1. Beloon uzelf. U beloont uzelf natuurlijk niet met een frietje of een lekkere reep chocolade, maar verwen uzelf met iets wat het trainen stimuleert. Denk bijvoorbeeld aan een massage, nieuwe sportschoenen, een mp3-speler om muziek te luisteren tijdens het rennen, of een gezonde salade.

2. Wees realistisch. Verwacht niet meteen dat u een marathon kunt lopen. Stel realistische doelen en kijk naar andere factoren dan alleen de afstand. Bijvoorbeeld: rust uit bij steken in de zij, verbeter uw techniek, versterk uw spieren met krachttraining.

3. Houd een dagboekje bij. Noteer alle dagen waarop u hardloopt; met tijden, afstanden en gevoel erbij. Het is leuk om na een tijdje uw vorderingen te bekijken. U zult een stijgende lijn ontdekken en denken: ik doe het niet voor niets.

4. Laat u steunen. Vraag een vriend(in), trainer, huisarts of buurvrouw u te steunen. Het werkt motiverend als iemand net zo enthousiast is als u.

5. Wees voorbereid. Zorg ervoor dat uw spullen altijd klaar liggen, zodat u geen uitvluchten kunt bedenken. Vieze sportkleding of slechte schoenen kunnen een excuus zijn om op de zetel te blijven zitten.

Bron: Gezondheidsnet.be

1. Beloon uzelf. U beloont uzelf natuurlijk niet met een frietje of een lekkere reep chocolade, maar verwen uzelf met iets wat het trainen stimuleert. Denk bijvoorbeeld aan een massage, nieuwe sportschoenen, een mp3-speler om muziek te luisteren tijdens het rennen, of een gezonde salade. 2. Wees realistisch. Verwacht niet meteen dat u een marathon kunt lopen. Stel realistische doelen en kijk naar andere factoren dan alleen de afstand. Bijvoorbeeld: rust uit bij steken in de zij, verbeter uw techniek, versterk uw spieren met krachttraining. 3. Houd een dagboekje bij. Noteer alle dagen waarop u hardloopt; met tijden, afstanden en gevoel erbij. Het is leuk om na een tijdje uw vorderingen te bekijken. U zult een stijgende lijn ontdekken en denken: ik doe het niet voor niets. 4. Laat u steunen. Vraag een vriend(in), trainer, huisarts of buurvrouw u te steunen. Het werkt motiverend als iemand net zo enthousiast is als u. 5. Wees voorbereid. Zorg ervoor dat uw spullen altijd klaar liggen, zodat u geen uitvluchten kunt bedenken. Vieze sportkleding of slechte schoenen kunnen een excuus zijn om op de zetel te blijven zitten. Bron: Gezondheidsnet.be