Aan de sluis in Evergem wordt alleen tankvaart doorgelaten, zo werd vernomen bij Waterwegen en Zeekanaal. "Ondertussen zijn ook alle wachthavens bezet", klinkt het. Van de 58 wachtende schepen, liggen er wel 18 actievoerders. Aan de sluis van Merelbeke gaan voor de tweede dag op rij acties door, zaterdagmorgen werden nog geen schepen doorgelaten. Ook aan het Straatsburgdok (Antwerpen) worden geen schepen meer doorgelaten tot maandagmorgen en ook daar liggen veel schepen in de wachthavens. Over de taalgrens gaan ook acties door in Kain (Doornik) en aan de haven van Luik. Woensdag komt een tijdelijke werkgroep, opgericht door staatssecretaris Melchoir Wathelet, opnieuw bijeen om de problematiek aan te pakken. Het protest uit het bedrijfsleven klinkt wel steeds luider, na wegvervoerdersorganisatie OTM, en haar Nederlandse zusterorganisatie EVO, roepen ook Alfaport Antwerpen en Voka Antwerpen-Waasland op om de acties te stoppen. Ze wijzen erop dat de logistieke keten verstoord wordt, met extra kosten als gevolg. "Bovendien wordt heel wat afgeleid naar de weg, wat haaks staat op de grootste troef van de binnenvaart, als duurzame vervoersmodus", klinkt het. VOKA en Alfaport Antwerpen vrezen ook voor imagoschade. (Belga)

Aan de sluis in Evergem wordt alleen tankvaart doorgelaten, zo werd vernomen bij Waterwegen en Zeekanaal. "Ondertussen zijn ook alle wachthavens bezet", klinkt het. Van de 58 wachtende schepen, liggen er wel 18 actievoerders. Aan de sluis van Merelbeke gaan voor de tweede dag op rij acties door, zaterdagmorgen werden nog geen schepen doorgelaten. Ook aan het Straatsburgdok (Antwerpen) worden geen schepen meer doorgelaten tot maandagmorgen en ook daar liggen veel schepen in de wachthavens. Over de taalgrens gaan ook acties door in Kain (Doornik) en aan de haven van Luik. Woensdag komt een tijdelijke werkgroep, opgericht door staatssecretaris Melchoir Wathelet, opnieuw bijeen om de problematiek aan te pakken. Het protest uit het bedrijfsleven klinkt wel steeds luider, na wegvervoerdersorganisatie OTM, en haar Nederlandse zusterorganisatie EVO, roepen ook Alfaport Antwerpen en Voka Antwerpen-Waasland op om de acties te stoppen. Ze wijzen erop dat de logistieke keten verstoord wordt, met extra kosten als gevolg. "Bovendien wordt heel wat afgeleid naar de weg, wat haaks staat op de grootste troef van de binnenvaart, als duurzame vervoersmodus", klinkt het. VOKA en Alfaport Antwerpen vrezen ook voor imagoschade. (Belga)