NMBS ziet schuldenberg voor eerst in jaren slinken

© Belga

De NMBS heeft de schuldenberg vorig jaar afgebouwd met 150 miljoen euro. De vervoersmaatschappij noteerde ook een toename van het aantal reizigers.

De NMBS heeft haar schuldenberg vorig jaar met bijna 150 miljoen euro afgebouwd tot 2,483 miljard euro. Dat de spoorwegmaatschappij haar schulden voor het eerst in jaren niet meer ziet toenemen, is te danken aan een fors verbeterd operationeel resultaat. Dat meldt de NMBS.

De recurrente ebitda (winst voor interesten, belastingen, afschrijvingen en waardeverminderingen) van de NMBS is vorig jaar meer dan verdubbeld tot 77,3 miljoen euro.

Dat was vooral te danken aan het stijgende aantal reizigers. Het aantal binnenlandse reizigers nam met 3,6 procent toe tot 235,3 miljoen.

De inkomsten stegen met 3,7 procent tot 2,458 miljard euro, terwijl de bedrijfskosten met maar 1,9 procent aandikten tot 2,381 miljard euro.

De NMBS versterkte in december 2016 haar aanbod en deed dat eind vorig jaar opnieuw. De laatste jaren heeft de maatschappij geprobeerd om het aanbod aantrekkelijker te maken voor vrijetijdsreizigers.

Een recordaantal reizigers (4,8 miljoen) nam vorig jaar de trein van en naar Brussels Airport. Dat stemt overeen met een kwart van alle luchthavenpassagiers.

Vorig jaar zette de NMBS een aparte dienst op om de reizigerscommunicatie te verbeteren. Dat zou de reiziger in de komende maanden moeten merken. De NMBS kondigt onder meer uitgebreidere informatieschermen in de treinen aan en real-time info van treinen via een ‘live map’.

Intussen is een derde van de vloot van NMBS uitgerust met vernieuwde schermen met realtimecommunicatie tijdens het volledige traject van de trein. In de loop van 2018 komt er een nieuwe website.

Het aantal medewerkers van de NMBS bedroeg op 1 januari 2018 18.002, in vergelijking met 18.195 een jaar eerder. De NMBS heeft vorig jaar wel 1.438 medewerkers aangeworven, en mikt voor dit jaar op 1.600 aanwervingen. Daarvan zijn er al 400 gebeurd. Er komt een nieuwe aanwervingscampagne onder het motto ‘Passie voor de reiziger’.

Partner Content