1. Wat is 'moeten'? Denk eens aan een gemiddelde werkdag. Weinig van wat u doet, moet op die manier gebeuren. Hebt u die kop koffie echt nodig? Nee. Moet u de dag beginnen met uw e-mail? Nee.

2. Wat is de trigger? Bedenk welke trigger u aanzet om een bepaalde gewoontehandeling uit te voeren. Als u eerst uw mail checkt, hebt u misschien behoefte aan controle of contact.

3. Wat is de beloning? Misschien checkt u de mail 's morgens omwille van een gevoel van opluchting: 'Gelukkig is er intussen niets ernstigs gebeurd.' Misschien hebt u behoefte aan een gevoel van: 'Ik ben de baas van het universum en nu moet iedereen doen wat ik zeg' wanneer u meteen een reeks mails afvuurt op uw medewerkers. En gaat u koffie halen om de koffie of om het sociale contact?

4. Verander de gewoonte. Bedenk een andere manier om controle uit te oefenen. Doe een paar telefoontjes. Ga even langs bij enkele belangrijke medewerkers. Zolang het maar persoonlijk is. Hebt u enkele medewerkers die weinig op kantoor komen, maak dan een tweede mailadres voor noodgevallen (bv. dringend@bedrijfsnaam.be). Die inbox kunt u dan snel checken bij het binnenkomen.

5. Schrijf de nieuwe gewoonte op. Onderzoek wijst uit dat de beste manier om een gewoonte te veranderen is om de nieuwe gewoonte op te schrijven. Bv: Wanneer (ik op mijn werk aankom), zal ik (eerst langsgaan bij enkele belangrijke medewerkers) omdat ik dan (de dringende zaken meteen kan aanpakken).

En dan bent u klaar om de volgende gewoonte te veranderen.

Bron: Inc.com

1. Wat is 'moeten'? Denk eens aan een gemiddelde werkdag. Weinig van wat u doet, moet op die manier gebeuren. Hebt u die kop koffie echt nodig? Nee. Moet u de dag beginnen met uw e-mail? Nee. 2. Wat is de trigger? Bedenk welke trigger u aanzet om een bepaalde gewoontehandeling uit te voeren. Als u eerst uw mail checkt, hebt u misschien behoefte aan controle of contact. 3. Wat is de beloning? Misschien checkt u de mail 's morgens omwille van een gevoel van opluchting: 'Gelukkig is er intussen niets ernstigs gebeurd.' Misschien hebt u behoefte aan een gevoel van: 'Ik ben de baas van het universum en nu moet iedereen doen wat ik zeg' wanneer u meteen een reeks mails afvuurt op uw medewerkers. En gaat u koffie halen om de koffie of om het sociale contact? 4. Verander de gewoonte. Bedenk een andere manier om controle uit te oefenen. Doe een paar telefoontjes. Ga even langs bij enkele belangrijke medewerkers. Zolang het maar persoonlijk is. Hebt u enkele medewerkers die weinig op kantoor komen, maak dan een tweede mailadres voor noodgevallen (bv. dringend@bedrijfsnaam.be). Die inbox kunt u dan snel checken bij het binnenkomen. 5. Schrijf de nieuwe gewoonte op. Onderzoek wijst uit dat de beste manier om een gewoonte te veranderen is om de nieuwe gewoonte op te schrijven. Bv: Wanneer (ik op mijn werk aankom), zal ik (eerst langsgaan bij enkele belangrijke medewerkers) omdat ik dan (de dringende zaken meteen kan aanpakken). En dan bent u klaar om de volgende gewoonte te veranderen.Bron: Inc.com