Trends Voordelen
Shop
Abonneer
Trends Z
Beleggen
Beleggen Live
Adviezen voor beleggen
Beleggen voor beginners
Chat Trends Beleggen
Onze portefeuille
Brusselse aandelen
Internationale aandelen
Obligaties
Opties, derivaten & grondstoffen
Cryptomunten
Beleggers Challenge
Ondernemen
Start-ups
Kern van de zaak
Duurzaam ondernemen
Clever Together
Geld & Immo
Immo
Vastgoedgids Herfst 2025
Sparen
Belastingen
Pensioen
Consumeren
Verzekeren
Rechten
Investeren
Events
Trends Manager van het Jaar
Trends Gazellen
Trends Investment Summit Benelux
Trends Winter University
Trends CFO of the Year
Trends Impact Awards
Trends Summer University
Opinie
Video
Podcasts
Trends Z
Beleggen
Beleggers Challenge
Ondernemen
Geld & Immo
Events
Opinie
Abonneer
Trends Z
Beleggen Live
Adviezen voor beleggen
Beleggen voor beginners
Chat Trends Beleggen
Onze portefeuille
Brusselse aandelen
Internationale aandelen
Obligaties
Opties, derivaten & grondstoffen
Cryptomunten
Beleggen
Beleggers Challenge
Start-ups
Kern van de zaak
Duurzaam ondernemen
Clever Together
Ondernemen
Immo
Vastgoedgids Herfst 2025
Sparen
Belastingen
Pensioen
Consumeren
Verzekeren
Rechten
Investeren
Geld & Immo
Trends Manager van het Jaar
Trends Gazellen
Trends Investment Summit Benelux
Trends Winter University
Trends CFO of the Year
Trends Impact Awards
Trends Summer University
Events
Opinie
Video
Podcasts
Trends Voordelen
Shop
Abonneer
Nieuws
De Belgische compressoren van de A380
© Raphael Demaret
Benny Debruyne
Redacteur van Trends
Redacteur van Trends
05-11-2012, 11:45
Bijgewerkt op: 20-07-2022, 07:16
2
min leestijd
Een lagedrukcompressor (in kleur) bevat 3 grote onderdelen: de trommel, de statoren en de bewegende schoepen. De schoepen jagen lucht naar de lagedrukcompressor en naar de straalpijp achterin de motor
© Raphael Demaret
De lasser moet tussen 2 ringen vaste schoepen assembleren die samen de stator vormen. Het vereiste basisstuk voor een lagedrukcompressor van een A380 weegt 350 kg en meet ongeveer 1,5 meter.
© Raphael Demaret
Frezen kan complexe vormen tot stand brengen. Een bekend voorbeeld zijn de inkepingen in de turbineschijf met de grote schoepen die zichtbaar zijn aan de motorinlaat.
© Raphael Demaret
De operator braamt de trommel af. Dat betekent dat oneffenheden worden verwijderd. Die manuele klus kan uren duren.
© Raphael Demaret
Met driedimensionale controles worden de turbineschijf en de onderdelen van de compressor onderzocht. Het onderdeel gaat op een werkbank waar een robot de complexe vorm van de componenten onderzoekt.
© Raphael Demaret
Het materiaal wordt nu onderzocht op scheurtjes. De operator spuit een fluorescerende vloeistof op de stukken en brengt de stukken onder uv-licht om er zich van te vergewissen dat er geen probleem is.
© Raphael Demaret
Zodra alle onderdelen klaar liggen (trommel, statoren, turbineschijf, schroefwerk, verbindingen), kan het assembleren beginnen. Dat gebeurt manueel, in minder dan een dag.
© Raphael Demaret
Hier wordt de lagedrukcompressor nagebalanceerd. Zo nodig zal, net als bij het uitbalanceren van een autoband, een beetje extra gewicht een onevenwicht compenseren.
© Raphael Demaret
Fout opgemerkt of meer nieuws?
Meld het hier
Partner Expertise