Vic Swerts: ‘Ik ben Roland Duchâtelet of Marc Coucke niet’

© TR
Bert Lauwers
Bert Lauwers redacteur bij Trends

De Turnhoutse bouwspecialiteitenproducent Soudal neemt de Kempische voetbaleersteklasser Westerlo over. Vic Swerts, de oprichter en eigenaar van Soudal, wordt voorzitter van de club, maar hij wil zich niet mengen in het beleid.

Hoeveel geld Soudal in Westerlo stopt, wil Swerts niet kwijt. Maar dankzij zijn investering krijgt KVC Westerlo een betere professionele omkadering, verfraaiingswerken aan het stadion, ‘t Kuipke, en een businessclub met logeboxen. Het was Westerlo dat naar Soudal stapte om over een alliantie te praten. “Het hele proces was rond in twee maanden. We hebben er even over nagedacht en een due diligence gedaan. En wij zijn het natuurlijk gewend heel snel zaken door te trekken”, zegt Dirk Coorevits, de CEO van Soudal.

Herman Wijnants, de manager van Westerlo, kreeg naar eigen zeggen de voorbije paar jaren wekelijks voorstellen van buitenlandse potentiële investeerders. “Maar dat is nooit onze voorkeur geweest. Wij willen onze Kempische verankering behouden. Als je met buitenlanders werkt, ben je alles kwijt”, aldus Wijnants.

“Ik ben ervan overtuigd dat je met ons veel beter kunt onderhandelen dan met mensen van Azië of Oost-Europa, hoewel wij geen zachtgekookte eitjes zijn”, reageert Swerts. “Uiteindelijk hebben die andere bedoelingen dan wij. Wij zijn ook meer geïnteresseerd in Westerlo dan een firma uit Doornik of Oostende. En onze werknemers vinden het leuk om voor Westerlo te kunnen supporteren, hoewel ik weet dat er hier en daar een beunhaas is die voor Brugge supportert (grijnst).”

Soudal verwierf via een kapitaalverhoging de controle over Westerlo, waar de onderneming al sinds 2011-2012 hoofdsponsor van is. Maar niemand bij de club profiteert persoonlijk van dat kapitaal, benadrukt Wijnants. “Westerlo is een vzw. Het geld van de kapitaalverhoging wordt opnieuw geïnvesteerd in KVC Westerlo. Het is niet zoals in andere gevallen in België dat als iemand 5 miljoen trekt bij een overname door een Chinees, die ook 5 miljoen op zijn rekening heeft. Dat geld gaat niet naar personen zoals in andere clubs. Niemand van ons mag enig profijt hebben van zijn aandelen.”

“Ik ben geen Roland Duchâtelet – overigens een toffe kerel, want ik ken hem – en ik ben ook geen Marc Coucke”, voegt Swerts eraan toe. Duchâtelet controleert de Limburgse club STVV en drie buitenlandse clubs, en was eerder eigenaar van het Luikse Standard, terwijl Coucke de sterke man is bij KV Oostende. “We zijn wat we zijn en we blijven Kempisch onder elkaar. Plezant, maar met het oog op succes. Want anders is het niet meer plezant”, zegt de inmiddels 76-jarige Swerts, wiens verfrissende rechtdoorzeeattitude het eersteklassevoetbal alleen maar kan verrijken.

U hebt zich zich voorgenomen zich niet te mengen in het dagelijkse bestuur van Westerlo.

Swerts: “Gewoonlijk wordt diegene die betaalt de baas. Maar hier kan ik meteen zeggen dat diegene die de ervaring en de kundigheid heeft, Herman Wijnants, de manager blijft. Ik kan wel eens een peptalk houden, maar veel verstand heb ik er niet van. Je kunt ook niet van alles veel verstand hebben. Maar het is in ieder geval de bedoeling dat we niet aan de staart bengelen, maar in de middenmoot aanbelanden. We gaan de nodige fondsen en hulpmiddelen creëren om dat als doelstelling voorop te stellen.”

Wat is de nieuwe aandeelhoudersstructuur?

Swerts:“Hoeveel hebt u op uw bankrekening staan? Ik zie er de relevantie niet van in om dat percentage te geven. De spelers gaan niet beter of slechter spelen als ik 51 of 75 procent heb. Dat is niet belangrijk. Ik heb de meerderheid, en die gaat van 51 tot 99 procent. Anders zou ik alles hebben.”

Verandert u de naam van ‘t Kuipke naar Soudal Arena?

Swerts: “Als je die van buitenaf bekijkt, is er wel een grondig verschil tussen de Allianz Arena in München, de Ghelamco Arena in Gent en ‘t Kuipke in Westerlo. We gaan toch eerst een paar verfraaiingswerken moeten doen voor we daar Soudal op gaan zetten.”

Wil Soudal hier profijt uit halen?

Swerts: “Het is geen commerciële aankoop. Wij proberen onze kost te verdienen met siliconen en andere bouwproducten. Maar we mogen er ook niet veel armer van worden. Het moet ons beide meer bekendheid geven en het zal ook de professionalisering van de club ten goede komen. Ik heb al jaren een leidmotief: denken, dromen, durven, doen en vooral doorzetten. De vijf d’s dus. Ten behoeve van de club heb ik er een zesde ‘d’ aan toegevoegd, de ‘d’ van doelpunten.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content