Starter Nanogrid ontwikkelt nieuw energiebeheersysteem

© Photonews
Benny Debruyne
Benny Debruyne Redacteur van Trends

Met de stijgende energiekosten wordt het voor bedrijven nog belangrijker zuinig te zijn. Nanogrid speelt daarop in. Het jonge bedrijf uit Erembodegem mocht meteen de 600 McDonalds-vestigingen in India uitrusten met zijn energietool.

Water en energie zijn duur. Kranen die ‘s nachts blijven lopen, verwarmingsinstallaties die onnodig blijven draaien of lichten die nutteloos branden, zijn kosten die zwaar wegen op een bedrijf. De energieleveranciers en andere bedrijven hebben producten ontwikkeld waarmee ondernemingen hun energieverbruik kunnen meten. Maar Joost De Smedt, die in 2012 Nanogrid oprichtte, vindt die systemen te onnauwkeurig, te duur en te weinig gebruiksvriendelijk. “Bedrijven hebben vaak geen referentiepunt, omdat de tellers het ene jaar in november en het andere in december worden gecontroleerd. Daardoor kun je de resultaten niet echt vergelijken. En vaak merken bedrijven pas dat hun verwarmingsketel verkeerd staat ingesteld wanneer ze hun factuur krijgen. Met ons systeem zien ze dat meteen.”

Nanogrid maakte tabula rasa. Het werkt niet met tellers, maar ontwikkelde een datalogger en software. Joost De Smedt schakelde daarvoor zijn zoon Ywein in. Hij schreef de afgelopen twee jaar de algoritmes waarop de software van Nanogrid draait. Het systeem analyseert de energiegegevens van een bedrijf en stelt die via het webplatform beschikbaar, zodat de klant ze in realtime kan raadplegen op zijn computer, smartphone of tablet. De klant hoeft niets te installeren op zijn computer, maar ziet wel in één oogopslag als het energieverbruik in de een of andere vestiging afwijkt.

In de Belgische vestigingen van Ava Papierwaren en Holiday Inn staat al een toestelletje van Nanogrid dat het verbruik van water, elektriciteit en gas meet. En het jonge bedrijf mocht meteen de 600 McDonalds-vestigingen in India uitrusten met zijn tool.

McDonalds India

De software van Nanogrid vertrekt zo veel mogelijk van de vragen van de markt en van de prijs die bedrijven aan zo’n dienst willen spenderen. “Bedrijven zijn bereid 2 tot 3 procent van hun energiefactuur te betalen”, zegt Joost De Smedt. “We werken met maandabonnementen met een looptijd van drie jaar, die ongeveer 60 à 70 euro per maand kosten. Daarbij komen de eenmalige kosten om het Nanogrid-systeem te installeren; die kunnen variëren van 500 tot 2000 euro. Onze concurrenten zijn heel wat duurder.”

De Smedt had met Cosinus Phi al een bedrijf dat actief is in energiebeheeradvies. Daar heeft hij zijn kennis over de markt opgedaan. Het bedrijf installeerde onder meer zonnepanelen en kwam in moeilijkheden nadat die markt instortte. Het bleef overeind dankzij onderhoudscontracten voor enkele installaties, en maakt nu een doorstart als installateur van de Nanogrid-toestellen.

Vraag naar het product is er in elk geval. De Smedt krijgt geregeld telefoon uit China, maar die boot houdt hij nog af. “Ik wil eerst goed presteren in Europa en India. Ons bedrijf zit nog in een leerfase en we moeten onze organisatie nog beter uitbouwen.” Dat de Aalstenaar McDonalds India als klant binnenhaalde, was niet gepland. “Onze Nanogrid-toestellen worden geassembleerd in India. Het bedrijf waarmee we daar samenwerken, stelde voor de toestellen te installeren bij McDonald’s.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content