Het Nederlandse PAL-V plant eind volgend jaar een vliegende auto op de markt te brengen. Eerst komt er een limited edition met een prijskaartje van 499.000 euro, later volgt een democratischer geprijsd instapmodel van 299.000 euro. Volgens PAL-V zijn de eerste bestelbonnen al ondertekend. Een specifiek probleem met zo'n vervoersmiddel is de verzekering. De Roeselaarse verzekeringsmakelaar Nuytten kwam met een oplossing. "Een dergelijke polis is niet standaard te vinden omdat het om twee verschillende risico's gaat", zegt Bernard Nuytten, die samen met zijn broer Eric de derde generatie vertegenwoordigt van de verzekeraar. "Bovendien is een autoverzekering een nationale aangelegenheid, terwijl een luchtvaartverzekering internationaal geldt."
...

Het Nederlandse PAL-V plant eind volgend jaar een vliegende auto op de markt te brengen. Eerst komt er een limited edition met een prijskaartje van 499.000 euro, later volgt een democratischer geprijsd instapmodel van 299.000 euro. Volgens PAL-V zijn de eerste bestelbonnen al ondertekend. Een specifiek probleem met zo'n vervoersmiddel is de verzekering. De Roeselaarse verzekeringsmakelaar Nuytten kwam met een oplossing. "Een dergelijke polis is niet standaard te vinden omdat het om twee verschillende risico's gaat", zegt Bernard Nuytten, die samen met zijn broer Eric de derde generatie vertegenwoordigt van de verzekeraar. "Bovendien is een autoverzekering een nationale aangelegenheid, terwijl een luchtvaartverzekering internationaal geldt." Nuytten ontwikkelde een nieuw verzekeringsproduct en kreeg van PAL-V de wereldwijde exclusiviteit om al zijn vliegende auto's te verzekeren. De oplossing vond Bernard Nuytten via een samenwerking met Lloyd's of London, een markt waar verzekeraars en vertegenwoordigers van hun klanten elkaar ontmoeten en contracten sluiten. Lloyd's is vooral bekend van scheepvaartverzekeringen, maar het heeft ook een traditie in de lucht- en de ruimtevaart. Zo staat de verzekering van de eerste maanlanding op zijn palmares. Nuytten werd in 2015 als eerste Belgische makelaar erkend als Lloyd's broker. Vorig jaar volgde de erkenning als coverholder. "Als broker hebben we toegang tot Lloyd's en kunnen we als makelaar met elk van de Lloyd's-syndicaten werken. Als coverholder kunnen we in naam en voor rekening van Lloyd's risico's tariferen, accepteren, polissen uitgeven enzovoort. Als coverholder handelen we alsof we de verzekeraar zelf zijn", legt algemeen directeur Filip Vandeputte uit. Hij maakte na een carrière van meer dan 25 jaar bij Aviabel, een specialist in luchtvaartverzekeringen, midden vorig jaar de overstap naar Nuytten Verzekeringen. Dankzij de samenwerking met Lloyd's kan Nuytten zich profileren als verzekeraar van complexe risico's in de industrie en in nichemarkten zoals de luchtvaart. "We hebben de ambitie te groeien in de luchtvaartsector. We mogen taxeren tot 70 miljoen dollar. Jammer genoeg zijn er geen Belgische luchtvaartmaatschappijen meer. We mikken nu op helikopterbedrijven, vliegclubs, verhuurbedrijven van zakenjets, ballonvaarders en dus ook vliegende auto's", stelt Filip Vandeputte. De familie Nuytten is al decennia een referentie in de West-Vlaamse verzekeringswereld. Het verhaal van Nuytten Verzekeringen begon kort na de Tweede Wereldoorlog. Grootvader Joseph Nuytten, leraar aan het college van Roeselare, trok in zijn vrije tijd de boer op om autoverzekeringen te slijten. "De auto was nog niet zo sterk ingeburgerd en een autoverzekering was nog niet verplicht", vertelt Eric Nuytten junior. Eerst lag de focus op particulieren. Zoon Eric Nuytten senior richtte de blik op kmo's en de lokale industrie. Intussen zijn heel wat transport-, voedings-, veevoeder- en metaalconstructiebedrijven uit de ruime regio kind aan huis bij Nuytten Verzekeringen. "Door een golf van fusies en overnames is het aanbod op de Belgische verzekeringsmarkt eenheidsworst geworden. Heel wat producten zijn identiek", legt Eric Nuytten uit. "Daarom zijn wij almaar meer actief op de Europese markt. Zo hebben we van de bankentoezichthouder FSMA de erkenning gekregen in Europa rechtstreeks op te treden, dus niet via een netwerk. Dat biedt ons de mogelijkheid nieuwe producten te ontwikkelen, die aangepast zijn aan de noden van de klant. We doen ook meer dan een klassieke makelaar, we spiegelen ons aan het concept van 'onderschrijver' naar Nederlands model. Dat betekent dat we niet enkel instaan voor de verkoop, maar ook voor de afhandeling van de schade. Dat geeft ons een veel grotere autonomie en maakt het mogelijk korter op de bal te spelen." De consolidatiegolf in de verzekeringssector is nog aan de gang, maar de familie Nuytten is vastbesloten een onafhankelijke koers te blijven varen. "We hebben al overnamevoorstellen gekregen, maar we zijn echt niet geïnteresseerd. Integendeel, we sluiten niet uit dat we zelf een acquisitie doen. In de markt zien we jammer genoeg dat veel verzekeringsmakelaars te lang wachten om hun portefeuille te verkopen. We zullen dus niet om het even wat kopen", benadrukt Eric Nuytten. "We kijken in de eerste plaats uit naar spelers met een sterke klantenbasis, met een belangrijke portefeuille in de bedrijfswereld en die bestuurbaar zijn vanuit Roeselare."