Fausto Zanetton werkte na zijn MBA aan de London Business School meer dan tien jaar als zakenbankier in de Britse hoofdstad, voor hij er zelf een bedrijf begon. In 2015 richtte hij Tifosy op. Het zakenidee achter de start-up is dat de trouwe schare fans van sportclubs - 'tifosi' in het Italiaans - misschien wel meer willen doen dan hun club aanmoedigen vanop de tribunes. Via het platform van Tifosy kunnen ze investeren in aandelen, obligaties of gewoon geld geven voor een clubmuseum, een nieuwe tribune of ander project. Voor sportclubs is Tifosy een nieuw kanaal om geld op te halen.
...

Fausto Zanetton werkte na zijn MBA aan de London Business School meer dan tien jaar als zakenbankier in de Britse hoofdstad, voor hij er zelf een bedrijf begon. In 2015 richtte hij Tifosy op. Het zakenidee achter de start-up is dat de trouwe schare fans van sportclubs - 'tifosi' in het Italiaans - misschien wel meer willen doen dan hun club aanmoedigen vanop de tribunes. Via het platform van Tifosy kunnen ze investeren in aandelen, obligaties of gewoon geld geven voor een clubmuseum, een nieuwe tribune of ander project. Voor sportclubs is Tifosy een nieuw kanaal om geld op te halen.Zo geeft de Italiaanse voetbalploeg Frosinone via Tifosy een sportobligatie met een looptijd van vijf jaar uit. De campagne loopt nog tot 4 februari en heeft al meer dan een miljoen euro opgebracht. Als het beoogde doel van anderhalf miljoen euro voor de einddatum wordt gehaald, wordt de kapitaalronde vroeger afgesloten. De club, die nu in de Serie B (de Italiaanse tweede klasse) speelt, geeft de voorlopig 193 investeerders vijf jaar lang 5 procent intrest in cash plus 3 procent in krediet dat investeerders op de club kunnen spenderen - in totaal 8 procent intrest dus. "We willen van de obligaties die we uitgeven een eigen beleggingscategorie maken, zodat mensen bijvoorbeeld kunnen zeggen dat ze daar 5 procent van hun beleggingsportefeuille aan besteden," zegt de oprichter en CEO Fausto Zanetton. Naast die sportobligaties heeft Tifosy nog twee financiële producten. Clubs kunnen via Tifosy ook aandelen verkopen aan hun fans en investeerders. Voorlopig zijn er nog geen clubs die via Tifosy aandelen hebben uitgegeven, maar de start-up haalde via zijn eigen platform wel zelf 1,3 miljoen pond op. Dat kapitaal kwam boven op de tweeënhalf miljoen pond die Zanetton, Vialli en nog twee mede-oprichters zelf investeerden en ophaalden in hun netwerk.En dan zijn er nog de gewone crowdfundingcampagnes, waarbij een club geld ophaalt. De Londense club Fulham, actief in de Championship (de Engelse tweede klasse), haalde bijvoorbeeld 109.676 pond op bij 941 'fan-investeerders' voor een standbeeld voor een van hun oude sterspelers.Die crowdfundingactiviteit bouwt Tifosy vanaf dit jaar wel af. Het bedrijf heeft vorig jaar een licentie gekregen van de Britse regulator Financial Conduct Authority (FCA) om obligatieleningen en aandelen voor sportclubs te verhandelen. "Omdat we als platform nu vooral financiële campagnes doen, hebben we ons geherpositioneerd als een 'sportinvesteringsplatform'. Zo vermijden we verwarring met klassieke crowdfundingcampagnes," zegt Fausto Zanetton. "Zulke campagnes halen gemiddeld 50 tot 100 pond per investeerder op en zijn niet gereguleerd. Onze financiële campagnes hebben een gemiddelde van 2500 tot 5000 pond per investeerder. Dat is wel een echte investering. Daarom moet het voor clubs en investeerders duidelijk zijn dat onze kapitaalrondes niet zoals een Kickstarter-campagne zijn, maar meer vergelijkbaar zijn met een mini-IPO (geld ophalen bij het grote publiek zonder echte