Een sportieve hybride uit Luik

Een sportieve hybride uit Luik
© Raphaël Demaret

Een Luiks bedrijf levert het koetswerk van de hybride Imperia, maar de gietvormen komen uit Noord-Frankrijk. De elegante Imperia valt op door zijn retrolijn en fraaie welvingen. © Raphaël Demaret

De ophanging met dubbele, boven elkaar liggende driehoeken is geïnspireerd op raceauto's. Het buisvormige chassis wordt nu nog in Luik gemaakt, maar op termijn wil de kmo met onderaannemers werken. © Raphaël Demaret

Het bijzonderste kenmerk van de Imperia is de hybride motor. Een verbrandingsmotor en een elektrische motor leveren samen een vermogen dat niet moet onderdoen voor een Porsche. © Raphaël Demaret

Deze Engelse elektrische motor heeft 60 kilometer autonomie en levert een vermogen van 150 pk. De bestuurder kan kiezen of hij de elektrische of verbrandingsmotor gebruikt, afhankelijk van het traject © Raphaël Demaret

Deze verbrandingsmotor is een BMW-PSA 1,6 liter turbobenzinemotor met directe injectie (200 pk), dezelfde die in de krachtigste Mini's zit. © Raphaël Demaret

De lithium-polymeerbatterijcellen (95 kilo) komen uit Zuid-Korea. De bestuurder kan ze thuis in 4 uur opladen aan een gewoon stopcontact. Dat levert een kostprijs van 1,6 cent per kilometer op. © Raphaël Demaret

De pre-industriële wagen is het resultaat van tienduizenden uren onderzoek en ontwikkeling. De eerste 50 exemplaren worden grotendeels met de hand gemaakt en kosten 124.900 euro. © Raphaël Demaret