Laurentine Van Landeghem legt uit: van blog tot kledingmerk

© GF

Laurentine Van Landeghem begon tijdens haar studie met een modeblog. Die had zo veel succes dat ze van haar blog een winkel maakte. Twee jaar later lokt haar modeshow 1500 betalende bezoekers en droomt ze van een heuse keten.

Bloggen over mode

Laurentine Van Landeghem (23) richtte Clouds of Fashion in 2013 op, maar de basis ervan legde ze toen ze communicatie studeerde. Ze begon een blog met die naam over mode. “De blog ging over kleding hermaken of aanpassen met stukjes stof en T-shirts met tekst erop”, zegt ze. “Ik kreeg reacties als ‘ik wil ook zo’n T-shirt’ en ‘ik wil ook van mijn jeans een short maken’. Ik heb toen snel een pop-upwinkel geopend in het Oost-Vlaamse Elversele. Haar studie maakte ze niet meer af.

Kleding en accessoires

Van de pop-upstore ging ze snel over naar een echte winkel op de Melkmarkt in Antwerpen. Sinds begin 2015 is haar zaak gevestigd in de Nationalestraat in die stad. Clouds of Fashion biedt betaalbare kleding en accessoires aan, zoals schoenen, handtassen en juwelen. “We mikken op een jonge doelgroep van meisjes en vrouwen van 16 tot 26 jaar, al komen er ook vrouwen van 50 of 60 in de winkel.” Jongeren kunnen vaak minder besteden en zouden ook terechtkunnen bij ketens als Zara en H&M. “Maar als je 18 bent en naar een schoolbal gaat, zijn er misschien drie met hetzelfde Zara-jurkje. Die kans is bij Clouds of Fashion kleiner”, zegt Van Landeghem. De onderneemster koopt artikelen die ze zelf zou willen dragen en kan betalen. Ze haalt haar voorraad bij groothandels in Parijs, want in ons land bieden de groothandelaren niet veel wat aan haar smaak voldoet.

Digitale winkel

Toen Clouds of Fashion vorig jaar naar de Nationalestraat verhuisde, startte Van Landeghem ook een webshop. Die brengt 30 procent van de omzet op. “Als mensen zeggen dat je voor een webshop niet veel hoeft te doen, moet ik hard lachen. Het vergt meer werk dan een fysieke winkel. We maken van alles een foto. Er zijn modellen nodig voor de foto’s die we naar magazines sturen en op onze Facebook-pagina gebruiken. Dan moet alles online, je moet pakketten verzenden, betalingen krijgen en retours verwerken.” De bakstenen winkel versterkt de webwinkel, vindt Van Landeghem. Hij fungeert als showroom en zorgt ervoor dat onlineklanten meer vertrouwen in de webwinkel hebben.

Sociale media

De belangrijkste marketinginstrumenten zijn digitale nieuwsbrieven en sociale media zoals Facebook en Instagram. “Vroeger moest je tien jaar werken eer je je cliënteel had. Nu gaat dat veel sneller. Facebook en Instagram hebben de winkel grootgemaakt. De Melkmarkt was geen echte winkelstraat. Ik zou niet weten hoe ik het anders had moeten doen”, zegt Van Landeghem. “Ik blijf posten, drie tot vijf keer per dag.”

Op de catwalk

Clouds of Fashion investeerde 120.000 euro in de modeshow van 26 maart in de Waagnatie in Antwerpen. De week ervoor waren er al 1500 tickets voor 30 euro verkocht. Van Landeghem nodigde een veertigtal standhouders uit die artikelen en diensten aanbieden die niet concurreren met die van Clouds of Fashion, maar wel in de interessesfeer van haar doelgroep liggen. De groei van het aantal bezoekers is opmerkelijk: haar eerste show trok 250 belangstellenden, de tweede 800.

Vrouwelijk ondernemerschap

Begin maart kreeg Van Landeghem de Womed Belofte 2015-prijs. ‘Womed’ staat voor ‘WOMen in Enterprise and Development’ en is een initiatief van Markant en Unizo. Met de prijs willen die organisaties het vrouwelijke ondernemerschap in de kijker zetten en vrouwelijke rolmodellen ondersteunen.

Beautysalons en koffiebars

Van Landeghem droomt van nieuwe winkels van Clouds of Fashion in andere steden in België, maar ook in Nederland. “In de verre toekomst moet Clouds of Fashion een totaalconcept worden. Ik denk bijvoorbeeld aan beautysalons en koffiebars.”

Ad Van Poppel

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content