Net zoals de meeste vrouwelijke ondernemers kan ik een waslijst nadelen en uitdagingen opsommen waarmee je te maken krijgt als je een onderneming opstart als vrouw. Er moeten ook nog veel zaken veranderen. Van te weinig vrouwelijke investeerders, over het eentonige beeld van bedrijfsleiders in media en panels, tot ongepaste uitspraken. Toch geloof ik dat er veel voordelen en kansen kansen zijn voor vrouwelijke ondernemers, en voor vrouwen in de technologiesector.

1. Het vertrouwen komt sneller

Als medeoprichtster en head of sales van CitizenLab bestaan mijn dagen voornamelijk uit contacten leggen met lokale overheden in België en het leiden van een team van internationale sales reps. Ik haalde onze eerste referenties aan boord en verbaasde me er vier jaar geleden over hoe gemakkelijk dat eigenlijk ging. Naarmate de gesprekken met de overheden vorderen, merk ik dat het onze belangrijkste gesprekspartners vaak geruststelt dat ik een impactgedreven vrouwelijke oprichter ben. Een vrouw die genoeg om impact geeft, zal ons toch niet zomaar wat komen verkopen, is de redenering. Het vertrouwen komt sneller.

Verborgen girlpower.

Ik merk dat niet alleen voor mijzelf, ook vrouwelijke collega's in het salesteam krijgen sneller het voordeel van de twijfel. Zeker nu, in tijden van crisis en onzekerheid, willen organisaties en bedrijven geholpen worden en geen platte verkooppraat aanhoren. Uit mijn ervaring weet ik dat gedreven vrouwelijke businessdevelopers sneller en beter hun doelstellingen halen. Ook onze investeerders erkennen dat en de volgende twee aanwervingen in mijn team zullen dan ook vrouwen zijn.

2. Gendergelijkheid nastreven wordt gemakkelijker

Velen in de technologiesector zullen getuigen hoe moeilijk het is om vrouwen te rekruteren. Toch zie ik dat gepassioneerde en ambitieuze vrouwen hun weg vinden naar onze vacatures. Vrouwelijke kandidaten zien dat ik mee aan het roer van een scale-up sta en geloven dus meer in hun groeimogelijkheden bij CitizenLab.

Dat is een van de redenen waarom vrouwen vandaag 40 procent van ons team uitmaken. Wanneer je een team uitbouwt en oprecht meer gendergelijkheid wil nastreven, maar de oprichters uitsluitend mannen zijn, heb je het hoe dan ook moeilijker om vrouwen aan te trekken. Wij daarentegen kunnen met meer girlpower naar mogelijke klanten stappen en hen overtuigen van onze meerwaarde. Dat geeft ons vaak een streepje voor tegenover concullega's.

3. Maak gebruik van de positieve discriminatie

Omdat er nog altijd te weinig vrouwen ondernemen of in de technologiesector werken, heb je als vrouw meer kans om een platform aangeboden te krijgen. Kijk naar de talloze initiatieven die vrouwelijke ondernemers ondersteunen en in de kijker zetten, zoals incubatoren en investeringsfondsen voor start-ups met een vrouwelijke oprichter, dossiers in de media, awards en prijzen, en events en panels.

Ik heb het er soms moeilijk mee als iemand expliciet naar mij vraagt als vertegenwoordiger van CitizenLab, en niet naar mijn mannelijke medeoprichter en CEO. Willen ze mijn stem horen omdat ik een vrouw ben of omdat ik iets te zeggen heb? Het impostersyndroom - competente mensen die denken dat ze hun succes meer aan toeval dan aan hun competentie danken - schuilt dan om de hoek. Toch geloof ik dat alle vrouwen moeten gebruikmaken van die platformen en kansen, om te tonen dat we kennis van zaken hebben.

Vraag een vrouw dus eerder om een technisch stuk te schrijven dan naar haar ervaring als vrouw in de technologiesector. Ik weet dat ik met deze column mijn eigen advies niet volg, maar in de nasleep van de internationale vrouwendag begin deze maand en de talloze inspirerende ontmoetingen met ondernemende vrouwen de voorbije jaren, moest dit me toch even van het hart. Let's do this!

