1. Creëer duidelijkheid. Elke medewerker heeft recht op duidelijkheid over wat u van hem of haar verwacht. Creëert u duidelijkheid als leidinggevende? Doe de test. Geef uw medewerkers een blanco blad papier en vraag hen zo concreet mogelijk te noteren wat u van hen verwacht. Zo ziet u onmiddellijk waar u in duidelijkheid moet bijsturen.
2. Traceer de leerbehoeften. Bepaal daarna wat uw medewerkers moeten kennen en kunnen om resultaat te halen. Waar zitten hun tekorten en groeimogelijkheden? Bekijk samen hoe u hun talent nog kunt versterken en hoe u ontbrekende kennis en kunde opvangt. Leg dat neer in een persoonlijk opleidingsplan.
3. Begeleid uw medewerkers. Begeleid en coach de medewerker in het leerproces. Geef ook regelmatig feedback.
4. Evalueer. Pas als alle vorige stappen zijn genomen, plant u een beoordelingsgesprek in. U bekijkt de status nu, vergelijkt die met de beginbalans en observeert waar en hoe er vooruitgang is geboekt.
5. Werk aan ontwikkeling. In een ontwikkelplan denkt u na over wat de toekomst brengt voor uw medewerkers en welke competenties ze dan nodig zullen hebben.

Bron: Rudi Cranshoff - Kluwer Opleidingen

1. Creëer duidelijkheid. Elke medewerker heeft recht op duidelijkheid over wat u van hem of haar verwacht. Creëert u duidelijkheid als leidinggevende? Doe de test. Geef uw medewerkers een blanco blad papier en vraag hen zo concreet mogelijk te noteren wat u van hen verwacht. Zo ziet u onmiddellijk waar u in duidelijkheid moet bijsturen. 2. Traceer de leerbehoeften. Bepaal daarna wat uw medewerkers moeten kennen en kunnen om resultaat te halen. Waar zitten hun tekorten en groeimogelijkheden? Bekijk samen hoe u hun talent nog kunt versterken en hoe u ontbrekende kennis en kunde opvangt. Leg dat neer in een persoonlijk opleidingsplan. 3. Begeleid uw medewerkers. Begeleid en coach de medewerker in het leerproces. Geef ook regelmatig feedback. 4. Evalueer. Pas als alle vorige stappen zijn genomen, plant u een beoordelingsgesprek in. U bekijkt de status nu, vergelijkt die met de beginbalans en observeert waar en hoe er vooruitgang is geboekt. 5. Werk aan ontwikkeling. In een ontwikkelplan denkt u na over wat de toekomst brengt voor uw medewerkers en welke competenties ze dan nodig zullen hebben. Bron: Rudi Cranshoff - Kluwer Opleidingen