Wat te doen met al die middelmatige medewerkers?

In de meeste bedrijven is er een toplaag van uitzonderlijk talent en een bodemlaag van underperformers. De rest, zo’n 80 procent van het personeel, doet gewoon zijn werk zonder meer. Hoe kunt u deze mensen beter laten renderen?

U kunt middelmatige werknemers natuurlijk hun werk laten doen zoals altijd. Maar wat zijn de risico’s?
– In deze grijze massa is het niet duidelijk wie het potentieel heeft om met de juiste begeleiding door te groeien, wie op zijn plek moet blijven en wie niet in het bedrijf hoort.
– Deze middenmoot kan de mogelijkheden van uw toptalent beperken. Die high potentials vertrekken.
– Uw bedrijf verliest zijn aantrekkingskracht op de arbeidsmarkt. Toppers trekken toppers aan, maar de middelmaat voelt zich snel bedreigd en trekt vooral ondermaatse collega’s aan.

Er zijn twee eenvoudige manieren om dit te verhelpen.

1. Het management moet regelmatig heel specifieke feedback geven over de uitvoering van bepaalde taken. Het is daarbij belangrijk dat de manager die verantwoordelijk is voor deze middenmoot, op zijn beurt opgeleid wordt in het observeren, cultiveren en behouden van de beste krachten. Hoe seniormanagers talent helpen ontplooien, met een evaluatiecriterium zijn voor henzelf.

2. De medewerkers moeten regelmatig worden beoordeeld op hun geschiktheid voor een bepaalde functie. Vaak is iemand weliswaar bekwaam, maar is het toch duidelijk dat deze persoon op lange termijn zijn beperkingen heeft. Een geschiktheidstest is een instrument dat rekening houdt met de belangen van de medewerker. Misschien is het beter voor de medewerker dat hij zich nu al heroriënteert en niet afwacht tot hij in zijn functie is vastgeroest.

Bron: Hbr.org

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content