Marketeers verwachten kwart meer budget

© belga

Terwijl de consument sceptisch blijft, zijn de marketeers de afgelopen dertien jaar nooit zo optimistisch geweest over hun vooruitzichten als nu, zo blijkt uit de Jaarlijkse Marketingenquête.

Voor de dertiende keer peilde The House of Marketing bij 347 marketeers naar de staat van marketing en naar de marketingtrends in ons land. Voor het komende jaar hebben de marketingmensen extreem veel vertrouwen en zijn ze zeer optimistisch. De marketing confidence index staat voor 2016 op 20, het hoogst peil ooit sinds de start van het onderzoek. Toch stond de index voor het consumentenvertrouwen in december vorig jaar op -3. De discrepantie tussen het vertrouwen van de marketeer en dat van de consument is heel groot, vergeleken met voorgaande jaren. Het vertrouwen van de marketeers uit zich door de verwachting in 2016 tot bijna een kwart meer budget ter beschikking te krijgen en meer mensen te kunnen aantrekken voor de marketingteams (een stijging van 16%).

Automatisering

Waar gaan dat geld en die extra mankracht naar toe? Onder meer naar marketingautomatisering. 37 procent van de respondenten zegt nu al automatiseringssoftware voor marketing in huis te hebben. Met die software kunnen bedrijven de relaties met hun klanten verbeteren, legt Karolien Van Helden van The House of Marketing uit. “Je kan relevante boodschappen op het juiste moment op de juiste plaats naar de juiste consumenten sturen. Je kan zelfs voorspellingen doen over het consumentengedrag.”

Dat meer dan een derde al software voor marketingautomatisering heeft, vindt Van Helden een verrassing, maar bij navraag bleek dat de respondenten onder marketingautomatisering ook al ingeburgerde instrumenten verstaan zoals e-mail, een softwaretool om de sociale media te monitoren of CRM-software om de klantenrelaties te beheren. “Iedereen zou met CRM bezig moeten zijn”, merkt Van Helden op. “Wie zien ook dat de bedrijven vooral bezig zijn met first party data, gegevens over de directe klanten.” Volgens Van Helden zouden bedrijven verder moeten gaan en ook gegevens over indirecte klanten moeten aankopen of huren. “Dat doen er ze echter amper. Ze vissen allemaal in dezelfde vijver.” Bedrijven zouden bijvoorbeeld beter kunnen bijhouden wie hun website bezoekt en wat de bezoekers interesseert. “Het komt er dan op neer ervoor te zorgen dat die persoon zijn gegevens achterlaat, zodat marketeers meer gericht kunnen werken, leads kunnen zoeken en de echte prospecten kunnen identificeren.”

Ad Van Poppel

Groter accent op de verkoop

Wat zijn dit jaar de belangrijkste strategische objectieven van de marketingafdeling? Zorgen voor meer verkoop of andere conversies staat met 55 procent van de antwoorden boven klassieke marketingdoelen als de merkbekendheid verhogen (36%), producten of diensten promoten (28%), getrouwheid verhogen (21%) en merkperceptie beïnvloeden (20%). De helft van de respondenten zegt dat marketingtechnologie het gemakkelijker maakt om marketing en verkoop efficiënter te maken. Vroeger waren marketing en verkoop meer gescheiden. Marketing moet er nu meer dan vroeger mee voor zorgen dat het verkoopteam prospecten oplevert en ertoe bijdragen dat die prospecten ook klanten worden.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content