Online- en ‘Thanksgiving Day’-shopping compenseren mindere ‘Black Friday’

(Belga) Koopjesjagers in de VS zijn er dit jaar minder op uitgetrokken op ‘Black Friday’, de dag met grote kortingen waarmee Amerikaanse winkels de feestperiode op gang trappen. De lagere omzet is echter meer dan gecompenseerd door de grotere verkoop op Thanksgiving-dag. Dat besluit althans het Amerikaanse onderzoeksbureau ShopperTrak. Volgens IBM ging ook het online shoppen fors omhoog.

Black Friday staat in de VS synoniem voor een dag van wilde kortingen en koopjes, in aanloop naar de feesten. Steevast horen daar ook beelden bij van menigtes elkaar verdringende mensen, waarbij van hoffelijkheid vaak niet veel meer overblijft. Ook dit jaar gingen beelden van drummende en vechtende Amerikanen de wereld rond, al ligt de verkoop volgens ShopperTrak opvallend lager. Zo telde het onderzoeksbureau 11,4 procent minder winkelbezoeken, wat de verkoopscijfers 13,2 procent naar omlaag drukte. Gecombineerd met Thanksgiving-dag zat de verkoop echter wel in de lift. Steeds meer winkels besluiten immers ook op die feestdag (langer) te openen. In totaal telde ShopperTrak op de twee dagen samen maar liefst 1,07 mljard winkelbezoeken, goed voor een stijging van de verkoop met 2,3 procent tot 12,3 miljard dollar (9 miljard euro). Maar ook het online shoppen zit in de lift, vulde IBM aan. Volgens het bedrijf is de verkoop via het internet met twintig procent gestegen op Thanksgiving Day en met negentien procent op Black Friday. (Belga)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content