Net zoals de meeste vrouwelijke ondernemers kan ik een waslijst nadelen en uitdagingen opsommen waarmee je te maken krijgt als je een onderneming opstart als vrouw. Er moeten ook nog veel zaken veranderen. Van te weinig vrouwelijke investeerders, over het eentonige beeld van bedrijfsleiders in media en panels, tot ongepaste uitspraken. Toch geloof ik dat er veel voordelen en kansen kansen zijn voor vrouwelijke ondernemers, en voor vrouwen in de technologiesector.Als medeoprichtster en head of sales van CitizenLab bestaan mijn dagen voornamelijk uit contacten leggen met lokale overheden in België en het leiden van een team van internationale sales reps. Ik haalde onze eerste referenties aan boord en verbaasde me er vier jaar geleden over hoe gemakkelijk dat eigenlijk ging. Naarmate de gesprekken met de overheden vorderen, merk ik dat het onze belangrijkste gesprekspartners vaak geruststelt dat ik een impactgedreven vrouwelijke oprichter ben. Een vrouw die genoeg om impact geeft, zal ons toch niet zomaar wat komen verkopen, is de redenering. Het vertrouwen komt sneller. Ik merk dat niet alleen voor mijzelf, ook vrouwelijke collega's in het salesteam krijgen sneller het voordeel van de twijfel. Zeker nu, in tijden van crisis en onzekerheid, willen organisaties en bedrijven geholpen worden en geen platte verkooppraat aanhoren. Uit mijn ervaring weet ik dat gedreven vrouwelijke businessdevelopers sneller en beter hun doelstellingen halen. Ook onze investeerders erkennen dat en de volgende twee aanwervingen in mijn team zullen dan ook vrouwen zijn. Velen in de technologiesector zullen getuigen hoe moeilijk het is om vrouwen te rekruteren. Toch zie ik dat gepassioneerde en ambitieuze vrouwen hun weg vinden naar onze vacatures. Vrouwelijke kandidaten zien dat ik mee aan het roer van een scale-up sta en geloven dus meer in hun groeimogelijkheden bij CitizenLab. Dat is een van de redenen waarom vrouwen vandaag 40 procent van ons team uitmaken. Wanneer je een team uitbouwt en oprecht meer gendergelijkheid wil nastreven, maar de oprichters uitsluitend mannen zijn, heb je het hoe dan ook moeilijker om vrouwen aan te trekken. Wij daarentegen kunnen met meer girlpower naar mogelijke klanten stappen en hen overtuigen van onze meerwaarde. Dat geeft ons vaak een streepje voor tegenover concullega's. Omdat er nog altijd te weinig vrouwen ondernemen of in de technologiesector werken, heb je als vrouw meer kans om een platform aangeboden te krijgen. Kijk naar de talloze initiatieven die vrouwelijke ondernemers ondersteunen en in de kijker zetten, zoals incubatoren en investeringsfondsen voor start-ups met een vrouwelijke oprichter, dossiers in de media, awards en prijzen, en events en panels. Ik heb het er soms moeilijk mee als iemand expliciet naar mij vraagt als vertegenwoordiger van CitizenLab, en niet naar mijn mannelijke medeoprichter en CEO. Willen ze mijn stem horen omdat ik een vrouw ben of omdat ik iets te zeggen heb? Het impostersyndroom - competente mensen die denken dat ze hun succes meer aan toeval dan aan hun competentie danken - schuilt dan om de hoek. Toch geloof ik dat alle vrouwen moeten gebruikmaken van die platformen en kansen, om te tonen dat we kennis van zaken hebben. Vraag een vrouw dus eerder om een technisch stuk te schrijven dan naar haar ervaring als vrouw in de technologiesector. Ik weet dat ik met deze column mijn eigen advies niet volg, maar in de nasleep van de internationale vrouwendag begin deze maand en de talloze inspirerende ontmoetingen met ondernemende vrouwen de voorbije jaren, moest dit me toch even van het hart. Let's do this!