De musicalgroep Music Hall is op zoek naar coöperanten die aandelen willen kopen in de nieuwe coöperatieve vennootschap Musical Rainbows. De coöperatie hoopt bijna 5 miljoen euro te verzamelen om te investeren in de culturele producties van Music Hall. Ook operationele samenwerkingen met partners als Studio 100, het Béjart Ballet en de operaprojecten van Franco Dragone, uit wiens brein Cirque du Soleil is ontsproten, staan gepland.
...

De musicalgroep Music Hall is op zoek naar coöperanten die aandelen willen kopen in de nieuwe coöperatieve vennootschap Musical Rainbows. De coöperatie hoopt bijna 5 miljoen euro te verzamelen om te investeren in de culturele producties van Music Hall. Ook operationele samenwerkingen met partners als Studio 100, het Béjart Ballet en de operaprojecten van Franco Dragone, uit wiens brein Cirque du Soleil is ontsproten, staan gepland. De oprichters van de nieuwe cvba zijn Music Hall, Koinon, de holding van de familie De Nolf, en Live Entertainment Foundation, een stichting die musicals in Vlaanderen wil promoten. De zaakvoerder van de coöperatieve wordt Rik Duyck, een voormalig lid van het directiecomité van Crelan en ex-bestuurder bij Musical van Vlaanderen. Het initiatief heeft zijn wortels in de financieringsbehoeften van de culturele ondernemer Geert Allaert. Met Music Hall zet hij al drie decennia grootschalige musicalproducties op touw. Het zijn per definitie massaspektakels, maar het commerciële succes is wisselend. Naar Ben X kwamen bijvoorbeeld minder dan 30.000 toeschouwers kijken, terwijl Les Misérables 382.000 mensen lokte. Daardoor was de musicalproducent tot nu afhankelijk van subsidies. Maar bij de toekenning ervan vielen de musicals van Music Hall soms uit de boot, omdat ze "te commercieel" waren. Die afhankelijkheid verandert. Sinds 1 februari is de taxshelter operationeel voor de podiumkunsten. Die fiscale stimulans gaf eerder de filmindustrie in ons land een boost. "Ik ben blij dat ik eindelijk afstand kan nemen van de willekeur in het subsidiëringssysteem", zegt Allaert. "Dit creëert voor ons een momentum. In vergelijking met Duitsland of de Verenigde Staten is Vlaanderen te klein om er grootschalige musicals op eigen kracht te produceren. Met de taxshelter kunnen we onze productiekosten met 34 procent verminderen. Dit is een gamechanger." Bedrijven die hun winst investeren in een cultureel project krijgen een fiscaal voordeel. In plaats van belasting te betalen kunnen investeerders een rendement van naar schatting 10 procent boeken. Die toverformule heeft wel beperkingen. Zo mag een investering via de taxshelter maximaal een derde van de productiekosten van een productie bedragen. De producent moet 70 procent van zijn kosten in België maken. "We hopen dit jaar 7 tot 8 miljoen euro via de taxshelter bij elkaar te brengen", zegt Allaert. Daar wil Musical Rainbows nog eens bijna 5 miljoen euro naast leggen. Dat geld moet onder meer mogelijk maken dat producties ook een internationaal verlengstuk krijgen. De opgestarte coöperatie fungeert eigenlijk als een investeringsfonds om de culturele producties van Music Hall mee te financieren. Als die producties internationaal doorbreken, heeft Allaert middelen voor nieuwe producties. De coöperanten krijgen een jaarlijks dividend. Dat bedraagt enkele procenten en is belastingvrij. Bovendien krijgt een coöperant van Musical Rainbows per aandeel ook een zitje bij de avant-premières van de producties die de coöperatieve steunt. Dat is het culturele rendement van hun investering. "We willen niet zomaar wat investeerders verzamelen", zegt Allaert. "Voor ons gaat het erom fans te vinden die deelgenoot en medevennoot willen worden van iets wat ze graag zien. Een voetballiefhebber die kunsten haat, behoort niet tot onze doelgroep." De musical Chaplin, de musical wordt de eerste productie die Musical Rainbows mee financiert.