Uniqlo is een tikkeltje anders

Algemeen beeld van een Uniqlo-winkel © GF

Vandaag opent op de Meir in Antwerpen de eerste winkel van Uniqlo in de Benelux. Het Japanse merk is hier nog niet bekend, maar is een directe concurrent van H&M en Zara.

Antwerpen

Voor het van origine Japanse Uniqlo is Antwerpen niet zomaar een vestigingsplaats, maar een belangrijke en invloedrijke modestad. In Europa is Uniqlo al aanwezig in Londen, Parijs, Moskou en Berlijn. In Japan, de VS en China is Uniqlo groot, in Europa is de keten een uitdager.

Oorsprong

Uniqlo staat voor Unique Clothing Warehouse en werd in 1984 opgericht door de nu 66 jaar oude Tadashi Yanai. Inmiddels is Uniqlo onderdeel van de holding Fast Retailing, waaronder ook merken als Princesse Tam-Tam, Theory, J. Brand en Comptoir des Cotonniers vallen. In de loop van de jaren negentig kortte het bedrijf de naam in tot Uniqlo en in 1997 veranderde et ook zijn aanpak: in plaats van kleding van andere merken te verkopen, begon het zelf kleren onder de merknaam Uniqlo te ontwerpen om exclusief in zijn winkels te verkopen.

Eigen merk

Uniqlo is niet de enige kledingretailer die enkel kleding van het eigen merk verkoopt. Het keek de kunst af van The Gap. In Europa doen de ketens als Zara en H&M hetzelfde. Waarin is Uniqlo dan anders? De Duitser Berndt Hauptkorn, sinds 2012 CEO van Uniqlo Europe, verwoordde het zo: “Andere grote ketens hebben voor de democratisering van de mode gezorgd, Uniqlo staat voor de democratisering van kwaliteit.” Het design van Uniqlo is niet heel trendy. Het biedt basiskleren in kwaliteitsstof als kasjmier, zijde en toplinnen en werkt daarvoor samen met gerenommeerde ontwerpers.

Prijs

Uniqlo kan de prijzen laag houden door zich te concentreren op basiskledij en minder snel in te spelen op trends. De Zara’s en H&M’s van deze wereld brengen om de paar weken kledingstukken volgens de jongste mode. Uniqlo doet dat niet, maar werkt met een planning voor het hele jaar. Het kan zijn productie in lagelonenlanden daardoor langer op voorhand boeken. Door pieken te voorkomen en het hele jaar door naar volle capaciteit te werken bij de fabrikanten, zegt Uniqlo efficiënter te zijn. Bovendien beheert Uniqlo zelf de productplanning, het ontwerp, de productie en distributie. Wat verkocht wordt, wordt direct weer bijbesteld.

Innovatie

Uniqlo innoveert ook met de materialen voor de kleding. Dat maakt het bedrijf anders dan de prijsvechters in de textielsector. Uniqlo heeft bijvoorbeeld HeatTech ontwikkeld, een stof die vocht in warmte omzet en luchtzakjes heeft die de warmte vasthoudt. Het materiaal is dun en comfortabel. Dat maakt het mogelijk stijlvolle warme kledij te maken. En het heeft AIRism, een zijdeachtige stof die vocht wegtrekt.

Winkels

Uniqlo wil zijn klanten verrassen met een winkelervaring die hun verwachtingen overstijgt. “De medewerkers moeten in staat zijn onze klanten op de juiste te tonen hoe ze onze producten kunnen combineren om tot outfits te komen waarin ze zich goed voelen”, heet het op de website. Elke morgen oefenen de winkelmedewerkers de interactie met de klant.

Tadashi Yanai

De charismatische Tadashi Yanai is de oprichter van het kledingmerk. Hij leidt zijn bedrijf hands-on en heeft zijn aanpak in de bedrijfscultuur geslepen. Met Fast Retailing wil Yanai in 2020 de grootste retailer ter wereld worden. Dan moet Uniqlo in elk land waar het vestigingen heeft de nummer één worden.

Ad van Poppel

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content