De 6 principes van jugaadinnovatie

Volgens trendwatcher Herman Konings wordt jugaadinnovatie een van de trends van 2013. ‘Jugaad’ is Hindi voor ‘een snelle, geïmproviseerde oplossing’ en verwijst naar de manier waarop veel ondernemers in Briclanden zoals India en Brazilië innoveren. Dit is hoe het werkt.

U kunt zich abonneren of uitschrijven op de nieuwsbrief door hierboven te klikken op de tab ‘registreren’ of ‘registratie wijzigen’.

1 Zie een tegenslag als een opportuniteit. Jugaadondernemers gebruiken tegenslagen als hefbomen om waarde creëren. In zijn boek beschrijft Navi Radjou een Indiër die zich eraan stoorde steeds te moeten fietsen over een weg vol gaten. Hij ontwikkelde een mechanisme dat de kracht van het botsen in de gaten omzet in aandrijfenergie voor zijn fiets, zodat hij nu dankzij de gaten in de weg sneller fietst.

2 Doe meer met minder. Er is geen groot lab nodig om te innoveren. Als het moet kan het zonder. Het Indiase Bharti Airtel pionierde met een lowcostbusinessmodel voor mobieletelefoonoperatoren: het besteedde zijn hele business uit en houdt enkel marketing, verkoop en financiën over.

3 Denk en ageer op een flexibele manier. Jugaad is eigenlijk het omgekeerde van heel gestructureerde managementtechnieken zoals Six Sigma. Jugaadondernemers gaan heel los te werk. Het is meer een mentaliteit, waarbij ze voortdurend bestaande businessmodellen en producten ter discussie stellen.

4 Kies voor eenvoud. Westerse bedrijven bestrijden elkaar soms met tal van nieuwe features. Jugaad streeft naar producten die ‘goed genoeg’ zijn: natuurlijk moet een auto aan alle veiligheidsnormen voldoen, maar zijn alle technische hightechsnufjes ook echt nodig?

5 Werk ook voor de klanten die nu niet worden bereikt. Westerse bedrijven hebben veel te veel de neiging zich op mainstreamklanten te richten, maar in een land als India, met een heel grote bijzonder arme bevolking, kunnen bedrijven het zich niet permitteren hun producten niet aan hen aan te passen.

6 Volg uw intuïtie. Jugaadondernemers hebben geen middelen om te werken met focusgroepen en marktonderzoek. Ze teren op het persoonlijke contact met hun klanten, op intuïtie en empathie.

Bron: dit is een fragment uit het artikel over jugaadinnovatie in de nieuwe Trends.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content