hoe iemand die Six Edges draagt eruit ziet: het zijn creatieve gasten die bezig zijn met verschillende projecten.’
Leven tussen je kledingcollecties, dat lijkt me nu niet echt aangewezen om je work-life balance in evenwicht te houden.
Mijn vrienden zijn soms zo gelukkig als ze een dag van thuis mogen werken en het enige wat ik dan kan denken is: ik wou dat ik eens niét thuis moest werken.
ULRIKE DE MAESENEIRE: (lacht) Daar zeg je zoiets. Ik denk dat het inderdaad beter gaat zijn als ik in de toekomst een eigen kantoor heb. Dan kan ik echt zeggen: ik werk van dan tot dan en daarna ga ik naar huis. Als ik ‘s avonds een mail krijg, antwoord ik daar automatisch op. Maar het omgekeerde is ook waar: wanneer ik de droogkast hoor piepen, ga ik die bijna instinctief uitladen. Dat is niet altijd even productief.
Ik wil graag een cocon waarin ik me volledig kan storten op Six Edges. Mijn vrienden zijn soms zo gelukkig als ze een dag van thuis mogen werken en het enige wat ik dan kan denken is: ik wou dat ik eens niét thuis moest werken.
Je collecties doen best Scandinavisch aan. Wat miste je in dat toch al best verzadigde aanbod?
DE MAESENEIRE: Mijn voornaamste doel met Six Edges is om klassiekers in een aangepaste vorm terug te brengen. We richten ons daarbij op de veelzijdige man, op de urban creative. Het zijn mannen die constant met projecten bezig zijn en een outfit nodig hebben die voor verschillende gelegenheden nog steeds gepast is.
Eén van de eerste stuks waar ik me over gebogen heb, is de klassieke tuxedo in een wat jongere fitting gieten. Zo ben je nog steeds stijlvol gekleed, maar ziet het geheel er wat edgy uit en is het nog steeds comfortabel. Als je bij mannen juist zit op vlak van kwaliteit en fitting, krijg je een klant die over het algemeen heel loyaal is. We gaan dus nog steeds mee met bepaalde trends, maar het is ook de bedoeling dat je onze stuks jarenlang kan dragen.
Had je het gevoel dat zoiets er nog niet was voor je met Six Edges begon?
DE MAESENEIRE: In het hogere middensegment had je nog niet veel keuze, nee. Je hebt enerzijds de fast-fashionketens als COS en Zara die een gelijkaardige stijl verkopen, de andere opties zijn meteen een pak duurder.
Was het voor jou altijd vanzelfsprekend om een eigen zaak uit de grond te stampen?
Na een tijd zit je zo diep in je project, dat er bijna geen terugweg meer is. Dat is goed.
DE MAESENEIRE: Ik heb er nooit bij stilgestaan dat ik zou gaan ondernemen, maar plots had ik een idee. Je begint dat dan neer te schrijven tot een businessplan en dan moet je de knoop doorhakken of je er mee verdergaat of niet. In mijn omgeving werken er heel veel mensen als freelancer, dus dat heeft al wat van mijn angst weggenomen. Achteraf bekeken was het echt het juiste moment om die sprong te maken. Na een tijd zit je zo diep in je project, dat er bijna geen terugweg meer is. Dat is goed.
Een nieuw kledinglabel opstarten gaat zelden vanzelf. Heb je nooit gedacht dat het niet zou lukken?
DE MAESENEIRE: Natuurlijk wel, maar als je nadien de resultaten ziet of je krijgt positieve reacties van klanten, maakt dat veel goed. Dan vergeet ik plots al die negatieve gedachten. Ik mag vooral niet te veel nadenken, heb ik gemerkt. Dan kan ik beginnen panikeren.
Houden mannen er andere winkelgebruiken op na dan vrouwen?
DE MAESENEIRE: We merken dat mannen vaak online kijken in welke winkels onze stuks verkocht worden. Ik denk dat mannen toch nog steeds graag hun kleren passen en voelen voor ze die ook effectief kopen. Van zodra ze het kledingmerk wat beter kennen, is het een ander verhaal.
Was het überhaupt een logische keuze om iets met mannenmode te doen?
DE MAESENEIRE: Ik ben er eigenlijk organisch ingerold. Na mijn studies in Gent trok ik naar Milaan om er fashion management te studeren. Ik merkte dat ik steeds teruggreep naar mannenmode omdat het een markt was die zich toen echt ontpopte. Prada en Gucci zwaaiden net de deuren open van winkels die zich volledig toelegden op mannen.
Ik denk dat die shift er gekomen is omdat mannen vroeger een pak minder keuze hadden over de outfit waarmee ze naar het werk trokken. Nu hebben mannen plots veel meer mogelijkheden wanneer ze ‘s ochtends beslissen hoe ze zich kleden.
Hoe ben je veranderd als ondernemer sinds je Six Edges twee jaar geleden hebt opgestart?
Het is vooral ook een kwestie van durven. Je moet zorgen dat de stappen die je neemt berekend zijn, maar daarna moet je ook gewoon durven springen.
DE MAESENEIRE: Ik merk dat het label soms kan aanvoelen als mijn kind, en dat maakt het moeilijk om dingen los te laten. Sinds een paar collecties ben ik daar wat beter in geworden. Het is vooral ook een kwestie van durven. Je moet zorgen dat de stappen die je neemt berekend zijn, maar daarna moet je ook gewoon durven springen.
De capsulecollectie bestaat uit twee T-shirts en twee sweatshirts die je kan bestellen op de webshop. Een deel van de opbrengst gaat naar Sint-Lievenspoort, een school voor slechthorende kinderen.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier