These Days, een toonaangevend Belgisch marketingbureau dat al meer dan tien jaar deel uitmaakt van het Wunderman-netwerk, gaat vanaf vandaag verder als Wunderman Antwerp.
...

These Days, een toonaangevend Belgisch marketingbureau dat al meer dan tien jaar deel uitmaakt van het Wunderman-netwerk, gaat vanaf vandaag verder als Wunderman Antwerp. Het kleinere Brusselse kantoor van These Days wordt Wunderman Brussels, onder leiding van CEO Michael Verschueren, ook bekend van de voetbalclub Anderlecht. Samen vormen de twee vestigingen Wunderman Belgium, dat zich profileert als een kenniscentrum voor creativiteit en innovatie voor de andere kantoren van het Wunderman-netwerk. Dat netwerk telt zo'n 15.000 medewerkers en maakt zelf deel uit van WPP, 's werelds grootste communicatiebedrijf. Vorig jaar nog nam WPP via een van zijn andere merken, het Britse Grey, het Belgische reclamebureau Famous over. Het werd herdoopt tot FamousGrey.Dat These Days werd gekozen als innovatiehub van Wunderman is, is geen toeval. Het bedrijf pakte met creatieve campagnes geregeld prijzen op het reclamefestival Cannes Festival of Creativity en stond in Wunderman bekend voor zijn innovatie, onder meer door de afgelopen jaren start-ups te ondersteunen en hun manier van werken over te nemen. In het Antwerpse kantoor werken 150 mensen, in Brussel 30. Het is de bedoeling dat er op korte termijn in België twintig banen bij komen. "We groeien gezond, maar er zal een groeispurt moeten komen," zegt Erwin Jansen, co-CEO Wunderman Benelux, die geen omzet mag geven wegens de beursnotering van WPP. "Wij worden het vlaggenschip voor innovatie in het Europese netwerk."Toen Erwin Jansen en mede-CEO Gio Canini, die na een managementbuy-out eigenaar waren geworden, These Days in 2007 verkochten, was dat om met een onafhankelijke koers internationaal sterker te staan en beter toegang te krijgen tot buitenlandse klanten. Eigenlijk herhaalt de geschiedenis zich nu, want met de naamsverandering speelt Wunderman Belgium in op de snelle veranderingen in de sector. Nieuwe technologie als artificiële intelligentie, big data en automatisering zorgen ervoor dat marketingbureaus ook steeds meer technologiebedrijven worden, die moeten concurreren met nieuwe spelers."Je ziet dat consultants als Deloitte of Boston Consulting Group nu ook stappen ondernemen op het gebied van communicatie", zegt Erwin Jansen. "Hun geloofwaardigheid is gebaseerd op de massa data die ze verzamelen en de modellen waar ze mee werken. Door ons te aligneren met het netwerk kunnen we alle modellen en technologie van Wunderman naar de Benelux halen en aanbieden aan onze klanten."De consultancybureaus zijn de laatste nieuwkomers op de markt, waar de klassieke reclamebureaus de afgelopen jaren al het gezelschap kregen van digitale bureaus, contentmarketingbureaus en bureaus die zich specialiseren in algoritmes om in een paar seconden advertenties te veilen (realtime bidding) of live communicatie. "Bovendien beginnen bedrijven als Facebook en Google, maar ook partijen in België, steeds meer binnenshuis oplossingen te bedenken," merkt Erwin Jansen. "Het is een enorm drukke markt, die heel diffuus is voor de klant. Onze specialiteit blijft dat we generalisten zijn. Als je naar een socialemediabureau stapt, krijg je natuurlijk een socialemediaoplossing, maar misschien is dat niet de beste aanpak voor je probleem."Door de intrede van technologie kunnen klanten veel beter dan vroeger meten wat de impact van marketingcampagnes is. Tegelijk worden de mogelijkheden in de reclamewereld steeds meer bepaald door grote techbedrijven als Facebook, Amazon, of kleine start-ups. "Als je innovatief wil zijn op Facebook en co, moet je contact hebben met de mensen in Silicon Valley, Seattle of China", legt Erwin Jansen uit. "Via een netwerk krijg je die toegang. Creativiteit blijft voor ons de differentiator, maar hoe lokaal we ook werken, je hebt altijd de impact van het globale."Als senior vice presidents van Wunderman EMEA gaan Jansen en Canini de Belgische innovaties nu uitdagen bij de zusterbureaus in Europa. Twee voorbeelden van zulke innovaties zijn de experimenten met een nieuwe organisatiestructuur geïnspireerd op de werkwijze van start-ups en de intensieve samenwerking met start-ups. Marketingbureaus werken traditioneel met een commerciële en een creatieve afdeling, en een duidelijke hiërarchie. Start-ups hebben een veel vlakkere structuur en werken in korte ontwikkelsprints aan projecten, waarbij ze sterk rekening houden met feedback van klanten. Met een Makers Hub wil Wunderman Belgium die aanpak vertalen naar de reclamewereld. Wunderman Europa is bezig de start-upcultuur structureel in zijn organisatie te verweven via een samenwerking met de Londense incubator Founders Factory. In ons land maakte Wunderman Belgium geld en kantoorruimte vrij voor start-ups uit binnen- en buitenland en van zowel buitenstaanders als eigen medewerkers. "We begeleiden start-ups tot zes maand en geven hun strategisch, creatief, commercieel en technologisch advies," zegt Erwin Jansen. Native Nation is bijvoorbeeld een Belgische start-up die een platform voor beïnvloedersmarketing ontwikkelde. Het Zwitserse Blinkers maakt technologische producten voor fietsers, zoals slimme richtingaanwijzers. Kazi is dan weer een start-up uit de eigen stal. Het bedrijfje koppelt via zijn platform hoogopgeleide afgestudeerden aan werkgevers. Wunderman Belgium van zijn kant wil door de steviger inbedding in het netwerk van Wunderman ook een aantrekkelijker bedrijf worden. De strijd om talentrijke werknemers wordt steeds moeilijker. Potentiële medewerkers voorspiegelen dat ze via het Wunderman-netwerk voor grote klanten op "big stuff" voor buitenlandse klanten kunnen gaan werken, is volgens Erwin Jansen een bijkomende troef in de strijd om talent.