Harald Dunnink start podcast over design: ‘Empathie is het belangrijkste in een goed ontwerp’

© Momkai

Harald Dunnink startte samen met Ernst-Jan Pfauth, medeoprichter en de uitgever van het Nederlandse nieuwsplatform De Correspondent, de designpodcast ‘Verwondering’ op. Hun doel: mensen beter naar de wereld leren kijken.

‘Een pak melk moet ook ontworpen worden. We staan er niet bij stil, maar ook daar ging een hele resem aan keuzes aan vooraf.’ Op elitarisme zal je Harald Dunnink, de stuwende kracht achter designbureau Momkai, niet betrappen. Dat ontwerpbureau startte hij op toen hij nog maar negentien jaar oud was, en inmiddels is hij medeoprichter en hoofdontwerper van het Nederlandse onderzoeksplatform De Correspondent.

Wij spraken met Dunnink over ontwerpen in tijden van afleiding, het belang van trends en waarom de veelbesproken Tesla Model 3 toch niet zo goed ontworpen is als we graag willen geloven.

In het werk dat je tot nu verrichte, bleef je vaak achter de schermen. Waarom wou je met een podcast plots naar de voorgrond treden?

In een podcast kan je twijfelen, even zoeken, het kan zelfs grappig zijn.

HARALD DUNNINK: In een podcast kan je je expertise op een andere manier delen. Ik mocht voor het Stedelijk Museum in Amsterdam ooit een audiotour in elkaar steken waarin ik kunst en ontwerp heel toegankelijk probeerde te maken. Mensen beoordelen die dingen heel vaak op basis van hoe ze eruitzien, terwijl er zoveel meer is om naar te kijken. Wat doet het met je? Wat zijn de beweegredenen van de artiest achter het werk? Als ik er gewoon over kan vertellen, gaat dat heel natuurlijk. In een podcast kan je twijfelen, even zoeken, het kan zelfs grappig zijn.

Die toegankelijkheid ontbreekt vaak wanneer er over design wordt gesproken.

DUNNINK: Ja, terwijl dat ook is wat we bij De Correspondent proberen te doen. Als je iets eenvoudiger kan zeggen, dan moet je dat doen. Het maakt je platform enkel inclusiever. Design neigt heel snel naar persoonsverheerlijking. Ik vind dat we er te veel vanuit een materialistisch standpunt naar kijken, terwijl we het eigenlijk over de impact van een ontwerp moeten hebben.

De impact van design: wat moeten we ons daar eigenlijk bij voorstellen?

Als je iets eenvoudiger kan zeggen, dan moet je dat doen. Het maakt je platform alleen maar inclusiever.

DUNNINK: Ontwerpen is voor een groot deel een strategisch gebeuren. Je moet een tactiek hebben, en hoe je iets in de wereld zet is essentieel. Impact vind ik heel interessant, omdat het woord nu zo vaak rondgeslingerd wordt dat mensen bijna vergeten zijn wat het betekent. Dat is ook zo met innovatie, dat klinkt per definitie goed. Terwijl je dingen ook kan veranderen waardoor ze minder goed worden.

Waaraan kan jij je ergeren in een ontwerp?

DUNNINK: Ik vind dat het al te vaak gaat over wat we lelijk en slecht vinden, terwijl het veel moeilijker is om te benoemen wat je wel goed vindt. Ik hou ervan om dingen te ontwerpen omdat je iets maakt wat er voordien nog niet was. Zo kan je op zijn minst leven in de illusie dat je iets verandert. Een zekere mate van verwondering is wat mij betreft de basis voor een rijk leven. Ik heb het niet over geld of zo, maar over voldoening. Het is niet verkeerd om aan te kaarten wat er mis is, maar soms kan je zelf ook iets veranderen. Dat vind ik waardevoller.

Ik hou ervan om dingen te ontwerpen omdat je iets maakt wat er voordien nog niet was. Zo kan je op zijn minst leven in de illusie dat je iets verandert.

Maar om op je vraag te antwoorden: een ontwerp dat niet in balans is, daar kan ik me aan storen. Ik moet dan altijd meteen aan auto’s denken. De Tesla’s vond ik bijvoorbeeld altijd heel mooi, maar de Tesla Model 3 is qua vorm niet meer in balans. Hij lijkt wel opgepompt: deuren die langs boven openen bijvoorbeeld, dat doe je alleen om een statement te maken, terwijl het eigenlijk gewoon een gezinswagen is.

Hoe speel je als designer in op een doelgroep die steeds vaker afgeleid is?

DUNNINK: Ik denk dat we ons als samenleving wel steeds meer aan het realiseren zijn dat je je mobiel soms aan de kant kan leggen of dat je de ‘niet storen’-functie van je smartphone aan kan zetten. De helft van het werk van iemand die ontwerpt, is het afbakenen van wat je écht wil vertellen. Daarvoor moet je vaak heel veel schrappen. Wij moeten ervoor zorgen dat de boodschap die je wil vertellen zo goed mogelijk binnenkomt. In mijn werk gaat het telkens weer over het creëren van rust, zodat mensen zich druk kunnen maken om de inhoud.

Zijn er dan bepaalde elementen die een ontwerp wél goed maken?

DUNNINK: In een goed ontwerp gaat het heel vaak over empathie. Je moet je kunnen inleven in iemand anders. En hoewel een ontwerp écht wel beter wordt wanneer je er samen met andere mensen aan werkt, heeft het ook geen tien meningen nodig. Je moet de groep klein houden zodat je tot een duidelijke visie komt.

Trends zorgen voor de nodige verfrissing. Je moet alleen zorgen dat je er niet door geobsedeerd geraakt.

DUNNINK: Ik vind tijdloosheid belangrijk omdat je het ook kan lezen als duurzaamheid. Het is soms verleidelijk om dingen te veranderen, gewoon voor de verandering. Maar dat wil niet zeggen dat een trend niet nuttig is. Sterker: het zorgt soms voor de nodige verfrissing. Je moet alleen zorgen dat je er niet door geobsedeerd geraakt. In de mode zijn trends bijvoorbeeld in een absurde versnelling geraakt. Maar ik vind het absoluut leuk dat er tijdens de ene periode één stijl wat meer bestaansrecht heeft, en tijdens een volgende periode weer een andere. Daar is op zich niets fout mee.

De podcast van Harald Dunnink en Ernst-Jan Pfauth kan je hier beluisteren.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content