Trends Voordelen
Shop
Abonneer
Trends Z
Beleggen
Beleggen Live
Adviezen voor beleggen
Beleggen voor beginners
Chat Trends Beleggen
Onze portefeuille
Checklists
Brusselse aandelen
Internationale aandelen
Obligaties
Opties, derivaten & grondstoffen
Cryptomunten
Belastingaangifte
Nieuws
Ondernemen
Starter van de week
Macro-economie & beleid
Inspiratie
Duurzaamheid
Clever Together
AI innovators
Kern van de zaak
Geld en Immo
Belastingaangifte
Immo
Vastgoedgids
Sparen
Belastingen
Pensioen
Consumeren
Verzekeren
Rechten
Investeren
Opinie
Events
CFO of the Year
Trends Gazellen
Trends Impact Awards
Trends Investment Summit Benelux
Trends Winter University
Video
Podcasts
Trends Z
Beleggen
Belastingaangifte
Nieuws
Geld en Immo
Opinie
Events
Abonneer
Trends Z
Beleggen Live
Adviezen voor beleggen
Beleggen voor beginners
Chat Trends Beleggen
Onze portefeuille
Checklists
Brusselse aandelen
Internationale aandelen
Obligaties
Opties, derivaten & grondstoffen
Cryptomunten
Beleggen
Belastingaangifte
Ondernemen
Starter van de week
Macro-economie & beleid
Inspiratie
Duurzaamheid
Clever Together
AI innovators
Kern van de zaak
Nieuws
Belastingaangifte
Immo
Vastgoedgids
Sparen
Belastingen
Pensioen
Consumeren
Verzekeren
Rechten
Investeren
Geld en Immo
Opinie
CFO of the Year
Trends Gazellen
Trends Impact Awards
Trends Investment Summit Benelux
Trends Winter University
Events
Video
Podcasts
Trends Voordelen
Shop
Abonneer
Nieuws
De Belgische compressoren van de A380
© Raphael Demaret
Benny Debruyne
Redacteur van Trends
Redacteur van Trends
05-11-2012, 11:45
Bijgewerkt op: 20-07-2022, 07:16
2
min leestijd
Een lagedrukcompressor (in kleur) bevat 3 grote onderdelen: de trommel, de statoren en de bewegende schoepen. De schoepen jagen lucht naar de lagedrukcompressor en naar de straalpijp achterin de motor
© Raphael Demaret
De lasser moet tussen 2 ringen vaste schoepen assembleren die samen de stator vormen. Het vereiste basisstuk voor een lagedrukcompressor van een A380 weegt 350 kg en meet ongeveer 1,5 meter.
© Raphael Demaret
Frezen kan complexe vormen tot stand brengen. Een bekend voorbeeld zijn de inkepingen in de turbineschijf met de grote schoepen die zichtbaar zijn aan de motorinlaat.
© Raphael Demaret
De operator braamt de trommel af. Dat betekent dat oneffenheden worden verwijderd. Die manuele klus kan uren duren.
© Raphael Demaret
Met driedimensionale controles worden de turbineschijf en de onderdelen van de compressor onderzocht. Het onderdeel gaat op een werkbank waar een robot de complexe vorm van de componenten onderzoekt.
© Raphael Demaret
Het materiaal wordt nu onderzocht op scheurtjes. De operator spuit een fluorescerende vloeistof op de stukken en brengt de stukken onder uv-licht om er zich van te vergewissen dat er geen probleem is.
© Raphael Demaret
Zodra alle onderdelen klaar liggen (trommel, statoren, turbineschijf, schroefwerk, verbindingen), kan het assembleren beginnen. Dat gebeurt manueel, in minder dan een dag.
© Raphael Demaret
Hier wordt de lagedrukcompressor nagebalanceerd. Zo nodig zal, net als bij het uitbalanceren van een autoband, een beetje extra gewicht een onevenwicht compenseren.
© Raphael Demaret
Fout opgemerkt of meer nieuws?
Meld het hier
Partner Content