Vrije Tribune

Wat bedrijven kunnen leren van Star Wars

Vrije Tribune Hier geven we een forum aan organisaties, columnisten en gastbloggers

Vandaag is de technologie beschikbaar om robots met je gedachten te besturen. Dat biedt mogelijkheden voor het bedrijfsleven, stellen Eric Cattoir & Christophe Brunelle, IT & mobile specialists bij IBM.

Star Wars: een stukje filmgeschiedenis dat in het collectief geheugen staat gegrift. Rode draad doorheen deze ruimtewestern was ‘The Force’, de even beroemde als mysterieuze kracht waarmee je de wereld rondom je kon manipuleren en voorwerpen kon verplaatsten. Objecten controleren met je gedachten mag dan futuristisch klinken, sinds kort is het heus niet onrealistisch meer. Op IBM Business Connect demonstreerden we onlangs hoe je via je gedachten een BB8-robot kan besturen.

IBM-ingenieur en Star Wars-fan Joshua Carr ontdekte hoe hij via een Emotiv Insight-hoofdtelefoon zijn eigen brein kon lezen. Het toestel registreert generieke bewegingen en specifieke emoties in het brein zoals interesse of opgewektheid. Interessant is dat je de hoofdtelefoon kunt leren om bepaalde eenvoudige handelingen te herkennen. De volgende stap is dan om deze te linken aan concrete opdrachten, bijvoorbeeld aan een robot. Dankzij IBM Bluemix kon Carr een app bouwen die de hoofdtelefoon linkt aan de BB8-robot.

Star Wars in het bedrijfsleven

OK, een robot met je gedachten besturen is best een leuke gimmick. Maar wat kunnen bedrijven er van leren? Als je een robot en een hoofdtelefoon kunt linken aan het internet der dingen, dan kan je dat met alles. Verhalen over slimme koelkasten en thermostaten kennen we ondertussen allemaal. Wat het Star Wars-voorbeeld ons echt leert, is dat je twee objecten die al met het internet zijn verbonden (een hoofdtelefoon en een robot) op een compleet nieuwe manier in interactie kan laten treden met elkaar.

Daar ligt de ware les voor bedrijven. Denk maar aan luchtvaartmaatschappijen, die via het internet der dingen duizenden onderdelen van vliegtuigen in realtime kunnen monitoren. Zo kunnen ze proactief onderhoudsbeurten inplannen wanneer een onderdeel het dreigt te begeven. Heel wat luchtvaartmaatschappijen vermijden op deze manier onaangename verrassingen, wat uiteindelijk resulteert in een betere customer service. Een gelijkaardig verhaal zien we bij autoconstructeurs. Door sensoren in te bouwen in wagens, kunnen constructeurs proactief onderhoudswerken uitvoeren, betere navigatie- en entertainmentmogelijkheden bieden en de rijervaring optimaliseren.

Wat bedrijven kunnen leren van Star Wars

Dat opent enorme mogelijkheden. Denk bijvoorbeeld aan de transportsector, die het internet der dingen aan een ijl tempo aan het ontdekken is. Een GPS-app zoals Waze beschikt over een gigantische gegevensberg verkeers- en gebruikersinformatie. Link die aan cognitieve technologie en we kunnen sterke inzichten halen om het verkeer op een efficiëntere manier in te richten, files te vermijden, alternatieve routes voor te stellen bij onweer, enzovoort.

Een Yoda in huis?

Cognitieve data-analyses kunnen een significante bijdrage leveren aan het risk management in vrijwel elke sector en mensen ondersteunen in het nemen van complexe beslissingen. De tijd waar een manager enkel op basis van zijn buikgevoel een beslissing nam, ligt al een tijdje achter ons. Nu cognitive computing via enkele eenvoudige stappen in je handpalm past, schakelen we nog een versnelling hoger.

Terug naar Joshua Carr en zijn robot. Aangezien de hoofdtelefoon de mogelijkheid heeft om te registreren hoe je je voelt, zullen onze huizen zich in de nabije toekomst misschien aanpassen aan onze gemoedstoestand. Stel dat je je wat down voelt na een zware werkdag, dan kan het huis via het internet der dingen waar ook de hoofdtelefoon op is aangesloten meteen de ideale temperatuur instellen, de lichten dimmen en je lievelingsmuziek aansturen. En dat terwijl een robot je favoriete drankje inschenkt. Relax, you must.

Eric Cattoir & Christophe Brunelle, IT & mobile specialists bij IBM

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content