NMBS-topvrouw Sophie Dutordoir wil dat de NMBS zijn militaire structuur afwerpt. Daarmee reageert de spoorbazin op een tv-reportage met anonieme getuigenissen over het Belgische spoor.
...

NMBS-topvrouw Sophie Dutordoir wil dat de NMBS zijn militaire structuur afwerpt. Daarmee reageert de spoorbazin op een tv-reportage met anonieme getuigenissen over het Belgische spoor. Vreemd genoeg ging het in de bewuste Pano-reportage in de eerste plaats over de infrastructuurbeheerder Infrabel. Die is bezig met het moderniseren en digitaliseren van de spoorinfrastructuur. Iets wat volgens de anonieme getuigenissen nog lang geen realiteit is.Een van de belangrijke oorzaken daarvan zou liggen in de bedrijfscultuur en de uitgebreide hiërarchie. De opdeling van het eengemaakte spoorbedrijf in een infrastructuurbeheerder en een exploitant heeft bovendien operationeel de zaken nog gecompliceerd, vinden de anonieme getuigen. Zo waren er voorheen minder hiërarchische tussenstations nodig om een probleem op het spoornet op te lossen. De haperende stiptheid van het Belgische treinverkeer is een van de kwalijke gevolgen. Zelfs al is de vertraging in zowat de helft van de gevallen te wijten aan externe factoren, elke vertraging zet reizigers aan tot zeuren en knaagt aan de beroepseer van het spoorpersoneel.Dutordoir nam een jaar geleden het roer van spoorwegexploitant NMBS in handen. Luc Lallemand heeft bij Infrabel al meer dan een decennium de touwtjes in handen. Het publieke begrip van Dutordoir voor de anonieme getuigenissen is opvallend. Ze geeft daarmee duidelijk aan dat ze een cultuuromslag wil bewerkstelligen. De vergelijking met bpost is dan niet veraf. Johnny Thijs wist daar een decennium geleden de vakbonden op één lijn te krijgen met zijn moderniseringsstrategie. Het staatsbedrijf transformeerde op die manier van nachtmerrie tot lichtend voorbeeld.De signalen zijn pril, maar ook Dutordoir lijkt dialoog met de werkvloer te willen gebruiken als hefboom voor verandering. Dat maakt van haar nog geen watje. Hier en daar morrelt Dutordoir aan cruciale schakelaars om de tanker te keren. Zo lijkt ze de jongste weken succes te boeken bij het inperken van de macht van de raad van bestuur van de NMBS. Hopelijk begint de aanpak van de militaire structuur met het doorprikken van het managementwaterhoofd. Het spoorbedrijf lijkt nu eenmaal een Mexicaans leger met veel generaals en weinig soldaten. Het valt daarbij overigens te hopen dat de regering-Michel snel de hefbomen ter beschikking stelt om die veranderingen ook enig fundament te geven. Eindelijk een nieuwe beheersovereenkomst met een duidelijke rolverdeling is geen slecht begin. Die laat al op zich wachten sinds 2013.