beursnotering, nvdr.) of met de uitgifte van obligaties." Tifosy vervult daarbij de rol van financieel adviseur voor de club, is het bedrijf achter het platform waarbij clubs en investeerders worden samengebracht en neemt ook de marketing uit handen van de sportclub. Door zijn Britse licentie kan Tifosy voor clubs uit de hele Europese Unie werken. Althans tot de brexit een feit is. Daarna moet het bedrijf mogelijk elders in de EU een kantoor openen.Voorlopig richt Tifosy zich vooral op verenigingen in het Verenigd Koninkrijk en Italië, maar Duitsland en Frankrijk volgen. Dat neemt niet weg dat clubs uit de hele EU het platform nu al kunnen gebruiken. Het Nederlandse VVV-Venlo haalde via Tifosy al geld op voor een nieuwe fanzone. Belgische clubs hebben via Tifosy nog geen geld opgehaald. Tifosy koos Londen als uitvalsbasis vanwege het netwerk dat de oprichters er hebben, maar vooral omdat de stad de juiste mengeling van kapitaal, business en klanten biedt. "Je hebt iets nodig om op te vallen," zegt Fausto Zanetton, die onlangs een presentatie gaf voor Belgische start-ups die in Londen waren met het acceleratieprogramma Boost Me van Netwerk Ondernemen. "Hier heb je de Premier League en de Championship. Clubs uit de Championship hebben het platform al gebruikt. Als ook een club uit de Premier League dat doet, is dat de beste reclame om elders in Europa sportclubs te overtuigen." De start-up heeft twaalf mensen in dienst. " De kerntechnologie houden we in huis", legt de Limburgse Londenaar uit. "Veel waarde zit in het wettelijke kader dat we hebben gebouwd om ervoor te zorgen dat mensen van overal ter wereld kunnen investeren in een club in het Verenigd Koninkrijk. Nu moeten we meer volume krijgen, meer deals." Voorlopig zijn zo'n twintig deals afgerond. Zanetton hoopt dit jaar zijn eerste overeenkomst te sluiten met een ploeg uit de hoogste afdeling van het Engelse of Italiaanse voetbal, respectievelijk de Premier League en de Serie A. "Het doel voor dit jaar is vijf tot tien kapitaalrondes van meerdere miljoenen. Op middellange termijn moet elke club die kapitaal nodig heeft - zowel aandelen als obligatieleningen - aan ons denken", hoopt Zanetton. Clubs die geld ophalen via het platform staan een percentage van het opgehaalde bedrag af aan Tifosy. "Dat percentage is vergelijkbaar met wat klassieke investerings- of crowdfundingplatformen aanrekenen", zegt Zanetton. "We hebben geen grote marketingkosten. De clubs duwen het project door hun kanaal, mensen komen terecht op ons platform en gaan door de verkooptrechter." Daardoor kan de start-up concurrentiële lonen geven aan werknemers, wat niet vanzelfsprekend is in een stad waar duizenden start-ups strijden om goed personeel. Onder meer steeds meer mensen die de banksector de rug hebben toegekeerd, gaan in start-ups aan de slag. De naam van een van de mede-oprichters van Fausto Zanetton, die wortels in Italië heeft, is overigens wellicht een marketingcampagne op zich. De Italiaanse spits Gianluca Vialli was in de jaren negentig een topspeler bij Juventus en Chelsea. Hij werkte ook een tijd als trainer. Nu is hij voetbalanalist bij tv-zender Sky Italia. "Hij is de Gary Lineker van Italië", stelt Fausto Zanetton met een verwijzing naar de Engelse topspits die nu als sportjournalist het Engelse voetbalprogamma Match of the Day presenteert en 6,8 miljoen volgers heeft op Twitter . "Gianluca Vialli werkt twee dagen per week met ons. Ik leerde hem kennen op een event en we bleven contact houden. We werkten samen aan het businessmodel, hij is lid van de raad van bestuur en heeft veel strategische inbreng."