Lagere kosten voor de betere burger

© GET
Ad Van Poppel medewerker Trends

Burger King opent eind juni zijn eerste vestiging in ons land. Het bedrijf is ook de eigenaar van Quick. Twee merken onder één dak, lukt dat? En waarom doken er de afgelopen jaren zoveel hamburgerrestaurants op?

Nieuwkomer

Op 28 juni opent Burger Brands Belgium, de eigenaar van Burger King en Quick, in Antwerpen de eerste Belgische vestiging van Burger King. Dit jaar volgt nog een zestal openingen, onder meer in Charleroi en Namen. “De ambitie is in vijf jaar 35 à 40 Burger Kings te openen”, zegt Kevin Derycke, de CEO van Burger Brands Belgium. Het gaat zowel om nieuwe restaurants als bestaande Quick-restaurants die worden omgevormd. Nog zestig à zeventig restaurants zullen de naam Quick dragen.

Twee merken

“Quick heeft de Giant en het is sterk in de sauzen. De specialiteit van Burger King is flame grilled, een hamburger met barbecuesmaak”, zegt Derycke. Burger King heeft als topproduct de Whopper, die iets groter en iets duurder is dan de Giant van Quick. Burger Brands beroept zich op eigen onderzoek om te poneren dat er plaats is voor zijn twee hamburgermerken en voor concurrentie. Volgens Kevin Derycke zijn hamburgers in de mode en worden ze als meer dan junkfood gezien. “Je kunt in elk restaurant een hamburger bestellen, zelfs in een sterrenrestaurant.”

De markt

Concurrent McDonald’s heeft in ons land meer dan zeventig restaurants en de afgelopen jaren zijn er heel wat andere hamburgerrestaurants bij gekomen, die zich als kwalitatiever en duurder profileren. De bekendste is Ellis Gourmet Burger, dat in juli zijn dertiende vestiging in Europa opent op het Brusselse Flageyplein. Het kennisnetwerk Foodservice Alliance plaatst hamburgerrestaurants in de categorie van snelle bediening, waar ze concurrentie krijgen van pizzatenten, kebab- of broodjeszaken, maar evengoed frituren. Foodservice telde op 1 januari 2016 in België 15.311 zulke zaken. Dat is 1,9 procent meer dan het jaar ervoor.

Aan tafel

Veel nieuwe aanbieders spelen in op de veranderde consument. “De manier waarop mensen leven en omgaan met eten is in twee à drie generaties enorm veranderd”, zegt Sylvie Bove, marketeer bij Ellis Gourmet Burger. “Ze werken lang, komen laat thuis en hebben geen tijd meer om eten te kopen en klaar te maken. Het is ook makkelijker geworden om buitenshuis gewoon een hapje te gaan eten.” Voor Bove betekent fastfood snel bestellen aan de kassa, snel eten en snel weer vertrekken. Dat is niet wat Ellis doet. “Het is fast casual food. Je gaat zitten, je bestelt en je wordt aan tafel bediend.”

Arbeidskosten

Dat er hamburgerzaken bij komen, maar evengoed andere concepten zoals de gehaktbal van Balls & Glory of de worst van Würst, heeft volgens Gerrit Budts van Horeca Vlaanderen veel te maken met de hoge arbeidskosten. “Het zijn allemaal producten waar minder arbeid voor nodig is. Het is duur om horeca met personeel uit te baten, dus ga je zoeken naar concepten waar zo weinig mogelijk arbeid voor nodig is.” De restaurantmarkt is aan het veranderen, beaamt Gert Laurijssen, de CEO van Foodservice Alliance. “De verwachting is dat het aandeel van de traditionele restaurants, brasseries en tavernes zal krimpen.” Fastcasual-restaurants groeien al twee jaar en bevinden zich halverwege tussen restaurants en fastfoodzaken. “De klant wordt gevraagd een aantal activiteiten over te nemen. Hij bestelt aan de counter en krijgt vaak een buzzer mee. Dat kan ook een deel van de beleving zijn.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content